RVS bouten in spruitstuk goed of fout??

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-08-2008 23:04 #1069568 door V700 register
RVS bouten in spruitstuk goed of fout?? is gemaakt door V700 register
Ik wil in een auto, -nee geen volvo...- RVS bouten/moeren gebruiken om de zaak later weer los te kunnen krjgen. Een enkeling roept dat dit helemaal fout is omdat RVS bij de uitlaat invreet.
wat is waarheid? 

Peter
Lobbes 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-08-2008 23:09 #1210796 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik zou het niet doen...
Ik weet dat RVS icm Aluminium niet oke is. Er bestaat wel een pasta die je tussen de twee kan doen om het wel goed te laten gaan. RVS en alu vreten elkaar op....
Verder is de eigenschap van RVS dat het niet rekt of buigt maar wel breekt.
Gewoon normaal staal gebruiken en kopervet ertussen, krijg je het zeker wel weer los.
David

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-08-2008 23:46 #1210799 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kopervet
kopervet gbruiken doe ik altijd al, maar toch, na zoveel jaren....
Indit geval draait RVS in gietijzer en dan ===

Peter
Lobbes

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2008 00:04 #1210801 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic RVS
RVS is een verzamelnaam. Er zijn wel duizend soorten RVS! (RVS staat voor Roest Vast Staal en niet voor Roest Vrij Staal)
Meestal heeft men dan het over de standaardkwaliteit AISI 304. Ook wel roestvaststaal 18.8 genoemd.  Deze soort is o.a. niet kruipvast, rekt enorm. Interkristallijne corrosie zorgt ervoor dat bij deze staalsoort spontaan breuk optreedt. 304 is dus ongeschikt voor de toepassing die je noemde.
Wil je voor hittebestendige toepassingen RVS gebruiken dan zul je b.v. bouten/moeren  van de kwaliteit AISI 316L kunnen gebruiken. Bovendien moet  je nog op de toegestane treksterkte letten.  T.o.v van staal 8.8  gaat deze verbinding dan ong. 3 maal zolang mee.
Alle verbindingen van verschillend geleidend materiaal gedragen zich als een galvanisch element (als een batterij kun je wel  stellen). Op den duur zal het "zwakste" materiaal galvanisch oplossen. Het proces wordt versneld als het zich afspeelt in een vochtige atmosfeer.
Conclusie: RVS toepassen , ook voor uitlaten is prima als je maar de juiste kwaliteit toepast.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2008 08:56 #1210814 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ok

wp001 schreef : RVS is een verzamelnaam. Er zijn wel duizend soorten RVS! (RVS staat voor Roest Vast Staal en niet voor Roest Vrij Staal)
Meestal heeft men dan het over de standaardkwaliteit AISI 304. Ook wel roestvaststaal 18.8 genoemd. Deze soort is o.a. niet kruipvast, rekt enorm. Interkristallijne corrosie zorgt ervoor dat bij deze staalsoort spontaan breuk optreedt. 304 is dus ongeschikt voor de toepassing die je noemde.
Wil je voor hittebestendige toepassingen RVS gebruiken dan zul je b.v. bouten/moeren van de kwaliteit AISI 316L kunnen gebruiken. Bovendien moet je nog op de toegestane treksterkte letten. T.o.v van staal 8.8 gaat deze verbinding dan ong. 3 maal zolang mee.
Alle verbindingen van verschillend geleidend materiaal gedragen zich als een galvanisch element (als een batterij kun je wel stellen). Op den duur zal het "zwakste" materiaal galvanisch oplossen. Het proces wordt versneld als het zich afspeelt in een vochtige atmosfeer.
Conclusie: RVS toepassen , ook voor uitlaten is prima als je maar de juiste kwaliteit toepast.

goede info!
ik heb wel gemerkt dat rvs zeer goed enorm vast kan gaan zitten (rvs studs in gietijzeren turbohuis). studs zagen er nog perfect uit maar zaten wel vast. goede keramische pasta  gebruiken lijkt me handig.
Op turbobricks heb ik wel eens mensen gezien die Toyota studs/moeren gebruiken (van turbo modellen), alleen zijn die net een andere maat (metrisch fijn geloof ik). Misschien is daar wat van te gebruiken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2008 20:38 #1210883 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic afrader
Peter,
Ik zou het niet doen, ik heb veel ervaring met RVS ivm mijn werk op een productieplatform en als het warm en koud wordt zoals bij een uitlaat gaat het op den duur zo vast als een huis zitten zonder speciale neverseize pasta voor RVS, als je rvs gebruikt zonder smeermiddel ertussen en er zit een klein braampje op het schroefdraad, gaat het vreten en krijg je het nooit mer uit elkaar, voor uitlaten gebruikt ik altijd de gewone draadeinden en zet daar speciale verkoperde moeren op die je gewoon bij een autospeciaalzaak kunt krijgen, die roesten dus ook niet vast.

Groeten, Co.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2008 22:33 #1210904 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hardstikke duidelijk! RVS dus niet!
allemaal bedankt voor jullie deskundige inbreng!
Ik houd het dus voorlopig maar op gewoon stalen boutjes!
Bedankt!

Peter

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2008 02:39 #1210983 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic A2 op A4
Op de kop van RVS bouten staat de aanduiding "A2" of "A4"
A2 icm A4 vreten niet snel op elkaar in.
DWZ een A2 bout met een A4 moer geeft geen problemen (en andersom).
A2 op A2 & A4 op A4 vreet altijd!!!
maar; RVS is niks om een uitlaat spruitstuk mee vast te zetten, te soft, "zak" maar zeggen.
Voor een uitlaat-spruitstuk aan een cilinderkop adviseer ik; 10.9 stalen tap-einden, hoge messing moeren met messing sluitringen.
Dit is over 100 jaar nog te demonteren........

Moderators: Jerry Stam