Schokkend file rijden...motorsteunen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2008 21:11 #1070852 door V700 register
Schokkend file rijden...motorsteunen? is gemaakt door V700 register
Mannen,
 File rijden is een ramp! Bij heel langzaam (file) rijden, en soms bij iets minder netjes schakelen is een duidelijke schok volbaar icm een stoot voorwaarts, en begint de auto (bij filerijden) re resoneren. Dit uit zich in schokkend /stotend continue rijden. Ongeveer 2 keer per 3 seconden. Stationair in de eerste versnelling blijft ie ook schokken, in andere versnellingen is het minder.
Filerijden is al matig, maar op deze manier echt vervelend. Zeker met net nieuwe stugge leren schoenen...
 Ik durf met aardige zekerheid te zeggen dat de motorsteunen aan vervanging toe zijn, aandrijflijn is kort geleden nagelopen en tussenlager vervangen. Kan iemand bevestiging of andere tips geven voordat ik de steunen bestel?
Het betreft een 965 uit '95 (V90 neus).  
Bedankt voor de reacties!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2008 23:02 #1218064 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic stationeer
Loopt de motor stationeer wel regelmatig of staat deze toch wat te schudden?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2008 23:11 #1218066 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Over het algemeen rustig
Over het algemeen rustig stil, soms duidelijk voelbaar. Vermoed daar een EGR storing.
Maar gas/toeren zijn erg goed doseerbaar, lijkt me niet dat het daar in kan zitten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2008 00:39 #1218080 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ken het probleem.
Ik heb het zelfde probleem, de motor of het dif kantelt en op deze manier word er spanning in een rubber opgebouwd wat weer vrij komt en daar komt dat stoterige gedrag  vandaan, trap je de koppeling niet in dan word dit steeds erger.Wat mij wel opvalt is dat als je de koppeling rustig bediend dan komt het probleem bij mij niet voor maar bij snel opkomen heb ik het dus ook.Ik denk dat het bij mij niet aan de motorsteunen ligt maar aan de rubbers waar het dif in hangt, deze zitten tussen de bovenplaat en de onderplaat van de multilink geklemt.Heb dit vermoeden omdat als ik snel het toerental verhoog in z'n vrij, dat er dan maar weinig kantelling van de motor is waar te nemen, hoe dit onder belasting is, ga ik maar eens bekijken het schijnt dat in de motorsteunen van de 960 een soort hydraulische buffer zit, kan me goed voorstellen dat dit na verloop van tijd z'n werking kan verliesen.Ik zit zelf nog te twijfelen wat ik zal doen, de mulltilink splitsen zit ik eigenlijk niet zo op te wachten, dit is echt een rot klus ivm spanning van de bladveer.... Gr Bart 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2008 15:54 #1218216 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens mij heb je gelijk!
Volgens mij heb je gelijk! Iets beter op gelet afgelopen dagen, bij het schokken is in de versnellingspook niets voelbaar, dus kan het al bijna niet in de motor zitten. De motorsteunen zagen er ook nog netjes uit trouwens...!
Dus...eerst maar weer eens VADIS opstarten en zien wat er voor nodig is.

Edit: Bladveer? Lees net de instructie in vadis maar lees er niets over een veer welke in de weg zit. Moet alleen wel de halve ophanging uitelkaar klussen. En een dikke pers regelen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2008 20:53 #1218255 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wel dat uit elkaar klussen
Wel dat uit elkaar klussen valt vies tegen, over de onderste draagarmen en onder het dif door zit een bladveer die de geheele ophanging onder spanning zet, maak je de boel los zal je er wel achter komen hoe dit onder spanning staat.Maar goed als de boel los schiet en er raakt niemand gewond dan valt dat nog mee, maar ga de boel maar weer eens monteren, ik heb bij een sloopactie een dif uitgebouwd, pas echt op want er staat een hoop spanning op, Volvo heeft niet voor niets een speciaal gereedschap dat met een hydraulische cilinder word bedient om de onderste draagarmen te ondersteunen.Nu ben ik toevalig bezig met iemand die zo'n speciaal gereedschap splinternieuw heeft liggen, maar ja daar word als nog 300 euro voor gevraagt...Lees Vadis nog maar eens goed door, zal je het zien staan, de ophanging bestaat uit een bovenplaat en een onderplaat waar alles aan en op hangt, het dit zit hier tussen geklemt, reken voor deze klus een dag werk en als je klaar bent dan even de sporing opnieuw laten afstellen.Gr Bart.  

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2008 10:00 #1220737 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn V90 is een automaat...
Maar ook met een automaat is het vervelend filerijden.
In "D" heeft mijn V90 een ongewenst opdringerige aandacht voor achterkant van de auto's voor hem.
Meestal zet ik hem dan in de winterstand in de file.
Dan kruipt hij niet zo omdat hij dan in zijn "2" optrekt en het gaat wat gemoedelijker.
Het klinkt ook een beetje als een klassieke mahoniehouten motorboot dan.
Ik moet ook toegeven dat ik,
alleen voor het geluid,
vanuit stilstand,
met het rechter achterraam op een kier,
als ik door smalle straten rijd,
rustig optrekkend dit in zijn "W" doe.

Maar dit geheel terzijde.

Terug naar het handbak probleem.

• Roger Smeets
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2008 23:01 #1220823 door Roger Smeets
Beantwoord door Roger Smeets in topic Mijn V90 heeft er ook last van
Bart,
Mijn V90 vertoont voor een groot gedeelte ook het gedrag dat je beschijft. Het is soms net alsof zich een veer moet opwinden voordat de aandrijflijn echt aangrijpt (met een schok als het onbeheerst gaat) en die zich vervolgens ook weer ontspant als je de koppeling intrapt. Mijn vroegere 940 was veel strakker in zijn aandrijflijn. Bij de V90 lijkt er echter veel meer speling te zijn. Als eerste gezocht naar speling in de assen, kruiskoppelingen en dualmass vliegwiel. Echter nergens grote spelingen te vinden. Onbelast staat ook bij mij de motor stil en bij plotseling gasgeven beweegt hij ook niet overmatig. Dus voor mij op dat moment einde zoektocht. Omdat de hele aandrijving complexer in elkaar zit dan bij een 940 was mijn conclusie dat er waarschijnlijk overal een beetje speling is, die vooral merkbaar wordt als je de koppeling laat opkomen.
Nu geef jij (voor mij) een nieuw element aan: het differentieel. Heeft dit dan zoveel vrijheid in de achterasconstructie dat dit deze speling kan verklaren? Dit zijn toch maar hooguit een paar graden denk ik. Ik been het overigens wel volledig met jou eens dat het demonteren van de achteras een crime is. Ik heb hier namelijk ook al eens naar gekeken i.v.m. een mogelijke vervanging van de bladveer (waar ik overigens maar vanaf zie na montage van nieuwe nivomaten).
Ook mijn versnellingsbak heb ik vervangen door een "nieuwe" (gebruikte). Opvallend was wel dat het schokken daarna minder was. Voor mij in principe vreemd want een versnellingsbak kan toch eigenlijk vrijwel geen speling in de aandrijflijn introduceren.
Als je nog goede raadgevingen hebt om dit probleem te elimineren: Ik houd me aanbevolen.
Roger

Moderators: Jerry Stam