Remmen volvo 940

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2008 14:22 #1070345 door V700 register
Remmen volvo 940 is gemaakt door V700 register
Hallo
Ben sinds afgelopen zaterdag de trotse eigenaar van een 940 2.3IC polar met LPI uit '95. Wat een genot in vergelijking met de 240 die ik een tijd heb gereden. Is natuurlijk logisch gezien het feit dat de techniek van de 240 gedateerder is, maar dat het verschil zoo groot zou zijn. Sneller, stiller, comfortabeler, zuiniger, kortom ben blij
Enfin, na eerdere drama's besloten nu eens wel te investeren in een Dekra keuring. Hier kwamen een paar minimale dingetjes uit (kras op bumper, stoelverwarming passagiersstoel defect, licht zweten op kleppendeksel) , het enige grote ding zijn de remmen voor, deze zijn op. Aangezien mijn vertrouwen in autohandelaren niet heel groot is, besloten dit zelf te (laten) vervangen in plaats van door zijn ''mannetje''.
Ik kan uiteraard de onderdelen (schijven, blokken en slangen) bij mr. Volvo bestellen, maar mijn budget is ook niet oneindig. Aan de andere kant wil ik met remmen geen risico's nemen. Wie heeft er ervaring met aftermarket systemen voor een schappelijke prijs (Er wordt genoeg aangeboden maar wat is goed en wat niet?) Heeft er iemand ervaring met Greenstuff producten? hoor hier veel wisselende berichten over. Om een lang verhaal kort te maken ik ben op zoek naar een systeem/merk/aanbieder met een goede prijs/kwaliteit verhouding
Bij voorbaat dank
Met vriendelijke groet
Erik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2008 14:36 #1214492 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gefeliciteerd
Gefeliciteerd met de aankoop. Met een LPT heb je mi eigenlijk ook wel het beste van de 940 te pakken (afgezien van de HPT dan, die heeft nog 30pk extra). Je zou hier eens op de site kunnen zoeken met de zoekfunctie linksboven. Heb je trouwens de prijs van de onderdelen al opgevraagd ? Je zou ook originele spullen kunnen gebruiken en die door je mannetje laten monteren. Misschien valt de prijs mee. Soms verrast Volvo je met prijzen, soms belachelijk goedkoop, soms belachelijk duur. Ongeveer half om half, even opvragen is handig dus. Volvo schijven schijnen (zelf geen ervaring) minder snel krom te trekken dan aftermarket, mn fijn bij een automaat (die hier wat gevoeliger voor zijn dan handgeschakelde auto's). Als het prijsverschil klein is zou je dat kunnen overwegen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2008 15:55 #1214496 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic remmen
Dank voor de felicitaties. De prijzen bij volvo nog niet opgevraagd. Het was meer een aanname dat de prijzen van originele fabrieksonderdelen per definitie hoger liggen, maar je weet wat ze over aannames zeggen. Dus mischien toch het proberen waard. De auto is overigens handgeschakeld.
Ik maak trouwens uit je verhaal op dat ik volgens jou ook een een LPT zou hebben. Dit is mij verder niet bekend (kenteken LB-ZZ-08) kom het verder ook nergens in de documentatie tegen. Of zijn er sinds 95 soms alleen maar turbo motoren geleverd?
Mvg
Erik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2008 16:00 #1214498 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic IC
De LPT's staan als 940 2,3 I.C. (oid) op kenteken. Alleen de LPT's hebben dat, dus als iemand I.C. noemt, denk ik LPT :) LPT staat voor low pressure turbo (draait op max .35 bar overdruk), HPT voor high pressure turbo (draait op max .65 bar overdruk) wat meteen ook het vermogensverschil verklaart. Verder zijn LPT en HPT (vrijwel) gelijk. Volgens mij zijn er de laatste modeljaren alleen de turbomodellen geleverd, wanneer de andere varianten uit het assortiment gegaan zijn weet ik zo niet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2008 16:06 #1214499 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Erik,de aanduiding IC,
(Beetje mosterd na de maaltijd, zat m`n mailtje te tikken terwijl Henk al reageerd)
Hoi Erik,
de aanduiding IC, zoals je aangeeft in je openingstopic, staat voor InterCooler. De IC`s hebben allemaal een turbo, die op lage druk opereert, namelijk 0,35bar. Dit wordt ook wel LPT (Low Pressure Turbo) genoemd. Het blok dat in jouw auto ligt is de B230FK. Een erg fijn en sterk blok. Dat blok wordt ook wel een RedBlock genoemd (de onderkant van het blok is van oorsprong rood) Het is zo`n beetje de meest doorontwikkelde 4 cilinder motor in de 900 serie volgens mij.
Je kunt de turbo ook zien zitten. Als je de motorkap opent, zie je links (bijrijderskant) de turbo zitten.
Als het je interesseert; het LPT blok (wat jij dus hebt) is op een enkel puntje na identiek aan het HPT (High Pressure Turbo) blok, oftewel de B230FT. De turbo draait in dat geval op 0,65 bar, wat 165pk levert, tegenover de 135pk in jouw blok. Deze wordt wel gewoon aangeduid als Turbo, in plaats van IC.
Ik hoop dat het je zo iets duidelijker is.

