volvo hard en bonkig rijden!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb hem nu 1,5jr en zo'n 30000km mee gereden.Toen ik hem kocht heb ik hem helemaal voorelkaar laten maken, en hou het onderhoud ook bij.Nu heb ik ook andere stijvere (was goekoper) veren achter laten plaatsen.
Helaas is het comfort van de auto erg mager, zeg maar hard en bonkig.Vooral met verkeersdrempels en die zijn er nogal veel valt het gebrek aan comfort op.
Voorheen reed ik panda,bx,tempra,xsara de laatste gebruikt mijn vrouw nog steeds als boodschappen auto.Ten opzichte van de Volvo allemaal veel comfortabeler.
Ik wil ook wel weer wat comfort, wat moet ik doen?Welke veren, schokbrekers knappen deze auto op.
En had ik beter een 960 met multilink kunnen kopen (dan zet ik deze nl alvast op mijn verlanglijst)Mijn gevoel is dat de zware starre as achter het rijderscomfort geen goed doet.
Zelfs mijn trail autotje VW Itis gaat eigenlijk comfortabeler over hobbels.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Natuurlijk geeft de starre achteras de 940 een wat stug karakter als je over oneffenheden rijdt. Naar mijn idee wordt dat dubbel en dwars goed gemaakt door het comfort dat je krijgt op de grote weg. Dat is wat mij betreft puur genieten.
De auto is van nature uitgerust met zg nivomats. Dat zijn schokbrekers met niveauregeling. Omdat deze nogal aan de prijs zijn, gaan mensen vaak over op normale dempers in combinatie met zwaardere veren. Ook ik heb lang over deze optie getwijfeld, maar uiteindelijk toch besloten nieuwe nivomats te plaatsen. Normale dempers kunnen eventueel wel, bv bij een gastank of andere belading, maar als je vaak met een lege auto rijdt, kan het een 'stuiterbak' worden, zegt men. En dat ervaar jij nu ook, begrijp ik.
Dit draadje is interessant voor je:
www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/21325
Als je bij [zoeken] 'nivomats' ingeeft, vind je nog veel meer.
Succes,
Rob K.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Martin,derIltis schreef : Helaas is het comfort van de auto erg mager, zeg maar hard en bonkig.Vooral met verkeersdrempels en die zijn er nogal veel valt het gebrek aan comfort op.
Ik worstel al jaren met hetzelfde probleem. Een keer met een 745 en 2 keer met een 965. Of Multilink helpt weet ik niet, maar dat is voor de Estate pas m.i.v. modeljaar 1995.
Wat wel kan helpen is om eens kritisch te kijken naar alle rubbers in de wielophanging. Dat heeft bij mij wel degelijk verbetering gebracht (niet het kijken, maar het vervangen ). Draagarmrubbers, Diabolorubbers, etc. En kijk ook naar eventuele ruimte op stabistangetjes/bussen, fuseekogels e.d.
Maar het blijft een auto die een hekel heeft aan alles wat dwars over de weg gaat, richels, drempels, en oneffenheden. Daar staat tegenover dat hij naar mijn mening heerlijk stabiel en comfortabel rechtuit rijdt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Is dat altijd zo ? Ik dacht dat het een optie was, misschien standaard bij bepaalde optiepakketten... Of standaard op een SE ?Je zou eens kunnen kijken wat je er nu precies voor veren/schokdempers onder hebt zitten achter. Als je nivomats hebt, horen daar lichtere veren bij omdat de nivomats een gedeelte van het gewicht dragen. Geen nivomats is dus wat zwaardere veren met normale schokdempers. Als ik het goed gelezen/begrepen heb je zwaardere veren laten zetten (je bedoelt niet normale dempers+ veren ipv nivomats ??), dan lijkt het me logisch dat je wat meer gebonk/gespring krijgt. Misschien zijn je schokdempers versleten, of dempen ze niet sterk genoeg voor de zwaardere veren. Een 960 heeft meer comfort maar ook een onderstel wat gevoeliger is voor onderhoud, wat vaak ook duurder uitpakt tov de 940 (kost meer tijd)R. Korteweg schreef : De auto is van nature uitgerust met zg nivomats.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Toen ik de auto kocht lag hij behoorlijk op z'n kont.
