nokkenaskeerring vervangen, goed te doen zelf?
- Gert-Jan De Jong (GAST)
- Nieuw lid
-
Afgelopen weekend mijn nieuwe 940 eens aan een iets uigebreider onderzoek onderworpen. Wielophangingen geinspecteerd, aandrijflijn, uitlaat en een grondige blik onder de kap. Een aantal kleine probleempjes opgelost, gelukkig was de algemene staat goed.
Echter, bij het checken van de rotor en verdelerkap (moeten beiden nodig vervangen worden), viel me op dat er olie in de verdelerkap zat. Een lekkende nokkenaskeerring lijkt de boosdoener.
Nu vraag ik me af of deze makkelijk zelf te vervangen is en zo ja, zijn er hier mensen die dit eerder gedaan hebben en hier een soort handleiding voor kunnen typen?
Alvast bedankt voor alle nuttige informatie hierover.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
*Ventilator poelie verwijderen. ( 4 moeren s.w. 10) De -)
*de krukaspoelie in stand(O) draaien. Het merkteken op de nokkenaspoelie moet dan ook goed staan.(Staat dit niet goed dan einde oefening of 06 23139767 bellen)
*De spanrolmoer lossen. Daarna een pennetrje in het "gaatje" steken. Nu kan D-riem losgenomen worden.
*Met een tegenhouder het nokkenastandwiel tegenhouden en de centrale bout losdraaien. Het nokken astandwiel kun je er dan zo afnemen.
*kleppendekselverwijderen. 10 moeren s.w.10
*Voorste nokkenaskap verwijderen. (2 moeren s.w. 13)
--De oude keerring kun je er nu afschuiven er de nieuwe er opzetten.
De kap weer monteren. De moeren vastzetten met 20Nm
enz.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De door jouw beschreven procedure is voor mij peroonlijk wel handig, want de olie loopt uit de kap, onderin, dus is ook aanvervanging toe.Klusje voor op de sleuteldag. Ik zal er dan proberen foto's van te maken en als informatiepagina toevoegen.Dus, voor mij erg bedankt voor de info, ik kan er wat mee.
De keering aan de andere kant, gaat als ik het me goed herinner, als volgt:
- bougiekabels losnemen (markeer als je onzeker bent over terugzetten, de volgorde)
- Verdelerkap losnemen door de twee boutjes aan weerszijden van de ankerplaat los te nemen.
- verwijder deontstekingsmodule
- Vervang de twee rubber ringetjes
- terugmonteren in omgekeerde volgorde.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Klopt. Ik las iets over de keerring en bij de nokkenas is er eigenlijk maar een echte keerring, Zoals je al aangeeft aan de verdeler kant zijn het twee O-ringen.Baseman schreef : Timen, dank voor de bijdrage, maar ik meen uit de opmerking van de topic opener af te leiden, dat het gat om de andere kant van de nokkenas.
- Gert-Jan De Jong (GAST)
- Nieuw lid
-
Bedankt voor ieders bijdrage, binnenkort maar eens een poging wagen!
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ga je dat op de sleuteldag bij Nordicar doen? Kom ik kijkenhoe dat gaat wil ik ook nog vervangen.Baseman schreef : Timen, dank voor de bijdrage, maar ik meen uit de opmerking van de topic opener af te leiden, dat het gata om de andere kant van de nokkenas.
De door jouw beschreven procedure is voor mij peroonlijk wel handig, want de olie loopt uit de kap, onderin, dus is ook aanvervanging toe.Klusje voor op de sleuteldag. Ik zal er dan proberen foto's van te maken en als informatiepagina toevoegen.Dus, voor mij erg bedankt voor de info, ik kan er wat mee.
De keering aan de andere kant, gaat als ik het me goed herinner, als volgt:In a nutshell, klopt het?
- bougiekabels losnemen (markeer als je onzeker bent over terugzetten, de volgorde)
- Verdelerkap losnemen door de twee boutjes aan weerszijden van de ankerplaat los te nemen.
- verwijder deontstekingsmodule
- Vervang de twee rubber ringetjes
- terugmonteren in omgekeerde volgorde.
Bas
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Een kleine toevoeging aan het reeds complete verhaal van Henk, is dat je altíjd welkom bent op een sleuteldag, maar dat je om te sleutelen aan je auto (plus het gebruik van brug ed.) wél lid moet zijn.henk 940LPT schreef : Als "GJ" dat bij Nordicar op de sleuteldag wil doen (dus zelf sleutelen) moet hij verenigingslid worden (te herkennen aan "700 schildje" bij de naam). Dan krijg je niet alleen toegang tot sleutel-, poets- en infodagen maar ook 4x per jaar het clubblad, toegang tot heel veel (technische) documentatie op de site en een kortingspas waarmee je bij een aantal bedrijven korting kunt krijgen. En dat voor maar ruim 4 tientjes per jaar.
Als je dus langs wil komen om te zien wat een sleuteldag precies is, en een kop koffie komt drinken, is dat dus prima, lid worden kan ook aldaar. Neem voor verdere vragen even contact op met de regiocoordinator van de regio waar de sleuteldag in valt. Voor de sleuteldag bij Carlo ben ik dat (15 november) voor de sleuteldag bij Nordicar is dat msuidgeest.
Vragen hier stellen kan natuurlijk ook. Zie tevens de onderstaande pagina's voor wat meer informatie:<a href="/node/2">Lidmaatschap</a><a href="/files/Inschrijfformulier_2008.pdf">Inschrijfformulier_2008.pdf</a><a href="/system/files/Inschrijfformulier%202007B.pdf"></a><a href="/node/10297">Sleuteldag informatie</a><a href="/system/files/Inschrijfformulier%202007B.pdf"></a><h2 class="title"></h2>
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nee, het staat niet op de planning naar Nordicar te komen, maar ik sluit niet uit dat ik de keerring aan de distributiezijde ga vervangen bij Carlo.bas850 schreef : Ga je dat op de sleuteldag bij Nordicar doen? Kom ik kijkenhoe dat gaat wil ik ook nog vervangen.
Bas