Speling aandrijflijn V90
- Roger Smeets
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2008 22:26 #1069512
door Roger Smeets
Speling aandrijflijn V90 is gemaakt door Roger Smeets
Sinds enige maanden ben ik in het bezit van een V90 voorzien van een handgeschakelde versnellingsbak. Bij deze auto is de koppelingsplaat, drukgroep en uitdruklager vernieuwd. Desondanks vind ik dat de aandrijflijn tijdens het rijden een behoorlijke speling heeft (aanzienlijk meer dan de 940 die ik hiervoor had). Dit komt voornamelijk tot uiting bij lastwissel zoals bijvoorbeeld file rijden: gas los en daarna weer een beetje gas geven. De auto schommelt dan. Ook de acceleratie verloop niet helemaal soepel. Bij normaal accelereren lijkt het soms of zich in de aandrijflijn een soort veer spant (koppeling op laten komen) en ontspant (koppeling intrappen). Ook hierdoor beweegt de carrosserie natuurlijk weer onnodig.
Handmatig draaien aan de cardanas als de auto stilstaat geeft maar een kleine normale vrije slag te zien.
Ik hoop dat mijn omschrijving voldoende duidelijk is. Wie weet waar de oorzaak van deze speling gezocht moet worden, en nog beter, verholpen kan worden.
Overigens is de versnellingsbak ook niet helemaal in orde. De synchromeshes van met name de 2e en 3e versnelling hebben "een tik gehad", maar ik denk niet dat daardoor de speling in de aandrijflijn veroorzaakt wordt.
Roger Smeets
Handmatig draaien aan de cardanas als de auto stilstaat geeft maar een kleine normale vrije slag te zien.
Ik hoop dat mijn omschrijving voldoende duidelijk is. Wie weet waar de oorzaak van deze speling gezocht moet worden, en nog beter, verholpen kan worden.
Overigens is de versnellingsbak ook niet helemaal in orde. De synchromeshes van met name de 2e en 3e versnelling hebben "een tik gehad", maar ik denk niet dat daardoor de speling in de aandrijflijn veroorzaakt wordt.
Roger Smeets
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2008 17:30 #1210594
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic iets anders ?
Roger, heb jij geen last van een kantelende motor? Slechte motorophanging dus?
Zoek eens in die richting.
Zoek eens in die richting.
26-08-2008 17:53 #1210595
door Jan Huijsmans
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Centraal lager?
En als je aan de aandrijfas trekt? Heb je dan speling?
Juist onder wisselende last/belasting van de wagen kan die ook gaan schommelen in z'n ophangrubber. (m.a.w., alle rubbers in de motor/bak/aandrijfas ophanging eens nalopen)
Juist onder wisselende last/belasting van de wagen kan die ook gaan schommelen in z'n ophangrubber. (m.a.w., alle rubbers in de motor/bak/aandrijfas ophanging eens nalopen)
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2008 18:43 #1210597
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic check ook de
check ook de achterophanging van het differentieel: uitgeslagen versleten ophangrubbers kunnen zorgen voor dirt soort effecten.
check ook eens iedere individuele aandrijfas op speling (tandbanen) en de kruiskoppelingen op speling.
da's de consequentie van een onafh. ophanging: meer potentiele punten van slijtage.
check ook eens iedere individuele aandrijfas op speling (tandbanen) en de kruiskoppelingen op speling.
da's de consequentie van een onafh. ophanging: meer potentiele punten van slijtage.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2008 20:38 #1210605
door V700 register
Robert
Beantwoord door V700 register in topic Multilink
Ja.... Dat is het nadeel van de multilink. Ik rij nu al weer een tijd met een 965 met starre achteras en ben daar toch niet ontevreden mee na heel lang met multilinks gereden te hebben. De starre achteras is best een comfortabel ontwerp en deugdelijk. Een extra stabilisatorstang is wel "noodzakelijk" voor beter weggedrag. Dit even terzijde, geeft geen antwoord op de vraag.JanV schreef : da's de consequentie van een onafh. ophanging: meer potentiele punten van slijtage.
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2008 20:53 #1210607
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic misschien wel ja
Ik ga toch een stukje met Robert mee.
Onze eerste 960 (1991) reed een stukje beter dan de huidige van eind 1994. En dat heeft inderdaad met de wegligging en samenstelling te maken van de achteras.
Onze eerste 960 (1991) reed een stukje beter dan de huidige van eind 1994. En dat heeft inderdaad met de wegligging en samenstelling te maken van de achteras.
- Roger Smeets
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2008 23:33 #1210627
door Roger Smeets
Beantwoord door Roger Smeets in topic Allen dank alvast voor de
Allen dank alvast voor de opmerkingen
Ik heb aan de cardanas met de hand gedraaid terwijl de versnellingsbak in de vrij stond. Dan is er maar een kleine speling merkbaar, zoiets van 10 graden of iets dergelijks. Dit lijkt mij normaal. De ophanging van het differentieel en kruiskoppelingen zal ik nog een bekijken. Ik verwacht dat het allemaal wel een beetje speling heeft, maar ook dat lijkt mij normaal. De vraag is wanneer is het niet meer goed?
Op het oog zien alle rubbers er goed uit. Tijdens het rijden over hobbelwegen rammelt de achteras ook niet, dus helemaal versleten lijkt met de ophanging niet te zijn. Ook heb ik het centraal lager gecontroleerd. In tangentiele riching op de as (boven, onder, links, rechts) kan ik de as ca. 0,5 to 1,0 cm bewegen. Is dit veel? In lengte richting (naar voren en naar achteren) is er met de hand vrijwel geen beweging in te krijgen.
De motor staat mooi stil tijdens stationair draaien, ik heb eigenlijk nog niet gekeken of hij extreem beweegt tijdens gasgeven. Zal ik nog eens nakijken.
Iets wat men mij ook al verteld heeft, zou het dual mass vliegwiel kunnen zijn. Maar hoe controleer ik dat? Bij het verwisselen van de koppelingsplaten was er vrijwel geen beweging te krijgen in de starterkrans toen ik die met de hand wilde bewegen. Maar is dit een voldoende test?
Roger Smeets
Ik heb aan de cardanas met de hand gedraaid terwijl de versnellingsbak in de vrij stond. Dan is er maar een kleine speling merkbaar, zoiets van 10 graden of iets dergelijks. Dit lijkt mij normaal. De ophanging van het differentieel en kruiskoppelingen zal ik nog een bekijken. Ik verwacht dat het allemaal wel een beetje speling heeft, maar ook dat lijkt mij normaal. De vraag is wanneer is het niet meer goed?
Op het oog zien alle rubbers er goed uit. Tijdens het rijden over hobbelwegen rammelt de achteras ook niet, dus helemaal versleten lijkt met de ophanging niet te zijn. Ook heb ik het centraal lager gecontroleerd. In tangentiele riching op de as (boven, onder, links, rechts) kan ik de as ca. 0,5 to 1,0 cm bewegen. Is dit veel? In lengte richting (naar voren en naar achteren) is er met de hand vrijwel geen beweging in te krijgen.
De motor staat mooi stil tijdens stationair draaien, ik heb eigenlijk nog niet gekeken of hij extreem beweegt tijdens gasgeven. Zal ik nog eens nakijken.
Iets wat men mij ook al verteld heeft, zou het dual mass vliegwiel kunnen zijn. Maar hoe controleer ik dat? Bij het verwisselen van de koppelingsplaten was er vrijwel geen beweging te krijgen in de starterkrans toen ik die met de hand wilde bewegen. Maar is dit een voldoende test?
Roger Smeets
Moderators: Jerry Stam