• Gert-Jan De Jong (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2008 17:06 #1214502 door Gert-Jan De Jong (GAST)
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic gefeliciteerd
Gefeliciteerd met je aankoop en welkom op dit forum.

Ik heb zelf sinds kort ook een 940 LPT en ben er zeer tevreden mee. Alhoewel ik zelf nog niet alles weet van deze auto's helpt dit forum me er behoorlijk bij.
Als je hier meer rondkijkt, zul je zien dat deze auto's vrij makkelijk te tunen zijn naar het niveau van een HPT. Voor heel weinig geld heb je dan zo'n 25 a 30 pk erbij en een berg koppel. Ik ga dit zelf binnenkort ook doen.

Maar eerst je remmen natuurlijk. Helaas kan ik niet zeggen of origineel Volvo beter is dan aftermarket. Wel vind ik dat de remmen op de 940 van mijn ouders erg snel krom zijn (en dan zijn geen originele).

Succes

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2008 17:09 #1214503 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Erik, Volgens mij ging de
Erik,
Volgens mij ging de vraag over remmen, ik heb een aantal Volvo's zelf en nog een paar in onderhoud, ik betrek  remblokken, schijven en ook remslangen bij Estate services in Obdam, deze stuurt ze desgewenst ook op, Nordicar levert deze artikelen ook maar voor mij als sleutelaar is ie duurder omdat ik korting krijg bij estate services, als je van te voren effe je vincode bij de hand houdt of gewoon je kenteken is het zo besteld. De prijzen van beide adressen kun je online bekijken, wat ze leveren is scantech en die maken ook de originele blokken, ik heb over de onderdelen geen klagen, wel een voorwaarde is dat je de boel op professionele wijze monteert, als alles lekker gangbaar is zoals de geleide bussen enzovoort werkt het allemaal beter, als je de remslangen vervangt een rempedaal induwer gebruiken zodat je ABS niet ontlucht hoeft te worden, dan kan het best wel lukken allemaal. en als je toch bezig bent kun je gelijk de remvloeistof vervangen voor verse, is allemaal net effe veiliger.

Succes Co.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2008 17:19 #1214504 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hé gj, voor dezelfde
Hé gj,
voor dezelfde hoeveelheid geld ga je nog een stukje verder met tunen .
mijn LPT staat nu op ongeveer 200pk. Da`s erg fijn rijden kan ik je melden. Turbodruk staat op ongeveer 1 bar.
Groeten,
Richard

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2008 17:52 #1214506 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Greenstuff
Hallo,
EBC levert voor veel auto's greenstuff en redstuff remblokken. Alleen de Greenstuff zijn leverbaar voor de 940... Wij hebben in de 960 een set greenstuff vóór en achter gemonteerd. Dit gaf absoluut een verbetering in het remgedrag. Als je harder trapt remt hij daadwerkelijk ook harder. Eigenlijk wel het extra geld waard!!
De schijven hebben wij van Zimmerman (ebay.de) hier zijn de berichten wisselend over. Wij hebben nog geen problemen ondervonden.
Overigens eerst bij Nordicar remschijven gehaald en die waren geballanceerd met een soort metalen krammen in de ventilatieopeningen. M.i puin....
Die zimmerman schijven zijn mooi gemaakt, en geperforeerd. (en ook nog eens redelijk betaalbaar) Overigens zou Brembo ook erg goed moeten zijn.
Succes met de aankoop.

(wacht maar tot het upgrade virus toeslaat....)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2008 19:30 #1214517 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dat rijdt zeker lekker, 200 peekaa

EndlessQuest schreef : Turbodruk staat op ongeveer 1 bar.

Wat wel redelijk veel is voor een 13C..
Als je niet de hele dag plankt hoef je je er geen zorgen over te maken. 
En remmen... Ik wilde ook EBC kopen, maar die waren me even te prijzig om te proberen. Ik heb PBR van FCPgroton.com
Weet nog niet hoe het remt, maar ik hoor er ook goede berichten over.
Groet,
Philip

Moderators: Jerry Stam