Hulp gevraagd: hardnekkig toerentalprobleem V70 Classic
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-09-2008 11:43 #1069851
door V700 register
Hulp gevraagd: hardnekkig toerentalprobleem V70 Classic is gemaakt door V700 register
Hallo,
Mag ik -voor deze keer- advies vragen over een ander type Volvo?
Een vriendje van me heeft een handgeschakelde V70 Classic benzine uit 2001.
Bij het intrappen van de koppeling (dalende snelheid, bijv. om terug te schakelen) zakt het toerental zodanig dat de motor bijna afslaat.
Het toerental vliegt vervolgens omhoog naar 2000 toeren om vervolgens netjes naar de 900 te gaan, zoals 't hoort. Dus geen 'zagen'.
Af en toe gaat bij het terugzakken van de toeren het lambda lampje aan. Het complete gasklephuis is inmiddels vervangen.
Ik verdenk (inmiddels gebaseerd op eigen ervaring) de lambda sensor, maar op hogere constante snelheid rijdt de auto prima.
Iemand nog een idee? Alvast dank.
Joost
Mag ik -voor deze keer- advies vragen over een ander type Volvo?
Een vriendje van me heeft een handgeschakelde V70 Classic benzine uit 2001.
Bij het intrappen van de koppeling (dalende snelheid, bijv. om terug te schakelen) zakt het toerental zodanig dat de motor bijna afslaat.
Het toerental vliegt vervolgens omhoog naar 2000 toeren om vervolgens netjes naar de 900 te gaan, zoals 't hoort. Dus geen 'zagen'.
Af en toe gaat bij het terugzakken van de toeren het lambda lampje aan. Het complete gasklephuis is inmiddels vervangen.
Ik verdenk (inmiddels gebaseerd op eigen ervaring) de lambda sensor, maar op hogere constante snelheid rijdt de auto prima.
Iemand nog een idee? Alvast dank.
Joost
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-09-2008 11:55 #1212251
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vacuumlek?
Misschien ergens een vacuumlek.
Of de aanzuiging van luchtinlaat zit niet goed.
Zou ook eens even de vraag op het 850 forum stellen.
En de foutcodes?
Bas
Of de aanzuiging van luchtinlaat zit niet goed.
Zou ook eens even de vraag op het 850 forum stellen.
En de foutcodes?
Bas
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-09-2008 12:31 #1212254
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stationair regeling ?
Staat de gasklep en de schakelaar/potmeter die de stand doorgeeft juist afgesteld ? CIS klep schoon ? Bij intrappen koppeling lijkt me dat je je voet van het gaspedaal haalt en het toerental terugzakt naar stationair. CIS klep reageert niet goed (loopt zwaar), motor slaat bijna af, schiet opeens open, 2000 rpm, klep los en keurig op 900 rpm.
Of is dat al gechecked maar niet vermeld bij topicstart ?
Of is dat al gechecked maar niet vermeld bij topicstart ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-09-2008 14:06 #1212261
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gasklephuis
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-09-2008 19:09 #1212276
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Op mijn oude 850 T5R (ook
Op mijn oude 850 T5R (ook 5cil white block)
had ik een vet vacuumlek door een kapot vacuumslangetje dat onder het inlaatspruitstuk langs liep m.a.w. zeeeeer lastig te vinden!
Misschien ook eens alle vacuumslangwerk nalopen en controleren?
had ik een vet vacuumlek door een kapot vacuumslangetje dat onder het inlaatspruitstuk langs liep m.a.w. zeeeeer lastig te vinden!
Misschien ook eens alle vacuumslangwerk nalopen en controleren?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-09-2008 22:12 #1212298
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lijkt herkenbaar...
Joost,
Mijn 940 had vergelijkbare symptomen, motor sloeg zelfs af en toe af. Enkele weken terug wilde hij helemaal niet meer starten, uiteindelijk heb ik dat op kunnen lossen door de BDP sensor te vervangen...
Sindsdien vertoont'ie ook dat terugvallen naar te laag stationair, evt. afslaan ( vooral bij file en van de snelweg komen,) eerst tegen de 1500 - 2000 rpm draaien, dan bij stilstand terugzakken naar normaal enzovoort NIET meer...
't Is maar een suggestie, wellicht is uitruilen met een exemplaar uit een goed lopende V90 een optie?
succes en groet,
Hans.
Mijn 940 had vergelijkbare symptomen, motor sloeg zelfs af en toe af. Enkele weken terug wilde hij helemaal niet meer starten, uiteindelijk heb ik dat op kunnen lossen door de BDP sensor te vervangen...
Sindsdien vertoont'ie ook dat terugvallen naar te laag stationair, evt. afslaan ( vooral bij file en van de snelweg komen,) eerst tegen de 1500 - 2000 rpm draaien, dan bij stilstand terugzakken naar normaal enzovoort NIET meer...
't Is maar een suggestie, wellicht is uitruilen met een exemplaar uit een goed lopende V90 een optie?
succes en groet,
Hans.
Moderators: Jerry Stam