foutcode 221 en 232 en rook uit de uitlaat

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2008 20:15 #1069336 door V700 register
foutcode 221 en 232 en rook uit de uitlaat is gemaakt door V700 register
hallo,
 ik ben vandaag bij de dealer geweest en heb mijn auto uit laten lezen 740 glt(b234f). stationar niet mooi lopen motor schud
nou zaten er twee foutcodes in 221 en 232, dit kon te maken hebben met de lambdasensor die kon ik gaan vervangen en dan kijken of de foutcodes weg waren.
maar een nieuwe sensor kost wel 190 ex btw, dus misschien weet iemand anders wat dit kan zijn zonder de sensor te vervangen, of doormeten kijken of de lambdasensor nog goed is.
heb vandaag 14-08, de lambdasonde er vanaf gehaald om te kijken of hij slecht contact maakte en vies was, dus schoon gemaakt en er weer op gezet. maar zonder resultaat de auto stinkt verschrikkelijk naar benzinze uit de uitlaat, als ik met mijn voet voorzichtig aan het gaspedaal kom smoort hij, geef ik meer gas niks aan de hand behalve dat er vieze rook uit mijn uitlaat komt wat heel erg ruikt naar benzine. als ik de stekker van de lambdasonde los haal reageert hij hier niet op, heb ook al met remmenreiniger geprobeerd een lek op te zoeken maar vergeefs. WAT KAN DIT ZIJN??
met vriendelijke groet
Anné

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2008 20:26 #1209507 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Foutcodes
Ik weet niet wat de foutcodes exact inhouden, maar meestal wordt een constatering van de lambdasensor gezien als een storing in diezelfde lambdasensor.
Weet dat een lambdasensor niet snel defect raakt. Een sensor kan door slechte massa minder goed gaan werken, maar dat is eenvoudig op te lossen door de sensor los te draaien en de boel bij de schroefdraad weer op te zuiveren.
Een lambdasensor is niet bestand tegen koelvloeistof, dus als je een lekke koppakking hebt gehad, loop je wel kans dat de sensor defect is geraakt.
Als iemand de uitleg van de foutcodes kan geven, kan ik je wellicht vertellen waar je eens naar kunt kijken. Soms kan een luchtlekkage al voor een foutcode zorgen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2008 20:42 #1209509 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic valse lucht
Klik op het onderstreepte foutcodes woord en je krijgt de lijst, kies LH 2.4. Je lambdasensor is de boodschapper en is waarschijnlijk niet kapot, meer waarschijnlijk is een gescheurde slang in het inlaat kanaal na de LMM of een andere reden waarom er valse lucht wordt aangezogen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2008 20:43 #1209510 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet lekker lopen
Hier (*<a href="/node/374">klik</a>*) staan de foutcodes, maar weet niet of je erbij kunt (alleen voor verenigingsleden). FF googleen lukt vast ook, in het engels heten het geloof ik DTC 's. Bij foutcodes is het verstandig ze eerst te resetten en dan te kijken of ze terugkomen. Als je ze niet gereset hebt, kan het ook zijn dat je naar codes van 2 jaar terug zit te kijken. Omdat jouw motor zoals je zegt niet lekker loopt, zal dat in dit geval meevallen, maar ik zou dat eerst proberen. Je kunt ze zelf ook uitlezen en resetten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2008 22:31 #1209522 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb de uitleg van de
Ik heb de uitleg van de foutcodes gelezen; ze geven allebei aan dat de motor op een rijk mengsel draait. Dit gebeurt omdat de motor meer lucht aanzuigt dan de LMM aangeeft (= luchtlekkage in inlaattraject).
Je kunt een lek opsporen door met remmenreiniger voorzichtich te spuiten op verdachte plaatsen van het inlaattraject. Als je op de plek van de lekkage spuit, zal het toerental van de motor oplopen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2008 08:06 #1209536 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Meer lucht
Meer lucht dan de LMM meet (en de inspuiting op baseert) resulteert toch in een arm mengsel ? Te veel lucht op te weinig brandstof ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2008 08:22 #1209538 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic turbo vs atmosferisch
bij een turbo verlies je lucht bij een lek, bij normaal aangezogen krijg je er gratis lucht bij. Mijn turbodiesel gaat roken als er een luchtlek in de inlaat zit.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2008 23:39 #1209618 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Henk, je hebt helemaal
Henk, je hebt helemaal gelijk. Ik was te voorbarig.
 Het betekent wel dat de strategie aangepast dient te worden. Een tekort aan lucht in de uitlaat kan het gevolg zijn van een te hoge brandstofdruk (defecte drukregelaar). Er zijn nog meer zaken die dit veroorzaken. Ik heb daar een lijstje van, maar die moet ik even opzoeken.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2008 01:16 #1209627 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Inlaatspruitstukpakking
Hallo Anné
Kijk eens naar de pakking tussen cilinderkop en inlaatspruitstuk. Die schijnt wel vaker er tussenuit te glippen. Of dat aan de pakking ligt of aan degene die hem ertussen zet weet ik niet. Ik rij zelf een 945 GLE. Ook met B234F dus. Bij mij was de pakking zover weg, dat de motor af en toe zo hard piepte, dat ik meende dat er ieder moment iets aan kon lopen.
Groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2008 14:00 #1209651 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zoals gezegd zou ik het
Zoals gezegd zou ik het lijstje nog weergeven die de foutcodes met lambdabovengrens (= mengsel te rijk) kunnen veroorzaken:
  • Te veel EGR
  • Slechte massa van lambdasensor
  • Lambdasensor vervuild
  • Te hoge brandstofdruk
  • Smoring in brandstofretour
  • Lekkende injectoren
  • EVAP klep blijft open staan (elektromagnetische klep vanaf het koolstoffilter)
  • Koelvloeistoftemperatuurwaarde te laag
  • Verstopping van het luchtfilter
  • Olie vervuiling van de brandstof Kornelis

Moderators: Jerry Stam