Probleem verlichting

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2008 11:31 #1070024 door V700 register
Probleem verlichting is gemaakt door V700 register
Vanochtend kwam ik erachter dat van mijn volvo 740 turbo estate de rechter stadsverlichting, en mijn beide koplampen het niet meer doen. Grootlicht functioneert wel. Lampen verwisselen heeft niet geholpen. Linker stadslicht doet het wel. Ik heb die zekeringen verwisseld, maar dat leverde ook niks op. Heeft er iemand een idee wat dit kan zijn?
Alvast bedankt. Groeten Derk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2008 11:50 #1213012 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Massa
Hoi Derk,

Het eerste wat mij te binnen schoot is... MASSA! Links en rechts tegen de spatborden zitten er, binnen in de motorruimte, een aantal massacontacten.
Ik zou als eerste die even los halen en schoonmaken. Kost niets, behalve een beetje tijd, en kan maar zo de oplossing zijn.
En anders heb je dat als boosdoener in ieder geval uitgesloten en kan je verder gaan zoeken.
Succes....

Gulle Groet,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2008 15:05 #1213020 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stroom
Even belangrijk is checken of het lamp-kapot-controlelampje in het dashboard wel of niet brandt (en of dat controlelampje zelf niet kapot is natuurlijk). Dit lampje wordt aangestuurd door een relais achter de asbak, de werking berust erop dat de verlichting links en rechts evenveel stroom trekt. Iemand hier op het forum had klachten dat de helft van de verlichting achter niet werkte, en dat het controlelampje het niet deed. Uiteindelijk bleek het relais kapot te zijn, mogelijk door te zware lampen. Dus: check even of het controlelampje brandt. Zo ja, controleer de massa zoals Miquel zei. Zo nee, kijk of het controlelampje zelf OK is. Mocht dat het geval zijn, dan kun je even kijken of je het relais visueel kunt inspecteren. Aanstekervakje eruit, opbergvakje eruit, je kunt dan helemaal links. op de achterste rij, een groot rond ding zien zitten. Kleur is geloof ik wit, groen of zwart (en mogelijk geel). Probeer die er eens uit te halen en te checken op smeltsporen.

Moderators: Jerry Stam