Rijden in de 5e versnelling met caravan?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-08-2008 22:17 #1069372
door V700 register
Rijden in de 5e versnelling met caravan? is gemaakt door V700 register
Nu de vakanties bijna weer ten einde zijn, komen ook de verhalen.
Ik hoor regelmatig dat clubleden maximaal in hun 4 rijden als de caravan erachter hangt. Nu ga ik er steeds vanuit dat onze auto's hun maximale koppel, 230 nm, al bereiken bij 2300 toeren (zie: autoweek) en dat ik dus met gemak in de 5e versnelling kan rijden als ik er maar voor zorg dat de motor niet onder de 2500 toeren komt. Met andere woorden, 120 km p/u in Frankrijk(3000 tpm) gaat gewoon in z'n vijf. Natuurlijk schakel ik op tijd terug als er een berg of heuvel aankomt, maar als we naar beneden gaan of als het weer plat wordt, gaan we weer naar de vijf. Minder rumoerig en goedkoper volgens mij. Deze zomer gemiddeld 1 : 7.3 met caravan + dakkoffer.
Correct me if I'm wrong, please?
Rob K.
Ik hoor regelmatig dat clubleden maximaal in hun 4 rijden als de caravan erachter hangt. Nu ga ik er steeds vanuit dat onze auto's hun maximale koppel, 230 nm, al bereiken bij 2300 toeren (zie: autoweek) en dat ik dus met gemak in de 5e versnelling kan rijden als ik er maar voor zorg dat de motor niet onder de 2500 toeren komt. Met andere woorden, 120 km p/u in Frankrijk(3000 tpm) gaat gewoon in z'n vijf. Natuurlijk schakel ik op tijd terug als er een berg of heuvel aankomt, maar als we naar beneden gaan of als het weer plat wordt, gaan we weer naar de vijf. Minder rumoerig en goedkoper volgens mij. Deze zomer gemiddeld 1 : 7.3 met caravan + dakkoffer.
Correct me if I'm wrong, please?
Rob K.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-08-2008 22:22 #1209762
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic als de motor die snelheid
als de motor die snelheid bij dat toerental kan volhouden dan lijkt mij dat geen probleem. Als de weg gaat stijgen en het toerental terugzakt: terugschakelen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-08-2008 10:35 #1209775
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik zie het probleem niet
Met zo'n koppel bij lage toerentallen is het alleen maar gunstig. Zolang je bij acceleren voelt dat de auto versnelt, heb je reserves.
Alleen zou ik geen 120 km/h gaan rijden met een caravan.
Alleen zou ik geen 120 km/h gaan rijden met een caravan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-08-2008 13:27 #1209788
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1 op 7,3 is wel heel erg
1 op 7,3 is wel heel erg netjes met de caravan Rob.Ik haal met mijn Solifer er achter 1 op 6 op lpg en met of zonder dakkoffer maakt geen verschil.Op benzine weet ik het verbruik niet.Ps stond je een paar weken geleden op een vrijdag ochtend met je combinatie op een parkeerplaatsin de buurt van Hazeldonk richting Nederland?Als dat zo was dan ben ik je voorbij gekomen met mijn Solifer achter de 945.Vlakke stukken rij ik meestal in zijn 5 rond de 110 en helling op meestal terug naar 4 en dan 100 tot 110op de teller.Helling af tot 5% ook meeestal in zijn 5 zonder gas te geven.De luchtweerstand van de caravan is dan zo groot dat hij niet harder gaat dan 90.In Nederland rijd ik ook alles in de 5 en dan zit ik rond de 2200 toeren.Dit gaat ook nog prima en de motor bromt niet en versneld ook nog als ik meer gas geef.Ik heb er wel een 3.73 achteras onder hangen i.p.v. de standaard 3.54.
Moderators: Jerry Stam