hoge ruitenwissers

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2008 21:10 #1070205 door V700 register
hoge ruitenwissers is gemaakt door V700 register
Heren,

Bij mijn vorige volvo's heb ik het nooit gehad. Ruitenwissers die in ruststand 5 cm hoger op het ruit rusten dan normaal. Erg lelijk en ik stoor me er behoorlijk aan. Is dit makkelijk aan te passen?

Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2008 21:21 #1213856 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Even
Even eraf halen en iets lager er weer op zetten.

En bij mij heet het een ruitenwisser

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2008 21:32 #1213858 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hahaha heb het aangepast,
hahaha heb het aangepast, loopt weer met een "sisser"af. Kan ik ze aan de buitenkant eraf halen? of moet ik het rooster onder de wissers demoteren?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2008 21:35 #1213859 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gewoon
aan de buitenkant eraf halen.
en paar tandjes lager terug zetten

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2008 21:36 #1213860 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wissers
Als je aan de buitenkant op de armen kijkt, zie je aan het einde waar ze de auto ingaan, dat er een kapje op zit. Dat kapje kun je open klappen richting de wisserarm. Daaronder zit een M8 boutje meende ik (of M6). Als je die losdraait kun je de hele arm van de as trekken. Op de as zitten ribbeltjes, in het gat in de arm waar de as doorheen zit ook. Verdraai de arm één ribbeltje tov de oude stand. Tip: markeer met een permanent stift de stand van arm tov de as (als je de kapjes omhoog hebt gekregen) voordat je de boel loshaalt. Dan kun je naderhand makkelijker zien of je al op één ribbeltje verschoven zit.

• Marco
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2008 00:01 #1213884 door Marco
Beantwoord door Marco in topic Tip
Voor het gecontroleerd verwijderen van de wisserarmen op beide assen is het handig als volgt te werk te gaan. Dit aangezien de armen op de assen erg vast kunnen zitten en wrikken dan niet de meest handige oplossing is.
Schanier/klap het plastiek afdekkapje omhoog en draai de nu zichtbare moer zover los dat het draadeinde vlak/gelijk ligt met de los gedraaide moer (drie of vier slagen zijn dus voldoende). Laat hierbij de ruitenwisserarm steeds in de basisstand tegen de voorruit rusten. Nu neem je een waterpomptang met slanke scherpe bekken. Deze zet je onderste boven op het ronde uiteinde van de wisserarm en de iet wat los gedraaide moer. Wel op passen dat je niet met de tang tegen de paravent tikt. Leg er te bescherming eventueel een lap onder. Dus het vaste buitenste gedeelte van de tang, grijpt onder de ronding van de wisserarm en het scharnierende gedeelte van de waterpompbek grijpt op de moer. Nu even knijpen en de arm is gelost van het gekartelde, conische deel van de as. Nu kun je de moer verder verwijderen en zonder vreemde krachten de wisserarm losnemen van de as van het ruitenwisserstangen mechaniek. Hoop dat ik het begrijpelijk heb weten op te beschrijven.
Edit:
Nog even een aanvulling.
De linker (bestuurderszijde) wisserarm behoort 25 mm (+12 of -5 mm tolerantie omhoog of omlaag) boven de horizontale onderste raamlijst te liggen. De rechter wisserarm wordt gemonteerd op 40 mm (+12 of -5 mm tolerantie) van de liggende raamlijst. De afstanden worden gemeten wanneer de wisserarm tegen de ruit ligt, vanaf het schanier/bevestigingspunt waar de arm en het wisserblad verbonden zijn. Om nu bij montage het geheel niet te vast te trekken en mogelijk de boel te vervormen wordt een aanhaalmoment van 18nm voorgeschreven.
Zo dat was het wel geloof ik, succes.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2008 21:39 #1213949 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dit zijn mooie antwoorden
dit zijn mooie antwoorden bedankt voor de moeite voor de uitgebreide omschrijving, ik weet wat ik dit weekend ga doen en jullie dus ook, thanks!

Moderators: Jerry Stam