Krakende koppeling
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-09-2008 17:30 #1069616
door V700 register
Krakende koppeling is gemaakt door V700 register
Ik heb een 940LPT met een hydraulisch bediende koppeling. Alles werkt soepel, totdat de temperatuur onder de motorkap oploopt (file, stadsverkeer in de zomer). Dan begint de koppeling bij het indrukken en op laten komen te "kraken". Je voelt het tegelijkertijd ook in het pedaal. Alsof er iets schrankt in de bediening. Aan het aangrijpen merk je verder niets. Buiten hoor je meer dan binnen. Het gekke is dat als de motor daarna weer is afgekoeld, ook het kraken verdwenen is en alles weer soepel werkt.
Wat zou er kunnen klemmen, drooglopen of wat dan ook en kun je daar bij zonder de boel te hoeven uitbouwen?Rob
Wat zou er kunnen klemmen, drooglopen of wat dan ook en kun je daar bij zonder de boel te hoeven uitbouwen?Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-09-2008 17:59 #1211152
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 142
Ik heb hetzelfde gehad bij een '74 Volvo 142.
Het bleek het rubber in het schutbord, alwaar de koppelingskabel er doorheen ging.
Nu ken ik de constructie bij de 940 niet, maar zo simpel kan het dus zijn. Ook dit probleem was temperatuurafhankelijk.
En als je 'm zelf smeert, doe het dan met bijv. talkpoeder en niet met olie. Want veel rubbers kunnen niet tegen olie.
Succes,
Joost
Het bleek het rubber in het schutbord, alwaar de koppelingskabel er doorheen ging.
Nu ken ik de constructie bij de 940 niet, maar zo simpel kan het dus zijn. Ook dit probleem was temperatuurafhankelijk.
En als je 'm zelf smeert, doe het dan met bijv. talkpoeder en niet met olie. Want veel rubbers kunnen niet tegen olie.
Succes,
Joost
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-09-2008 22:26 #1211190
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Even een lik vet op de pal
Even een lik vet op de pal van de cilinder die de gaffel bedient smeren. Weer muisstil -
)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-09-2008 11:32 #1211451
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koppeling kraakt
inderdaad een lik vet aan de bedieningsgaffel kan de oplossing zijn.
ook kun je de gaffel welke aan het pedaal zit en de cilinder bij de voet bediend 180 graden draaien, heeft mijn volvo dealer gedaan en toen was het gekraak ook over.
roel 940
ook kun je de gaffel welke aan het pedaal zit en de cilinder bij de voet bediend 180 graden draaien, heeft mijn volvo dealer gedaan en toen was het gekraak ook over.
roel 940
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-11-2008 10:32 #1219724
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koppeling kraakt bij warm worden
Daar waar de stift van de "slaaf"cilinder op de gaffel duwt is inmiddels gesmeerd, maar wat ik al vermoedde, zonder resultaat.
De koppeling komt goed vrij, maar zodra de boel wat warmer wordt dan normaal, begint de boel te kraken. Je voelt een soort schranken als je het pedaal indrukt en dan alleen over het laatste deel van de slag, als de koppeling begint vrij te komen. Koud of bij grote weg rijden niets aan de hand, maar bij file, stadsverkeer etc. dan begint het. Afgelopen zomer in heet Frankrijk was het al heel snel kraken.
Of het binnen in de auto nu warm of koud is maakt niets uit, dus het pedaal is niet verdacht. De "slaaf"cilinder is een paar jaar geleden vervangen.
Ik verdenk de smering tussen koppelingsplaat en prise-as, is dat iets wat relatief eenvoudig gesmeerd kan worden?
Rob
De koppeling komt goed vrij, maar zodra de boel wat warmer wordt dan normaal, begint de boel te kraken. Je voelt een soort schranken als je het pedaal indrukt en dan alleen over het laatste deel van de slag, als de koppeling begint vrij te komen. Koud of bij grote weg rijden niets aan de hand, maar bij file, stadsverkeer etc. dan begint het. Afgelopen zomer in heet Frankrijk was het al heel snel kraken.
Of het binnen in de auto nu warm of koud is maakt niets uit, dus het pedaal is niet verdacht. De "slaaf"cilinder is een paar jaar geleden vervangen.
Ik verdenk de smering tussen koppelingsplaat en prise-as, is dat iets wat relatief eenvoudig gesmeerd kan worden?
Rob
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-11-2008 12:32 #1219731
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Lager
Hallo Rob
Het zou ook nog het druklager kunnen zijn.
Wat heet: "eenvoudig gesmeerd kan worden"? Het smeren op zich is het probleem niet. Maar de bak moet er waarschijnlijk af. En dat kost je toch al snel twee uurtjes. Dit is een echte klus voor een sleuteldag. Je kunt dan de aanwezige monteurs van het gastbedrijf ernaar laten kijken en meestal hebben ze de benodigde onderdelen wel op de plank liggen. Al is het wel verstandig, om dat laatste even na te (laten) vragen (door de regiocoordinator).
groetjes
Mathy
Het zou ook nog het druklager kunnen zijn.
Wat heet: "eenvoudig gesmeerd kan worden"? Het smeren op zich is het probleem niet. Maar de bak moet er waarschijnlijk af. En dat kost je toch al snel twee uurtjes. Dit is een echte klus voor een sleuteldag. Je kunt dan de aanwezige monteurs van het gastbedrijf ernaar laten kijken en meestal hebben ze de benodigde onderdelen wel op de plank liggen. Al is het wel verstandig, om dat laatste even na te (laten) vragen (door de regiocoordinator).
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-11-2008 12:49 #1219733
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lost een beetje vet niets
lost een beetje vet niets op?
waarschijnlijk het druklager dat stroef begint te lopen
typisch bij warme motor
schokt ie soms als je koppeling lost en vertrekt ook?
dan moet je er dringend iets aan doen

wij hebben ooit, in polen op terugweg van een lange reis gewoon een gat geslepen in de klok (van de 244D toen) van de bak en zo gesmeerd
half uurtje en rijden...
maar da's hier geen optie natuurlijk
bak eraf, kijken wat het is en vervangen die boel
als de bak er éénmaal af is kan je evengoed koppelingsschijf en drukplaat vervangen
kost 7 keer niets
waarschijnlijk het druklager dat stroef begint te lopen
typisch bij warme motor
schokt ie soms als je koppeling lost en vertrekt ook?
dan moet je er dringend iets aan doen

wij hebben ooit, in polen op terugweg van een lange reis gewoon een gat geslepen in de klok (van de 244D toen) van de bak en zo gesmeerd
half uurtje en rijden...
maar da's hier geen optie natuurlijk
bak eraf, kijken wat het is en vervangen die boel
als de bak er éénmaal af is kan je evengoed koppelingsschijf en drukplaat vervangen
kost 7 keer niets
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-11-2008 13:04 #1219736
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen druklager
Vergat ik nog te zeggen, als de motor niet draait, voel je het ook.
Dat wordt dus waarschijnlijk de bak er af (laten) halen. Ik was er al bang voor....
Dat wordt dus waarschijnlijk de bak er af (laten) halen. Ik was er al bang voor....
Moderators: Jerry Stam