Is de snelheidsmeter / kilometerteller aan te passen naar gebruik met abs?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2008 19:57 #1070893 door V700 register
Beste mensen,
Binnen enkele weken, wil ik de 940 achteras eronder zetten. Mijn 740 (oude neus) heeft geen abs, daar komt verandering in.
Is de teller om te schakelen/aan te passen, of moet ik op zoek naar een nieuwe teller?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2008 22:04 #1218317 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De ABS achteras heeft 48
De ABS achteras heeft 48 pulsen per omwenteling, een NIET-ABS as heeft 12 pulsen per omwenteling.
Aangezien je dit ''sensorwiel''(?) niet (makkelijk) kunt vervangen is deze optie uitgesloten... (of is dit toch mogelijk??)Iemand met elektronica kennis kan vast een stukje elektronica maken dat van 12 pulsen pet omwenteling 48 pulsen per omwenteling maakt.Misschien kun je nog iets met de teller(elektronica) doen? Dat zou ik niet weten.
Groet!
Philip 
PS: Andersom is makkelijker aan te passen (een ABS achteras in een Non-ABS auto zetten)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-11-2008 16:24 #1218384 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic snelheidsmeter correctie apparaatje
op het volvolvo-forum heb ik eens een topic geschreven over mijn ervaringen met de speedohealer; <a href=" volvolvo.nl/index.php?option=com_smf&...=30&topic=4650.0 ">Klik.
ik weet uit m'n hoofd niet of het bereik van dit apparaatje voldoende is, anders kan je zelf misschien een alternatieve puls oppikken van je kroonwieltanden in je differentieel.
het lijkt moeilijk maar is in een paar uur te doen, ik heb zelf m'n mechanische 240 teller elektronisch gemaakt voor inbouw van een luxe 700 dashboard.
gewoon voor de sensor van een 700 een busje op het dif.-deksel gelast en de sensor daar ingestoken om de tanden"te lezen".
signaal door speedohealer gestuurd en gecorrigeerd&gt;&gt;&gt;resultaat geweldig nauwkeurige teller!

Moderators;
a- sorry, ik weet niet hoe ik de link netjes in kan plakken heb het wel geprobeerd maar snap het niet erg......
b- het is geen fraude-uitleg/aanzetten tot..... , het gaat puur over nauwkeurig afregelen van teller na verandering aan wielen(omtrek), achteras etc.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-11-2008 21:42 #1218421 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Daar maakt niemand zich hier druk om hoor!

240diesel schreef : op het volvolvo-forum heb ik eens een topic geschreven over mijn ervaringen met de speedohealer;b- het is geen fraude-uitleg/aanzetten tot..... , het gaat puur over nauwkeurig afregelen van teller na verandering aan wielen(omtrek), achteras etc.

Beste Jan,
Het 700-forum is bedoeld om de leden te dienen en de 700´s en 900´s op de weg te houden. Ik denk niet dat iemand zich er druk om zal maken om verwijzingen naar andere fora, zolang het de leden dient.
Dank je!

Beste allemaal,
En als ik de teller nu vervang door een uit hetzelfde jaar, maar dan met abs...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-11-2008 21:44 #1218423 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Link

240diesel schreef : a- sorry, ik weet niet hoe ik de link netjes in kan plakken heb het wel geprobeerd maar snap het niet erg......

Heb je linkje even voor je aangepast. Mijn aanpak is: Woord/tekst typen waarmee de link in de tekst moet staan ("klik", "linkje" of...). Dan die tekst selecteren en op de kettingschakeltjes klikken in de knoppenbalk (bovenste rij, 2 voor het ankertje). Je krijgt dan een nieuw scherm waar je de URL waar je naartoe wilt linken in kunt zetten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-11-2008 22:56 #1218444 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad

Volvo Project schreef : En als ik de teller nu vervang door een uit hetzelfde jaar, maar dan met abs...

Maar natuurlijk... dat lijkt mij inderdaad een mogelijkheid. Nu ben je zelf nog met het beste idee gekomen!!!
Weet niet zeker hoe die oudere ABS systemen in elkaar zitten, maar ik vermoed dat het kan.
Groet!
Philip

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-11-2008 23:29 #1218456 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Lenen
Hallo Edo
Je zou ook nog kunnen kijken of je er een van een auto (zelfde model, modeljaar) met ABS kunt lenen. En dan de leerlingen laten kijken wat het verschil tussen beiden is. Eventueel is je eigen teller aan te passen (door de leerlingen). Je kunt dan je eigen klokkenwinkel houden, waardoor ook de kilometerteller klopt.
groetjes
Mathy (die hoopt dat de leerlingen ons kunnen vertellen, wat het verschil is)

Moderators: Jerry Stam