Hulp gevraagd: oplossen rammelende uitlaat en krijsende V-snaar
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag even meekijken anders staat de Wegenwachter me vanavond vies aan te kijken. Of uit te lachen...
V-snaar
De dynamo zit aan de bovenkant vast met 2 moeren; heb die losgedraaid en met geweld de ruimte tussen dynamo en een of andere houder breder gemaakt. Toen ik dat gedaan had, en weer had vastgezet (leek wel iets strakker te zijn) ontdekte ik een soort draadeinde voor/onder de dynamo; het leek mij iets om de dynamo van het motor blok af te bewegen. Heb dat wat strakker gedraaid maar slechts een klein beetje omdat ik bang was dat ik een ander ding zou ontregelen. Het janken van de v-snaar, wat ik had als de motor een paar uur had stil gestaan, lijkt nu na een nacht stilstand, weg te zijn.
Uitlaat
Onder de auto kijken viel het me op dat aan de achterzijde van een deel van uitlaat (kat? beetje plat ding, circa 50 lang, 20 breend en 15 hoog??) een pijp los zat. Deze pijp ging naar een rond geval (demper) en daarna kwam nog een tweede rond geval. Sorry, probeer het uit Haynes te halen maar daar zijn te weinig tekeningen bij op mijn niveau. De pijp die vanaf de achterzijde naar de kat gaat maakt dus een hoop lawaai. Wil een en ander wel vervangen, maar een lapmiddel (tape? klei?) zou me heel goed uitkomen. Moet door de week naar A'dam dus heb ook weinig mogelijkheden om even langs mijn goeroe te rijden; tussen 7 en 1:30 zit ik in ZO...
(Behalve woensdag, maar dan moet ik naar duitsland om een paard van 700 kilo op te halen en kom dan met een gloeiende uitlaat thuis..)
Iemand een idee?
Alvast bedankt voor het meekijken!
JohnPeter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Daarnaast, en dat vergeet bijna iedereen, moet een V-snaar precies in de poulie vallen. Zo niet, dan is de poulie versleten en moet je een nieuwe monteren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik zou dan eerst de snaar maar eens vervangen, en dan eens kijken of de poulie wel versleten is, toch?Poulie versleten lijkt met wel een beetje te snel en te kort door de bocht.MSuidgeest schreef : Daarnaast, en dat vergeet bijna iedereen, moet een V-snaar precies in de poulie vallen. Zo niet, dan is de poulie versleten en moet je een nieuwe monteren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
In het verhaal staat niets over een nieuwe of oude V-snaar. Daarom de opmerking over die poulies want ook met een nieuwe snaar en een juist erg glimmende poulie kan er sprake zijn van een versleten poulie.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Boy bedankt voor het meekijken!
Fijne dag toegewenst vanuit een licht grijzend Amsterdam!
JohnPeter
- V700 register
- Nieuw lid
-
bij versleten poelies wordt de bocht idd te klein, theoretisch gezien dan... Nu is het natuurlijk interessant, dat JP's brick al bijna 7,5 ton gedraaid heeft, want in de praktijk heb ik het eigenlijk nog nooit gezien. Ook niet bij een vrachtwagen met 2 miljoen op de teller Maar goed, een plaatstalen poelie kan ff onder de hydraulische pers om een tikkeltje platter gemaakt te worden en ergo, hierbij géén verlaagde toerentallen met bijbehorende lagere spanningsopbrengst, tengevolge van grotere diameters, want we gingen immers uit van een versleten poelie.Poulie versleten lijkt met wel een beetje te snel en te kort door de bocht.
Als JP straks terugkomt met Timens nieuwe verbindingsstaal voor kat en uitlaat, is de auto voor de rest van haar leven voorzien van een adequate verbinding en weer een kilootje zwaarder
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn DHZ heeft gelukkig niet geleid tot permanente schade; de poelies lijken het overleefd te hebben. Dat Haynes boek is me te kort door de bocht, ik hoop dat er nog eens een keer een DHZ boekje met veel plaatjes komt. Dat ik dan de motor niet leer in- en uitbouwen is niet zo erg; maar als het begint met: "maak de deurbekleding los" of meer van dat onduidelijks (zoals het feit dat de stelmoer die je ziet voor de airco is, en niet voor de V-snaar! En dat de dynamo wel scharniert om dat blokje, maar dat je eerst een moer moet lossen en vervolgens een zo goed als onzichtbaar moertje moet gaan aandraaien [met een mini rateltje...] om de riem op spanning te krijgen. Eigenlijk zou ik zo iets moeten schrijven, maar ja, laat me nou net de kennis en inzicht ontbreken...
Enfin, Timen, Boy en anderen bedankt voor het meedenken, kijken en -sleutelen. Zit ik alleen nog met de vraag waar je met een oude kat heenmoet voor milieu vriendelijke verwerking/recycling. Het ding heeft natuurlijk niet het eeuwige leven!
Groetend JPdie morgen om 8 uur weer in Diemen moet zijn dus er voor nu een punt aan breit!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Haynes: prise out the axle (pers/drijf de as eruit)
Vertaling: Spuit de boel dagelijks in met kruipolie, startend 5 dagen van tevoren. Verwijder zoveel mogelijk roest. Pak een grote hamer en sla erop. Kijk of je de as met een tang eruit kunt trekken. Pak een grotere hamer, en sla harder. Kijk of je de as met een tang eruit kan krijgen. Lukt dit niet, pak dan een moordenaar (zon groot uitgevallen waterpomptang met schroefverstelling) en trek er net zolang met 3 man aan tot dat je de as eruit hebt. Waarbij de vertaling ook in het engels was. Het punt is dus: Haynes is te summier en laat veel voorkomende problemen/moeilijkheden/niet voor de hand liggende dingen weg waardoor je moet puzzelen.