Automaat sproeit bakolie bij snelheid boven 140 km/u

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2008 01:03 #1069348 door V700 register
Hallo,
Ik ben in het bezit van een 960 estate (model '96) met automaat.
Kort na het vervangen van de automaatolie (bak was er af geweest ivm vervangen van keerring), merkte ik op de snelweg in Duitsland dat er bakolie op mijn achterruit verneveld werd, dit begon bij een snelheid boven de 140 km/u. Nadat ik stopte kwam er nog redelijk wat olie uit en was gloeiend heet waardoor er ook rook in de auto ontstond. Daarna heb ik op advies van m'n garage doorgereden, maar niet harder dan 120 km/u. Dit ging prima. Het peil was nog goed. Enkele dagen later is de olie vervangen. Daarna heb ik zonder problemen gereden mede ook omdat ik in NL uiteraard niet boven die snelheid uitkom.
Laatst had ik dit probleem weer in Duitsland. Nu bleek dat er een halve liter olie teveel in zat. Is het aannemelijk dat dit de oorzaak was of is er meer aan de hand? Wordt de bak misschien te heet waardoor de druk te hoog wordt en de olie eruit wordt gegooid? En wat is dan de oorzaak van het te heet worden?
De bak schakelt verder prima en het pijltje begint ook niet te knipperen op het dashboard. 
groeten Haiko (een leek)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2008 01:35 #1209629 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Snelheid
Bij het stijgen van de snelheid (cardan-as toerental) stijgt de flow en daarmee wellicht de druk in de bak.
Ik denk dat je het in die richting moet zoeken.
Morgen ben ik met vakantie, dus ik kan je helaas niet verder helpen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2008 01:38 #1209628 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic automaatbakolie wordt heet.
automaatbakolie wordt heet. da's normaal. mede daarom hebben veel automaten een oliekoeler. Te heet wordt de ATF alleen als de bak zwaar belast wordt zoals bij caravan/zware aanhangers trekken/bergrijden/ langdurig zeer hard rijden.
Jou auto hoort 24uur per dag 140km/h te kunnen rijden over Europese autobahnen, zonder prolemen. 140 is ten hoogste een middelzware  belasting.
dat even als uitgangspunt.

maar het is heel wel mogelijk dat er bij het olie wisselen te veel ATF in is gestopt. Dat de bak die olie er dan dan zelf uitgooit  lijkt mij mogelijk.(door het oliepeilgat?? als er ergens anders olie weglekt ( slangaansluitingen? filter pakking? dan is het natuurlijk zaak om dat op te lossen) 
Het kan bijvoorbeeld zijn dat de ATF tot of zelfs over het maximum is gevuld. Door te gaan rijden wordt de ATF warm en daardoor het peil ook (nog) hoger ( ATF zet ook uit, krijgt meer volume)  hierdoor kan het zijn dat nu ineens het peil flink boven het maximum is komen te staan.
Het zal me een lekkere stinkboel zijn geweest!
Gewoon mee doorrijden en een tijdje lang extra nauwkeurig bij warm en koude bak het ATF niveau controleren.
Nog even dit: olie op een hete uitlaat ( vooral het uitlaatspruitstuk) = brandgevaar!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2008 08:16 #1209631 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lastig hoor.

JanV schreef : Nog even dit: olie op een hete uitlaat ( vooral het uitlaatspruitstuk) = brandgevaar!

Nu is dat een vrij lastige opgaven, om ATF op het uitlaatspruitstuk te krijgen, hoor Jan....
Ik heb overigens denk ik hetzelfde issue.Ik dacht aan (en denk nog steeds) aan lekkage uit de kop maar het vernevelen en stinken komt me erg bekend voor.
De olie die eruit komt, bij mij, loopt over de versnellingsbaksteun (die naar beneden gericht is en mooi afvoerd, wat beter niet zo had kunnen zitten) loopt vervolgens via de uitlaatbuis richting het hitteschild van de kat. Geen punt, zou je zeggen, ware het niet dat dat hitteschild enorm warm wordt als de rijwind weg is, ds als je stilstaat.De hele achterkant van de auto zat bij aankomst in Frankrijk onder de vette zooi en de hele rechterzijkant was een grote oliedamp-waas.
Ik ben weer terug in nederland, waar ik me beter aan de snelheid houd en de auto minder hard hoeft te werken, en de achterruit blijft olievrij.
Mmmm. . . . . .intressant.
ATF gepeild met koud en warm blok, beide keren onder de (verschillende(!)) max-aanduidingen. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2008 09:07 #1209633 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lock-up
Bij deze snelheden zit de lockup erop, dus geen slip/wrijving, dus het lijkt me dat de olie niet oververhit kan raken
of denk ik te simpel? 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2008 12:58 #1209644 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koppakking

Baseman schreef :

JanV schreef : Nog even dit: olie op een hete uitlaat ( vooral het uitlaatspruitstuk) = brandgevaar!

Nu is dat een vrij lastige opgaven, om ATF op het uitlaatspruitstuk te krijgen, hoor Jan....
Ik heb overigens denk ik hetzelfde issue.Ik dacht aan (en denk nog steeds) aan lekkage uit de kop maar het vernevelen en stinken komt me erg bekend voor.
De olie die eruit komt, bij mij, loopt over de versnellingsbaksteun (die naar beneden gericht is en mooi afvoerd, wat beter niet zo had kunnen zitten) loopt vervolgens via de uitlaatbuis richting het hitteschild van de kat. Geen punt, zou je zeggen, ware het niet dat dat hitteschild enorm warm wordt als de rijwind weg is, ds als je stilstaat.De hele achterkant van de auto zat bij aankomst in Frankrijk onder de vette zooi en de hele rechterzijkant was een grote oliedamp-waas.
Ik ben weer terug in nederland, waar ik me beter aan de snelheid houd en de auto minder hard hoeft te werken, en de achterruit blijft olievrij.
Mmmm. . . . . .intressant.
ATF gepeild met koud en warm blok, beide keren onder de (verschillende(!)) max-aanduidingen. 

Nou, de koppakking is het niet want die heb ik 2 weken geleden laten vervangen. Ga dadelijk even de grens over, even kijken of het nog steeds gebeurd.
groet Haiko 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2008 15:55 #1209661 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic probleem zeer waarschijnlijk opgelost
Heb m'n 960 even goed uitgeprobeerd op de autobahn. Het is nog minimaal wat er op de achterruit zit, dus ik ga er vanuit dat dit nog restolie is. Voorheen zat m'n achterruit helemaal onder de vette zooi. Probleem dus opgelost waarschijnlijk en vermoedelijk dus gewoon doordat er te veel bakolie in zat.
 bedankt voor de reacties! 

Moderators: Jerry Stam