Monteren van nivomats
- V700 register
- Nieuw lid
-
Inmiddels heb ik de nieuwe set nivomats binnen en wil ik deze monteren. Nu lees ik in de handleiding dat ik compressiegereedschap nodig heb. Het volgende staat te lezen:
"Het compressiegereedschap wordt gebruikt in geval van werkzaamheden aan de wielophanging waarbij het van belang is dat de schroefverbindingen van de ophangrubbers in de normale stand worden aangedraaid, dat wil zeggen in dezelfde stand als wanneer de auto op de grond staat".
Dit begrijp ik. Met een opgekrikte auto en het wiel eraf, moet je de auto laten zakken met een soort steun onder de draagarm, zodat de draagarm weer in de normale stand komt. Mijn vraag is: heb ik daar persé dat gereedschap voor nodig of kan het ook anders? Hoor graag jullie mening.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Ik kan me natuurlijk vergissen, maar volgens mij heb je dat compressiegereedschap alleen nodig, als je de veren wilt vervangen. Hein Wolda heeft het ooit bij Carlo in Gemert gedaan, dus hij kan je waarschijnlijk nog wel zeggen hoe het precies gaat.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb de autto met de volvo krik, omhooggedraaid, een assteun onder de kant van de as waar ik mee bezig was, het wiel eraf en vervolgens de handel laten zakken tot de druk van de demper af is.Losmaken, vervangen en klaar ben je.Houd er wel rekening mee dat je voldoende ruimte moet hebben om de demper onder de auto uit te krijgen.Een stuk omhoog 'krikken' kan dan de oplossing zijn.
Ohja, stevige blokken voor en achter de voorwielen leggen.Lullig van achterwiel aandrijvers is dat ze vrij gaan rollen, alje de achterkant optilt......
- Martin Deckers
- Nieuw lid
-
Groet Martin
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Niet bij alle S/V90 is het zo gemakkelijk. De uitvoering met dwarse bladveer en torsiestang levert toch wel wat problemen op. De torsiestang zit een beetje in de weg!. Met wat brute kracht wil het wel lukken. (Eigenlijk zou de torsieveer gedemonteerd moeten worden) Om aan te geven dat er wat aan de hand is zit er op de onderste bevesting een zwaar rubber met een grote stalen ring waarmee de nivomat naar buiten wordt geperst zodat deze niet tegen de torsieas beukt tijdens het rijden. Het binnenrubber van de onderste bevestiging wordt daardoor zwaar vervormd. Over goede constructies gesproken.12many14 schreef : Hallo, bij mijn V90 is het onderste nivomat-bevestigingpunt met wiel erop gewoon bereikbaar. Dus demper gemonteerd boven vastgezet, onder losjes geschroefd. Wielen erop en op de grond en onder vast zetten.
Groet Martin
- Martin Deckers
- Nieuw lid
-
Groet Martin
- V700 register
- Nieuw lid
-
Begrijp ik het goed dat ik de nieuwe nivomats andersom moet monteren?12many14 schreef : Timen, je hebt gelijk het bevestings-punt op de langsdrager waar ik het over heb is voor de torsie-as. Het is al bijna twee jaar geleden dat ik de nivomats heb vervangen. Terwijl auto op de grond staat torsie-as losschroeven aan beide zijden en wegdraaien auto opkrikken goed ondersteunen, wielen verwijderen, dempers vervangen, het bovenste punt zit achter het wiel, dus wel meteen vastzetten, onderste punt kom je nog wel aan als de wielen erop zitten, dus wel losjes bevestigen, wielen erop, auto op de grond zetten wanneer die vlak staat zou de torsie-as zonder al te veel problemen gemonteerd moeten kunnen worden.(als je de orginele dempers nog erop hebt dan is het smallere deel beneden, de nieuwe dempers worden andersom gemonteerd waarna het brede gedeelte in de weg kan zitten met de torsie-as, zou dan volgens volvo handleiding "gewoon" wat vervormd moeten worden. En demper onderkant vast zetten. Je kunt ook zoals Bas beschrijft de langsdrager aan allebei de kanten met assteunen ondersteunen.
Groet Martin
- Martin Deckers
- Nieuw lid
-
Groet Martin
- V700 register
- Nieuw lid
-
Duidelijk Martin, ik heb gekeken en het staat er idd op. Gaat goedkomen dus. Overigens zijn ze zwart ipv blauw. Zegt dat nog iets bijzonders, of is dat ook een teken van de latere versies.12many14 schreef : Het is maar hoe je het bekijkt. Staat volgens mij ook duidelijk op de demper zelf aangegeven wat top(bovenkant) is.Ze zijn (volvo of/en sachs) op bepaald moment geswitched van balg(dunne kant) onder naar balg boven. Reden:geen idee.
Groet Martin
- V700 register
- Nieuw lid
-