zijn schokbrekers 940 gasgevuld?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2008 22:55 #1070758 door V700 register
zijn schokbrekers 940 gasgevuld? is gemaakt door V700 register
Collega's,
Het weggedrag van mijn 940 sedan, mj 1995 is niet fantastisch. Ik overweeg daar iets aan te doen maar zonder al te gekke ingrepen. Het is mijn weekend-auto; moet wel gewoon goed zijn maar is geen object om te gaan tunen.
Volgens mij zitten er originele af-fabriek dempers onder, zeker geen nivomats. Wie weet of die fabrieksdempers al gasgevuld zijn. Ik zou ze namelijk willen vervangen door gasgevulde en hoop dat dat veelt scheelt, maar wanneer af-fabriek al zo is, dan gaat dat niet voldoende helpen
Daarnaast lees ik dat een ipd stabilisatorkit veel verbetering kan geven. Wie weet of dat waar is.
Dank voor ieders advies.
Richard van de Ven
940 sedan 1995; 2.3i; 140k.km;

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2008 13:16 #1217386 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi, Het weggedrag van je
Hoi,
Het weggedrag van je 940 zal nooit fantastisch worden, het is immers een ouderwetse combinatie met achteraandrijving en een starre achteras. Mij maakt het niet uit, onze 940 is een werkpaard en geen sportwagen en de vering is lekker comfortabel. Je kunt controleren of je schokbrekers lekken en aan vervanging toe zijn, en dat kan een enorme verbetering zijn weet ik uit ervaring.
Groeten,
Guido

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2008 14:09 #1217389 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou geloof me, een 700 of
Nou geloof me, een 700 of 900 kan heel goed weggedrag hebben.
Probleem is dat moderne auto's comfort en weggedrag goed kunnen combineren, wat onze volvo's wat minder goed doen.
Goede (poly) bussen, dikkere stabilisator stangen, betere schokdempers 16'' velgen etc.
Ik heb met JanV meegereden in zijn auto (en zelf een stukje mogen rijden) en dat stuurt wel zó veel beter. Het voeltzelfs veiliger, omdat je niet aan het varen bent... ;-)
Groet,
Philip 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2008 14:28 #1217392 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zeker

flip_21 schreef : Ik heb met JanV meegereden in zijn auto (en zelf een stukje mogen rijden) en dat stuurt wel zó veel beter. Het voeltzelfs veiliger, omdat je niet aan het varen bent... ;-)

ja klopt, echt zeer fijn weggedrag die auto van Jan, veel betere grip met uitwijken enzo, veiliger. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2008 16:06 #1217406 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic originele dempers 940
Iedereen dank je wel voor de opmerkingen. Misschien luistert Jan wel mee en heeft hij betaalbare tips.
Nu ben ik nog op zoek naar informatie over de originele schokbrekers. Wie weet wat ze er in de fabriek instoppen; gas- of olie? Ik had eens een BMW die op zich niet slecht was maar met Monroe Sensatracks was het een enorme verbetering. Vandaar mijn vraag; is het af-fabriek al gasgevuld destijds?
Wie het weet gaat door voor de koelkast ;-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2008 16:27 #1217409 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uit de fabriek niet
Uit de fabriek niet gasgevuld, gewoon olie. Je had wel pakketten in de accesoires catalogus, met iets wat beter was, maar wat? Geen idee
Ik heb nu Bilstein B6 gekocht voor de vooras, en heb goede nivomaten voor de achteras. 
Verder stabilisator van een 740 turbo, en alle bussen van de vooras in poly. 
Weet nog niet hoe het rijdt, auto kan de weg nog niet op ;-)
Jan moet inderdaad wat tips geven! Zijn auto rijdt erg goed!
Groet,
Philip

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2008 23:20 #1220426 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bilsteins en nivomats
En Philip,

Kun je de weg al weer op? Zo ja, is de combinatie die je hebt toegepast een significante verbetering?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-12-2008 16:17 #1220476 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic volgens mij zijn de
volgens mij zijn de 740/940turbo dempers wel gasgevuld.
Ook Bilstein levert vervangingssets die gasgevuld zijn en afgestemd zijn op de standaard veren. (dus niet zo extreem als de sportdempers die bedoeld zijn voor hardere verlagingsveren) 
alles is al een aantal keer eerder besproken. een snelle search op deze site met het zoekwoord 'wegligging' gaf me onderstaande links:
<a href="/node/1389"> www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/1389
De setup van mijn auto is inmiddels nog wat radicaler als in die posting beschreven: negatiever camber, Bilstein sportdempers rondom, Eibach 960 veren voor en overload veren achter (ivm LPG-tank), achter 225/50x16 banden (allemaal Bridgestone RE050A). De auto rijdt nu als een moderne nieuwe BMW, vrij stug maar niet storend oncomfortabel. 
In dit draadje heb ik nog iets meer geschreven over verzwaarder veren. Ook interessant.
<a href="/node/21805"> www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/21805
&#160;
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-12-2008 23:10 #1220535 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kijk, daar kan een mens wat
kijk, daar kan een mens wat mee. Nu nog een winkel in midden brabant die betrouwbaar inbouwt, uitlijnt etc.
dank je Jan.
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2008 07:37 #1220540 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic re050A

JanV schreef : volgens mij zijn de 740/940turbo dempers wel gasgevuld.
Ook Bilstein levert vervangingssets die gasgevuld zijn en afgestemd zijn op de standaard veren. (dus niet zo extreem als de sportdempers die bedoeld zijn voor hardere verlagingsveren) 
alles is al een aantal keer eerder besproken. een snelle search op deze site met het zoekwoord 'wegligging' gaf me onderstaande links:
<a href="/node/1389"> www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/1389
De setup van mijn auto is inmiddels nog wat radicaler als in die posting beschreven: negatiever camber, Bilstein sportdempers rondom, Eibach 960 veren voor en overload veren achter (ivm LPG-tank), achter 225/50x16 banden (allemaal Bridgestone RE050A). De auto rijdt nu als een moderne nieuwe BMW, vrij stug maar niet storend oncomfortabel. 
In dit draadje heb ik nog iets meer geschreven over verzwaarder veren. Ook interessant.
<a href="/node/21805"> www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/21805

Fijne banden, die Bridgestones!

Moderators: Jerry Stam