Veerpoten van 740 en 940 zijn uitwisselbaar! Maar hoe zit het met fusee en stuurkogels? Plug and play?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2008 15:41 #1069464 door V700 register
Beste mensen,
Het nieuwe schooljaar komt er weer aan, en ik ben een schoolopdracht aan het voorbereiden.
Uit deze discussie meen ik op te maken dat de veerpoten van mijn 1989 740 onderling uitwisselbaar zijn. Toch wil ik nog even bevestiging.
Hij is niet zo scherp, maar dit is de enige foto van mijn motorcompartiment die ik zo snel kon vinden op internet:

Ik heb de poten van de sloper van Koiter van een tijdje geleden en wil even zeker weten dat de boel gaat passen.
Dit is Davids beschrijving van de donor: Het kenteken van de auto was LP-GP-99. Ik geloof niet dat ik nog een VIN-nummer van de auto heb... Het was overigens een 1995 model 944 met een B230FK motor erin (2.3 liter low pressure turbo)Wie verzekert me er even van dat het een bolt on job wordt, zodat ik niet voor gek sta bij die gasten?
Groet,
Edo 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2008 18:17 #1210319 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Uitwisselbaar?
Goede, de schokdempers zijn dat in elk geval niet, maar ik weet niet wat het vervangen van een hele voorpoot met je ophanging doet. De 'oude' demper was in elk geval te lang voor de 'nieuwe' poot van m'n '90 740. Het kan zijn dat ie iets lager komt te staan (mm of 5).

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2008 21:30 #1210336 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uitwisselbaar dus!
Hoi Jan!

Leuk je weer'ns te spreken man! Hoe is het daar?
Bedankt voor je reactie. We gaan eens fijn experimenteren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2008 22:27 #1210341 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik weet niet precies hoe
ik weet niet precies hoe het zit met fusee en stuurkogels maar de 940 poten passen zeker in jou 89-er 740. De schokdempertorens zijn nl. identiek.
Alleen de torens van de eerste 760-serie zijn afwijkend maar met enige creatief combineerwerk (760 veerschotels en veren op 940 poot) kunnen ook daarin de 940 poten worden gebruikt . (voor zover ik dat goed heb kunnen beoordelen a.d.h.v. Philip's 760 body en veerpoten. ik ben daar 95% zeker van.)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2008 20:01 #1210397 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat wordt dan de volgende vraag

JanV schreef : ik weet niet precies hoe het zit met fusee en stuurkogels

Iemand hier ervaring mee?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2008 16:04 #1210456 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn 82-er heeft een
Mijn 82-er heeft een constructie die lijkt op een 240, behalve de onderkant van de veerpoot dan.
Het is een beetje een moeilijk verhaal om onder woorden te brengen, maar ik probeer het.
De eerste modellen hadden oa een andere naafconstructie en andere veren/veerpootlagers (en dus ook een andere veerpootkoepel)
Nu heb ik veerpoten van een 740 uit 1988 gekocht, en daar passen de veren eb de veerschotels van 1982 op. en ook het veerpootlager.
Zo krijg ik een veerpoot die wel in mijn carosserie past, maar toch de geventileerde schijven heeft. 
Voor jouw verhaal: De 940 zonder ABS heeft volgens mij dezelfde veerpoten als een 740 zonder ABS. Ze hebben dezelfde veerpootlagers, remklauwen, schijven, en draagarmen. dat zou betekenen dat de veerpoten identiek zijn.
Bij de 940 met ABS is misschien anders, want daar gebruiken ze (vanaf wanneer weet ik niet) éénzuigerige remklauwen (terwijl de 740 met ABS tweezuigerige remklauwen had). trouwens, de remklauwen op een 740 zonder ABS en de 740 met ABS zijn vrijwel identiek, op een extra aansluiting na. 
Ik kan een en ander nog wel eens bekijken in Vadis, met wat nummers opschrijven, maar dat moet ik dan een andere keer doen.
Als je de hele veerpoot overzet (met remmen etc.) zou het denk ik gewoon moeten passen... maar ik kijk er nog wel eens naar in Vadis
Groet,
Philip

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2008 23:58 #1210563 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toevallig...
Toevallig heb ik hier 2 complete veerpoten van een Volvo 940 uit 1995 liggen (Engelse sloper van Wytze).
Deze gaan onder m'n 1986'er Volvo 740 en lijken 1 op 1 te passen. Ik zet ze over met schokdempers en al.
Alleen de remklauwen (boutafstand 10,4cm) zet ik over van de oude poten naar de nieuwere.ABS sensoren zaten wel op de fusee maar die worden gewoon niet gebruikt; bij pogingen om ze netjes te verwijderen braken ze toch al af dus helaas kan ik er niemand blij mee maken 
Voordelen?
- er passen goedkopere remschijven op (de oude hebben naaf in de schijf)- ik heb weer iets versere schokdempers- zover ik heb begrepen zijn er ook Koni's voor te krijgen
Ze liggen hier alweer een tijdje. Heb nu vakantie en zodra het mooi weer is ga ik ze roestvrij maken
Als ik het zo bekijk kan je de schalen in de torens op 2 manieren bevestigen; let goed op hoe ze zitten, anders staan je veerpoten onder een andere hoek gemonteerd.

• Dennis Vervliet
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2009 09:48 #1243301 door Dennis Vervliet
Beantwoord door Dennis Vervliet in topic Veerpoten 245 -> 740

Ik heb veerpoten liggen van een engelse 245,zouden deze kunnen passen onder mijn  740 van op de rallycross.
 Het zou nogal gek zijn reservestukken mee te sleuren die niet passen...
 Alvast bedankt voor jullie antwoord

Moderators: Jerry Stam