Stuur vervangen voor een sportstuur zonder airbag

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2008 09:58 #1070644 door V700 register
Hallo allemaal,
Mijn oude verleten leren stuur met airbag gaat wijken voor een kek sportstuurtje. Om foutcodes van het SRS systeem te voorkomen moet ik speciaal gereedschap 998 8695 gebruiken dat ik natuurlijk niet heb. (het moet op de ontstekingskabel van de airbag worden geplugd om een foutcode te voorkomen). Wie weet wat zo'n foutcode inhoudt? Kun je dan nog wel rijden of wordt het de noodloop? Hoe voorkom ik dat het diagnose systeem het ontbreken van een airbag blijft detecteren?
Als iemand het weet; graag.
 Groet,  Ad

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2008 10:19 #1216446 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Noodloop
Vraag eens bij de dealer. Zij zullen vast weten hoe het kan en wat je daarbij nodig hebt.
Voor zover ik er verstand van heb (niet veel) heeft elk systeem zn eigen controles en foutcodes. Dus de ECU geeft fouten in het injectiesysteem (incl. de sensoren) aan, de ontsteking geeft fouten in de ontsteking aan.. Er zit dus geen overkoepelend systeem overheen dat alles checkt. Systemen die zichzelf controleren zijn injectie (ECU), ontsteking (EZK/motronic), ABC, CC, SRS. Een systeem dat de fout heeft gedetecteerd kan (hoeft volgens mij niet) het gedrag daar op aanpassen. Bij de ECU (injectie) en/of de automaatbak (denk ik, ben niet zeker) kan de fout ervoor zorgen dat motor/bak in noodloop gaan. Aangezien ik denk dat er geen overkoepelend systeem is, heb ik ook het sterke vermoeden dat bij ontbreken van een airbag alleen het SRS systeem daar anders op kan reageren. Het lampje zal gaan branden, wat er verder gebeurt (alles uitgeschakeld ?) durf ik je niet te zeggen. Noodloop zal dus wel meevallen. Misschien is met een soort weerstand een airbag te simuleren waardoor het systeem geen fouten geeft. Ga daar overigens niet zelf mee prutsen of aan meten, het kan de airbag af laten gaan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2008 10:47 #1216448 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dag Henk,  Da's een snelle
Dag Henk,
 Da's een snelle reactie.  Ik denk dat je het bij het rechte eind hebt. Dat stuktje speciaalgereedschap is waarschijnlijk een airbag-simulator. Verder weet ik dat ik niet moet prutsen aan de ontstekingskabel van de airbagmodule. Zelfs doormeten is taboe. Dat zal ik dan ook niet doen.  Ik ga eens voorzichtig beginnen aan het loshalen van het stuur, ik zal na afloop wel zien wat de lampjes in het dashboard doen. Pas als het nieuwe stuur is gemonteerd sluit ik de accu weer aan. Dank voor je reactie.
Groet, Ad

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2008 13:14 #1216456 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zelf weten
Je moet het natuurlijk zelf weten, maar persoonlijk zou ik <u>nooit</u> een airbag stuur vervangen door een stuur zonder airbag. Maar goed, ik loop dan ook al een jaar of twintig met een deuk in mijn voorhoofd rond na een ongeluk met net zo'n kek sportstuurtje. Behalve dat deukje verder gelukkig geen blijvend (hersen)letsel aan over gehouden (zegt men), maar het scheelde een haar of ik had alleen via Char met de levende wereld kunnen communiceren. Een airbag had mij meer dan een jaar vervolg-ellende kunnen besparen....
Rob

Moderators: Jerry Stam