940 koppeling probleem: opeens niet ontkoppelen, dood gevoel in pedaal
- V700 register
- Nieuw lid
-
vandaag een vreemd fenomeen: na een rotonde probeerde ik de koppeling op te laten komen. pedaal kwam niet mee terug met mijn voet. helling af onder het spoor door, dus al rollend maar met ingetrapt pedaal (maar niet ontkoppeld) m in de 1 gedrukt (grrr, *slik*) en in de 1 naar huis gereden. koppeling bleef diep staan, bij verder intrappen geen tegendruk. remmen (niet veel gedaan ivm afslaan) leek wel goed.
mijn hoopvolle hypothese was dat schanierpunt of een gaffel/bus oid af/doorgebroken was waardoor de kracht van het pedaal niet meer op de cilinder zou komen. schopplaat even verwijderd, draaipunt ziet er goed uit. cilinder verdwijnt in een rubber hoes, maar daar ziet alles er ook goed uit. hos beetje gescheurd maar geen oliesporen oid.
zijn er nog dingen die ik zelf makkelijk kan controleren ? kan ik die hoes er zomaar afhalen ? simpele checks etc. wil ik wel graag zelf doen, maar als bak ed er onderuit moeten laat ik m op halen en de reparatie uitvoeren. heb de auto op zich nodig en niet genoeg ervaring en gereedschap om dit nu te willen doen.
voor de volledigheid, het gaat om een B230FK met een M90 handbak.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Groetjes, Hugo
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
niveau van de remolie gecontroleerd, bij draaiende motor ongeveer halfvol. olie in het reservoir is helder kleurloos. t gebeurde in deze warmte. naar huis gereden, even eten, daarna weer verder rijden. na een enthousiast (niet overdreven) genomen mini rotonde. misschien heb ik eerst geremd en daarbij de koppeling ook in getrapt. n beetje scheef, niveau lager door intrappen rem, misschien net met mekaar net wat lucht aangezogen.
zojuist klein rondje gedaan, geen probleem meer. ik kijk het even aan.
in september n vakantie in frankrijk op de planning staan (normandie + bretagne), hoewel geen superbergen zijn goede remmen vast wel fijn
brengt me bij het tweede puntje: ik weet niet hoe oud de remolie is. in ieder geval 30k km, mogelijk meer. qua tijd weet ik het niet. toestand is denk ik niet visueel te beoordelen in reservoir (als het verouderd is, dan bij de klauwen ?) ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
ik heb dit ook gehad toen ik mijn auto net had. Tenminste, als ik jouw verhaal goed lees is het hetzelfde. Het pedaal bleef soms wel op de grond liggen en soms niet. Vaker niet dan wel. Erg nare ervaring...
Oplossing was simpel. Bij de dealer is mijn koppeling ontlucht en ik heb inmiddels 60k kilometer gereden zonder enig probleem.
Groeten,
Richard
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
henk 940LPT schreef : allereerst bedankt voor de snelle reacties, fijn dat jullie meedenken !
niveau van de remolie gecontroleerd, bij draaiende motor ongeveer halfvol. olie in het reservoir is helder kleurloos. t gebeurde in deze warmte. naar huis gereden, even eten, daarna weer verder rijden. na een enthousiast (niet overdreven) genomen mini rotonde. misschien heb ik eerst geremd en daarbij de koppeling ook in getrapt. n beetje scheef, niveau lager door intrappen rem, misschien net met mekaar net wat lucht aangezogen.
zojuist klein rondje gedaan, geen probleem meer. ik kijk het even aan.
in september n vakantie in frankrijk op de planning staan (normandie + bretagne), hoewel geen superbergen zijn goede remmen vast wel fijn.
brengt me bij het tweede puntje: ik weet niet hoe oud de remolie is. in ieder geval 30k km, mogelijk meer. qua tijd weet ik het niet. toestand is denk ik niet visueel te beoordelen in reservoir (als het verouderd is, dan bij de klauwen ?) ?
halfvol: voor de remmen voldoende voor de koppeling NIET !!!! tegelijkertijd een veilige waarschuwing voor verlaagd niveau.
kijk even goed naar het reservoir. dop eraf zeefje eruit. aan de linker kant(tov de auto) zit een schot dit komt vrij hoog, daarachter zit het reservoir vooor de koppeling. het niveau moet dus ruim boven het tussenschot uitkomen.
succes, vullen dus met DOT 4 remolie
- V700 register
- Nieuw lid
-
dit is goed om even te weten en staat niet in de boekjes. ik ga het zsm controleren. als mijn niveau lager staat, bijvullen, als het dat is, heb ik ook een duidelijke oorzaak van de storing. vind dat altijd prettig om te weten, hou niet zo van die onnvolgbaar optredende storingen.
ik denk erover om de koppeling zo en zo te laten ontluchten (hoewel het nu goed lijkt). eigenlijk ook het vlampunt van de olie laten bepalen. als het vlampunt goed is => alleen ontluchten, te laag => vervangen. je komt er zonder brug niet bij, moet ik dus laten doen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Interessant.., hoe komt dat? 'neemt' het koppelingscircuit de vloeistof hoger uit het reservoir? of is er een andere reden?Adrian schreef : halfvol: voor de remmen voldoende voor de koppeling NIET !!!!
(ben nieuwsgierig en steeds aan het leren)