Ik dacht dat dit aan ingezakte veren zou liggen en heb besloten andere veren te (laten) monteren.
Ik had dus niet de veren moeten vervangen, maar de schokbrekers (nivomats)
Enig idee hoe en waar ik daar voor een redelijke prijs aan kan komen?
De oude veren heb ik helaas weggegooit dus deze zal ik ook nog ergens moeten opscharrelen.
Kun je deze bij de sloop halen of is nieuwe een vereiste (ik wil beslist geen doorgezakte achterkant)

- V700 register
- Nieuw lid
-
heb je <a href="/node/22395#comment-106038" target="_blank">dit</a> draadje al doorgelezen zoals Rob suggereert? Daar staat namelijk ook een naam en een richtprijs is van de genoemde nivomats. Ook zou je de zoekfunctie even kunnen gebruiken met de genoemde termen zodat je ook de laatste berichten erover kunt lezen.derIltis schreef : Goedkoop is dus duurkoop.
Toen ik de auto kocht lag hij behoorlijk op z'n kont.
Ik dacht dat dit aan ingezakte veren zou liggen en heb besloten andere veren te (laten) monteren.
Ik had dus niet de veren moeten vervangen, maar de schokbrekers (nivomats)
De oude veren heb ik helaas weggegooit dus deze zal ik ook nog ergens moeten opscharrelen.
Kun je deze bij de sloop halen of is nieuwe een vereiste (ik wil beslist geen doorgezakte achterkant)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb zojuist nieuwe nivomats voor een concurrerende prijs bij Wytze Broerze gekocht. Hij heeft ook veren voor je.derIltis schreef : Ik had dus niet de veren moeten vervangen, maar de schokbrekers (nivomats)
Wytze is ook clublid, via de zoekfunctie kun je hem zeker vinden of anders: www.broerzeparts.nl
Succes,
Rob K.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- nivomat veren + nivomat schokdempers (of op z'n minst niveau regelende schokdempers zoals bv. de Monroe oppompbare dempers.)
- overload veren + gewone schokdempers (
waarbij ik denk dat de nivomat setup het meest comfortabel zal zijn. En in beide gevallen zonder stabilisatorstang achter ( een stabilisatorstang is een laterale veer en koppelt als het ware de 2 wielen op dezelfde as waardoor het onafhankelijk veren van die wielen afneemt.)
de starre as heeft alleen invloed op het comfort als 1 van de achterwielen over een hobbel rijdt en de andere niet. Het ene wiel kan niet onafhankelijk bewegen van het andere. Het effect is dat de hele wagen heen en weer schudt. (rij maar eens schuin over een verkeersdrempel heen, dan voel je precies wat ik bedoel) Verder is de verhouding geveerde massa (= body, bak, motor, inzittenden, bagage) vs. onafgeveerde massa (= as, wielen, differentieel) ongunstiger. (hoe groter/zwaarder de auto, hoe minder dat een probleem is (zie vrachtwagens.)
Bij een auto met onafhankelijke ophanging volgt het ene wiel solo de oneffenheid en dat heeft weinig invloed op het andere wiel. De verhouding geveerde massa vs. ongeveerde massa is ook veel gunstiger. (differentieel is een afgeveerde massa want die hangt aan de carrosseriebodem en de ophangingsdelen zijn lichter en kunnen dus makkelijker de oneffenheden volgen.) Ook voor een onafhankelijk geveerde auto geldt echter: je moet er wel de juiste veer/demper combinatie bij gebruiken, anders is ook zo'n ophanging oncomfortabel!