960 ombouwen naar automaat.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2008 03:10 #1069286 door V700 register
960 ombouwen naar automaat. is gemaakt door V700 register
Hallo Volvo vrienden,Ik rijd nu al een tijdje met veel plezier in mijn 960 handbak, en daar komt ie het is een handbak en aangezien ik weer eens zin heb in een leuk project dacht ik hoe moeilijk is het om deze om te bouwen naar een automaat.Nu zit ik er niet zo over in voor wat betreft de montage werzaamheden maar meer op het gebied van de bedrading van deze automaatbakken.Nu weet ik dat er twee kabelbomen van de regelunit naar de automaat gaan waar deze zich splitst in drie, van de regeleenheid gaat er ook nog een kabelboom naar de motronic 1.8 regelunit en een draad naar het pigtailkastje om storingen uit te lezen.Dan is er nog een draad naar de kickdownschakelaar die op de gaskabel bij het schutbord is gemonteerd en een staalkabeltje van af de schakelconsole naar het contactslot in de stuurkolom en bedrading van af de schakelconsole naar de regelunit van de automaat.
Nu komt de vraag hoe goed of helemaal niet is een 960 nieuwe model voorbedraad voor een automaat of is bij een handbak de zelfde kabelboom gebruikt ?Dit is voor mij van belang om te kijken of ik door wil gaan met dit project, ben niet van plan om ook de complete kabelboom van de wagen te vervangen.Groeten Bart.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2008 17:46 #1209282 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nog meer verschillen
- startbeveiliging automaat
- andere achteruitrijschakelaar
- bediening keuzeschakelaar Economy-Sport-Winter
- interieurlampje in de pook van de automaat
- andere koelwaterradiator wegens standaard automaatkoeler

Je kunt er ook voor kiezen om iemand te ontmoeten met een 2,5 liter automaat en dan visueel te vergelijken. Half oktober is er weer feest bij Nordicar vanwege een sleuteldag en dan mag je natuurlijk mijn auto nemen om te vergelijken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2008 18:33 #1209290 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Mark, Ik zou graag even
Hoi Mark,Ik zou graag even kijken, maar ik heb vandaag even met Nordicar gebeld en volgens hun is de handbak dus niet voorbedraad voor een automaat, en dan zal ik dus het geheele dashboard er moeten uitslopen voor een andere draadbomen en dat wordt mij wel wat gek.Ik dacht hier over na omdat ik nu al voor de tweede keer mijn handbak kan gaan wisselen omdat de M90 die er nu onder hangt ook niet goed is, ook deze kraakt met vlot overschakelen van 1 naar 2 en van 2 naar 3, de koppeling kan het niet zijn want er zit een nieuw vliegwiel en drukgroep met nieuwe plaat en druk/toplager +gaffel is vervangen.Het grote nadeel is dat ik deze handbakken niet kan laten reviseren aangezien Volvo er geen onderdelen van verkoopt, de enige optie is om een ruil/revisie bak bij Volvo zelf aanschaffen en dat kost 1713 euro.Dus ik had het iedee meschien is het beter om voor dat geld een schade/sloop 960 te kopen met een automaat, de automaat radiateur zit al in mijn auto dus het begin is er al .Gr Bart.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2008 15:30 #1209470 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Niet
Hoi Bart,

Kabelboom van de automaat is anders dan van de handbak. Ik kan het weten: ik heb een automaat-kabelboom in mijn V90 gelegd indertijd...

Dat betekent, dat je de complete motorkabelboom uit zult moeten wisselen (automaatboom is geintegreerd), en je moet ook de kabelboom de wagen in controleren, vanaf de zwarte broodtrommel links op de voorpoot. Om de gedachte te bepalen: de automaat heeft een stuk of tien draden extra. Functie onbekend, behalve degene die we hebben doorverbonden om de "automaat in de P te zetten". Die startblokkering is kennelijk wel doorverbonden... De extra stekkers van de automaat-bak waren in mijn V90 niet doorbedraad de wagen in, dus het gaat een aardige klus worden.

Daarnaast natuurlijk het normale spectrum bij een ombouw: cardanas, aansluiting differentieel (ook anders), pedaalbox, baksteun etc...

Moderators: Jerry Stam