Lekkend expansievat

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2008 08:11 #1070023 door V700 register
Lekkend expansievat is gemaakt door V700 register
Goedemorgen
Of ik "het lek" nu boven water heb is de vraag, maar ik constateerde gisteren dat ik weer met te weinig koelwater reed, wat, na 2 dagen/600 kilometer, erg snel is. Gelukkig zag ik dat er belletjes koelvloeistof via een gaatje aan de voorzijde naar buiten kwamen en kon ik dit probleem lokaliseren. 
Twee vragen:
- kan ik dit provisorisch dichten tot ik een vervangend expansievat heb?
- kan ik dit zelf vervangen of is het risico op wegenwacht en motorpech voor mijn handigheid te groot?
Lees graag jullie ervaringen en alvast dank voor het meedenken!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• K de Vries (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2008 08:39 #1213002 door K de Vries (GAST)
Beantwoord door K de Vries (GAST) in topic Tsja...
Ik had er ook last van. Gewoon wat druppels langs het vaatje. Later werd het erger en was er een koppakking stuk. <a href="/node/17565">Klik</a>. Nu voldoet het oude tankje weer prima. Volgens mij ligt dan gewoon de druk te hoog. Wat je sowieso wel kan proberen is je dop vervangen. Hierin zitten namelijk wat rubbers die de druk regelen tot 150kpa / 1,5 bar. Als die rubbers zijn uitgedroogd komt er ook te veel druk op, natuurlijk. Dit kost maar 2 tientjes.Een expansievat kost ook niet veel trouwens:
Factuurdatum: 25-06-2008<table border="0"><tbody><tr><td>Omschrijving</td><td> </td><td>Model </td><td> </td><td>Artikelnummer</td><td> </td><td>Prijs (incl. BTW)</td></tr><tr><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td><td> </td></tr><tr><td>Expansietank </td><td> </td><td>B200 / B230</td><td> </td><td>9122997 </td><td> </td><td>33,68 </td></tr><tr><td>Vuldop (groen / 150kpa)</td><td> </td><td>B200 / B230</td><td> </td><td>9445462 </td><td> </td><td>18,09 </td></tr></tbody></table>Ik zou wel het erg goed in de gaten houden. Koelvloeistofniveau en algemene tekenen tot koppakking lekkage. Probleem is dat als je met stukke koppakking stilstaat dat het einde oefening is (tijdelijk althans, vervanging en vlakken koppen +-E700,-)... Helaas kan ik je geen definitieve analyse geven, alleen mijn eigen ervaring van de afgelopen tijd.

Edit: Nu pas lees ik dat het echt door een 'gaatje' komt. Tussen de twee 'helften', of echt een gat ergens?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2008 09:57 #1213006 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koppakking
Dag Kay
De koppakking en de dop hebben we een maand of wat geleden al vervangen; het lekken werd toen veel minder, maar de laatste week nam het dus weer toe.Expansievatje en onderste slang zijn al aangeboden, alleen nog even agenda's afstemmen...
Rest me alleen even de quick fix voor de komende (weken?) waarin ik zo'n kleine 1500 kilometer moet rijden. Per week...
Bedankt voor je ervaring, advies en tips!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2008 10:24 #1213007 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gaatjes..
Hey JP,
wel snel even naar laten kijken hoor, desnoods maken we dinsdagochtend even een shortstop langs de snelweg /ringA10. Je moet gewoon het risico niet lopen met een verse kopwissel achter je kiezen.
Het vervangen is een fluitje van een halve cent. Je wilt nu alleen graag zeker weten dat je probleem met het vervangen wordt opgelost. Want een lekkend expansievat kan de oorzaak worden voor een lekke koppakking, en andersom kan een lekke koppakking de druk zo hoog opvoeren dat een een zwak expansievaatje scheurt. Normaal kunnen ze het gemakkelijk hebben.
Heb net je PB beantwoord, dus dit kruist elkaar een beetje:-)

Groet, Boy

• K de Vries (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2008 10:50 #1213010 door K de Vries (GAST)
Beantwoord door K de Vries (GAST) in topic wishfull thinking
misschien is het alleen maar je tankje... is er het systeem na het vervangen eigenlijk 'op druk gezet'? ik weet niet precies hoe dit in zijn werk gaat, maar het lijkt me wel dat je kan zien waar het lekt? ook geen overmatige koelwatersporen?

ps: dit is enkel mijn 'boerenverstand'. maar ik hoop dat we elkaar een beetje kunnen helpen!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2008 13:05 #1213014 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tankje
Het lijkt alleen maar het tankje te zijn; er komen zo te zien geen bubbels vrij bij draaiende motor. Heb met wat lijm de boel provisorisch gedicht, zal allicht wat tegen houden. Ga zo boodschappen halen, komt de motor wel op temperatuur en zou ik effect moeten merken.
Bedankt, ik zal jullie op de hoogte houden.
JP

Moderators: Jerry Stam