Toeren zakt te ver terug met airco aan.

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2008 13:22 #1069178 door Miquel Engelen (GAST)
Toeren zakt te ver terug met airco aan. is gemaakt door Miquel Engelen (GAST)
Hallo mede 'Rollers'

Tijdens mijn vakantie, waarin ik volop en met veel plezier gebruik heb gemaakt van mijn Deltamill airco liep ik tegen het volgende probleem aan.
Als de airco aan staat en ik moet terug schakelen (vooral als ik van de 3 naar de 2 schakel) zakt het toerental zover terug dat de motor afslaat. Terwijl als ik stil sta en de airco aanzet, het toerental eventjes terugvalt (tot rond de 500) maar vrij snel weer zo rond de 800 ligt.
Wie kan mij vertellen waar dit aan ligt, en misschien nog belangrijker, wat is hier aan te doen. Ik kan natuurlijk het stationair opschroeven maar dan loopt ie als ik stil sta natuurlijk wel weer té hoog.....
 Iemand een suggestie??

Gulle Groet,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2008 13:30 #1208633 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic CIS-klep?
CIS klepje een beetje schoonmaken en ontvetten wellicht?Misschien krijgt die het toerental niet snel genoeg terug naar 800 en is dat alles.
In mijn sedan zat ook een deltamil, het gedrag herken ik wel een beetje.Op de Cruise Control vind ik een deltamil ook niet handig, je merkt echt verschil in snelheid/schokken/toerental.
Weet je toevallig hoeveel koudemiddel erin gegaan is? Als dat meer is, dan erin hoort, kan de pomp het ook best moeilijk krijgen.Ik meen dat er bij mij toen 900 gram in ging.

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2008 13:38 #1208637 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic 932 gram
Toevallig net voor de vakantie laten repareren en vullen, er ging 932 gram koudemiddel in. En hij was daarvoor helemaal leeg... dus dat moet wel goed zitten!
Mar dat CIS klepje schoonmaken zou het misschien wel eens kunnen zijn.... moet het gasklephuis eraf hè? Ik vind het zo vreemd dat het vooral bij het terugschakelen van z'n 3 naar z'n 2 is.....

Gulle Groet,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2008 14:03 #1208640 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee joh.

Miquelangelo1969 schreef : moet het gasklephuis eraf hè? Ik vind het zo vreemd dat het vooral bij het terugschakelen van z'n 3 naar z'n 2 is.....

Nee hoor.Het rubber war de CIS-klep in hangt zit met twee boutjes vast, waar je zo bij kan.
Steker op gevoel afkoppelen, die zit aan de schutbord kant.Slangeklemmen los, slangen eraf (zit lucht in, dus lekken zal het niet) en de CIS-klep kun je zo uitnemen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2008 15:17 #1208643 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ontvetten
Even ontvetten met wasbenzine of remmenreiniger. Daarna even smeren met WD40 oid en vervolgens terugzetten. Stekker niet vergeten.

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2008 17:12 #1208660 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Het werkt!
Bovenstaande heb ik gedaan, CIS-klep terug geplaatst, stukje rijden..... en voilá, het werkt.... de motor slaat niet meer af bij het terugschakelen!
Heren bedankt voor de informatie!!

Gulle Groet,

• Siang Phoa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2008 00:33 #1208788 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Merde happens,
want ik heb afgelopen weken tijdens de vakantie vrijwel identieke problemen gehad, evenwel in combinatie met een wispelturige solenoide van de startmotor.
De toerenval was soms zodanig, dat de motor afsloeg, en met een weigerachtige startmotor kon het dan zijn dat de temperatuur in het compartiment ineens tot het kookpunt kon stijgen. Hoofd koel (voeten warm) lukte ook niet, aangezien de airco leeggelopen bleek te zijn en dat was wel een beetje jammer bij meer dan 30° op de autoroute. Twee keer heb ik meegemaakt dat na afslaan de startmotor wel oppakte, maar dat de motor niet wilde herstarten. Na meerdere pogingen is het uiteindelijk wel gelukt, edoch bleef dan het lambda lampje branden. Tijdens het rijden met dat lampje aan, bemerkte ik overigens geen verschil in gedrag van de motor tov de normale situatie.  Het lampje heb ik uitgekregen door een accupool los te halen; ik heb geen idee wat er dan in de software gebeurt, maar deze tip heb ik ooit hier op forum gelezen.
Afijn, de dag voor vertrek heb ik de hulp moeten inroepen van de onvolprezen ANWB, de startmotor had echt de geest gegeven, en zie dat maar in pidgin frans duidelijk te maken aan een garagist. Kortom, de wagen is per ambulance weggetakeld nadat ik de ziekenbroeder nog de weg heb moeten uitleggen naar het plaats delict aangezien zijn kennis van zijn woonplaats tekort schoot en zijn Blaupunkt navigatie hem niet kon helpen ( mijn gloednieuwe TomTom kende het straatje overigens ook niet ). De startmotor is gedemonteerd, getest en OK bevonden, de airco bleek volledig leeg te zijn en is gevuld, en toen ik de auto om 18:45 ophaalde, startte hij niet (vrijdagavond).
Et quoi alors? Démarreur (startmotor) er weer onderuit en weer testen: solenoide overleden! Ik had mazzel, want de vriendelijke garagist had tevens een agentschap van Bosch, en na het opentrekken van het zoveelste doosje uit de voorraad vonden ze een solenoide die paste op mijn startmotor en konden we weer verder volgens schema. In zulke omstandigheden is het overigens best handig als je voldoende flappen op zak hebt en ingesteld bent op marchanderen in de locale landstaal, want zonder blikken of blozen ben je een arm, een been en een rib kwijt.  Geef ze ongelijk: de tourist heeft een reisschema, moet morgen weg en is afhankelijk van de locale expertise. Kat in het bakkie, hij betaalt toch wel.
Maar goed, we konden verder, met airco bij inmiddels 35° buiten, een warm einde van de vakantie.
Terug in NL is er een ondicht aircosysteem bevonden met een onvindbaar lekje, er is een soort Bar's Leak pil (van Drion) ingestopt, dat schijnt voorlopig afdoende te zijn. Voorts zijn het gasklephuis en de CIS-klep weer gereinigd, en zien we wel verder.
Mijn echtgenote heeft aangegeven, dat zij door deze voorvallen een deuk in het vertrouwen heeft opgelopen in de betrouwbaarheid van Volvo, bovendien vind zij de stoelen van de 940 maar niks, zegt ze nu na elf jaar, kortom, quod nunc?
Een C 1,2,3,4,5,6,7,8,9,Tineke? Moet Frans of Duits zijn, maar geen Mercedes, BMW of VW. Comfortabel, betrouwbaar, zuinig, redelijk snel, klein met de laadruimte van minstens een 945, moet qua hoogte ook nog met de autoslaaptrein meekunnen. We hebben bovendien geen onbeperkt budget,  Wie weet de oplossing?

Moderators: Jerry Stam