Kraken bij het remmen

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2008 12:44 #1217380 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Oplossing?

Volvo960_1993 schreef : Het was het rubber bovenop het veerpootlager, net onder de moer van de demper.

En wat heb je er nu aan gedaan?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2008 10:44 #1217587 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Had ook een kraakje bij
Had ook een kraakje bij remmen en op drempels. Na heel lang vogelen bleek dit uit de kogels te komen die onder het harmonicarubber van de spoorstangen zitten. Na het aanbrengen van een likje vet en enige tijd rijden verdween de kraak vanzelf, waarschjnlijk net op tijd geweest....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2008 19:38 #1218240 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mmm,verder zoeken

Eric Bakker schreef :

Volvo960_1993 schreef : Het was het rubber bovenop het veerpootlager, net onder de moer van de demper.

En wat heb je er nu aan gedaan?

Likje vaseline.
alleen is het nog niet verholpen,het is dus toch iets anders.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2008 23:49 #1218272 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Vraag maar na bij C. le Duc
Hallo Volvisti
Vaseline en rubber gaan niet samen, tenzij de rubber gemaakt is om bijv. als brandstofleiding te dienen.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2008 22:23 #1221586 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toch nog opgelost
Allen,
Vandaag eenrubber vervangen van het scharnierpunt van de reactiestang. Ik had deze zomer alle rubbers van de voorwielophanging vervangen,en gebruik gemaakt van scan-tech rubbers. An sich leken deze geschikt,maar aan de linkerzijde bleek de passing van de rubberbus toch minder goed,en ondanks dat deze onder een hogedrukpers in de stang is gezet, is de stang over de rubberbus gaan glijden. (bij demontage van de as,viel de bus er zo uit !)
Dit veroorzaakte oa het kraken, en bij het parkeren "een vaag geknak", ik heb nu een origineel Volvo rubber erin gezet,kost  het dubbele,maar het is wel weer orde.
Dus...een verkeerde keuze achteraf bezien.
gr,
Mischa
PS: wat betreft C.le Duc,die leverde destijds toch onderdelen aan DAF? Die produceerde immers een truttenschudder met <u>jarretelle</u> aandrijving?

• Marco
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2008 23:30 #1221601 door Marco
Beantwoord door Marco in topic Welke exact?
Zou je kunnen aangeven welk rubber je exact bedoeld. Ervaar dezelfde geluiden maar dan bij een tweede type 960. Ik weet dat ze, qua ophanging niet vergelijkbaar zijn maar de eventuele krachtenoverbrenging op de bevestigingen kan mij mogelijk in de juiste richting sturen. Heb begin dit jaar ongeveer alles vervangen dat maar mogelijk is. Complete veerpoten incl. bovenste lagers en hun rubberschalen, kleine reactiestangen, draagarmbussen en alle overige ophangingrubbers. Het knakken begon enkele maanden daarna. Vooral tijdens steviger remmen, sturen met lagere snelheden en het wisselen tussen voor- en achteruit rijden. Veel dingen weer los gehad en nagelopen maar heb het nog niet kunnen pin-pointen. Was er iets te zien aan het rubber dat je nu weer hebt vervangen. Alle door mij gebruikte spullen zijn van Volvo. Maar goed dat zegt ook niet alles. Ik ben nog van plan om de wagen maar op de brug te zetten en met de hulp van een tweede persoon al sturend, remmend en onder wisselde belasting de boel van onderen af te tasten en te beluisteren. Mogelijk dat ik het dan beter kan thuisbrengen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2008 10:34 #1221622 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onderdeelnummer
Het ging hier om 1329655.
Het oude rubber zat in de reactestang geperst ,in de maanden daarna is er toch speling op gekomen. Hierdoor is de stang over het rubber gaan glijden,hierdoor werd het alleen maar erger. Bij demontage van stang viel het rubber er los uit. 

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2008 17:21 #1221652 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Montagefout!

Volvo960_1993 schreef : Het ging hier om 1329655.
Het oude rubber zat in de reactestang geperst ,in de maanden daarna is er toch speling op gekomen. Hierdoor is de stang over het rubber gaan glijden,hierdoor werd het alleen maar erger. Bij demontage van stang viel het rubber er los uit. 

Heb je de bus er zelf ingeperst? Bij het inpersen moet /mag je alleen op de buitenbus drukken. Heb je ook op de inpersrichting gelet?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2008 22:02 #1221874 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bus
Wellicht was mijn beschrijving niet geheel duidelijk, het rubber viel er niet uit ,maar de bus in het geheel.
gr Mischa

Moderators: Jerry Stam