Bovenste veerschotellager voorzijde rammel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2008 13:51 #1066252 door V700 register
Bovenste veerschotellager voorzijde rammel is gemaakt door V700 register
Allen,
Nu heb ik een vervelende rammel links voor,en nu lijkt het van het bovenste veerschotellager te komen. is dit waarschijnlijk of kan het ergens anders aan liggen?
Het rammelen is niet constant en is niet tijdens het remmen,het is voornamelijk bij niet geheel vlakke wegen. Het is niet het wiellager,en alle rubbers van de voorwielophanging zijn vervangen,en de geleidepennen van de remklauw zijn vernieuwd.
Iemand die dit wel eens heeft gehad,en ook niet onbelangrijk,wat kost een veerschotel + lager? (in NL).
groet Mischa

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2008 19:57 #1207342 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic stangetje
misschien ken ik je geschiedenis niet, maar heb je naast de rubbers ook dat vertikale stabilisatorstangetje links gecontroleerd (je ziet 'm zitten als het het stuur helemaal naar rechts draait)? Ik had ook dat vervelende geluid en is is weg sinds deze vervangen is (paar tientjes).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2008 07:44 #1207375 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja,die ook
Hallo Martijn,
Ook die had ik al vervangen,maar iig bedankt voor het meedenken. Op amerikaanse volvo sites vond ik dat het "clunking" idd waarschijnlijk van het veerschotellager komt,vandaag maar eens een nieuwe bestellen en erin zetten.
groet Mischa

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2008 08:53 #1207378 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Schokdemper vast in buis?
Mischa,
Heb je goed gecontroleerd of de schokdempers goed vast zitten in de veerpoot. Als de grote moer waarmee de schokdempers in de veerpootbuis vastgezet worden niet helemaal strak zit, dan krijg je precies dat gedrag. Het kan overigens ook je demper zelf zijn.
Ik ben vrijdag bij Timen Smit (WP001) geweest o.a. omdat ik al een jaar een hele vervelende "kloink" in de voortrein had (verkeersheuvel op geen probleem, eraf: "kloink" en op een slechte weg keken de voetgangers soms verschrikt naar mijn auto)
We hebben toen de dempers vervangen en nu is het weg. Bij mij zat de moer prima vast, ik had dat afgelopen winter ook al eens samen met Co van Vliet aangepakt. Ik wilde eventueel ook nog de veerschotels vervangen maar heb dit even op de lange baan geschoven omdat:
  1. het niet zeker was dat dit het geluid veroorzaakte
  2. een veerschotel origineel Volvo €129 ex BTW kosten en je hebt er natuurlijk 2 nodig.
Een "rotte"veerschotel merk je in de regel bij scherp insturen en niet direct bij rechtuit rijden. Daarnaast gaan de veerschotels niet heel snel kapot, zeker de originele Volvo veerschotels. Op internet kan je overigens nogal wat ervaringen vinden met goedkope aftermarket veerschotels (bijv Scantech). Het advies en mijn interpretatie van de ervaringen is: niet doen. Google maar eens op "Strut mount scantech Volvo".
De grote moer kan je bereiken door de auto even op de krik te zetten en je voorwiel te verwijderen. Als de dan de rubberbalg omhoog schuift zie je boven op de buis een moer met meestal 4 spleten. Je zou eens met een hele grote combinatietang of een lange steenbeitel en een mokertje kunnen proberen of de moer nog vaster gezet kan worden. Volvo heeft hiervoor een speciale sleutel, met een "C-spanner" zou het ook moeten lukken 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2008 13:10 #1207393 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt Hein,
Mijn dempers zijn 3 maanden geleden vervangen,maar ik zal de moer nog eens natrekken. Ik heb vandaag 2 nieuwe veerschotellagers besteld (120,-) en die ga ik morgen plaatsen,en loop ik gelijk alles nog eens na. De lagers komen alleen per paar,omdat het advies is,om gelijk beide zijden te vervangen. Ik heb het bestelnummer van de garage nagetrokken en het is inclusief de veerschotel,van het merk Monroe.
Die vervelende rammel is idd meestal bij scherp insturen,en bij "slechte" wegen. Ik heb iemand bij de garage laten kijken,en het zou ook een fuseekogel kunnen zijn,maar die zijn ook nieuw.
Ik hoop morgen te kunnen berichten dat het verholpen is.
groet Mischa
  STRUT[/b] MOUNT[/b] DESIGN Strut[/b] mounts are vehicle specific, and there are numerous designs in use today on both front and rear suspension systems. The three most common designs are inner plate, center sleeve, and spacer bushing. The Inner Plate Design used by General Motors and some Ford applications feature an inner plate encased in molded rubber surrounded by upper and lower surface plates. The inner plate is designed so the strut[/b] piston rod cannot push through the upper or lower surface plate if the rubber core fails. This design generally does not require washers. Due to the fact that the upper and lower service plates mostly cover the rubber portion of the mount[/b], it is difficult to see if the inner rubber bushing has failed. However, these components wear over time and with a thorough inspection a proper recommendation can be made. The bearing is located on the bottom of the strut[/b] mount[/b] and is not serviceable. Defective bearing will require replacement of the entire strut[/b] mount[/b]. The Center Sleeve Design used by Chrysler features a center sleeve that is molded to the rubber bushing. This design provides increased side to side stability. The strut[/b] stem extends through the center sleeve. Upper and lower retainer washers prevent the strut[/b] rod from pushing through the strut[/b] mount[/b]. The bearing is a separate component from the strut[/b] mount[/b]. If inspection reveals cracks or tears in the rubber bushing, replacement is required. If the bearing is found to be defective it can be replaced separately. The Spacer Bushing Design used by Volkswagen, Toyota, Mazda, Mitsubishi, and early Chrysler vehicles feature center positioning of the bearing and a separate inner bushing instead of a molded inner sleeve. The operation is similar to the style we just discussed except the bearing is pressed in the strut[/b] mount[/b]. The bearings, washer, and the upper plate retain the strut[/b] rod. If the rubber bushing is cracked, torn, or the bearing is binding or seized, the strut[/b] mount[/b] requires replacement.

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2008 13:57 #1207402 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Wow
Mischa,
Heb je het hier alleen over de lagers of betreft het hier ook nieuwe veerschotels incl. de lager? In het eerste geval lijkt het me redelijk prijzig (zie ook <a href=" www.volvo-parts.nl/index.php?main_page=i...;sort=20a&page=2 ">prijs van Nordicar).  Die lagers stellen niet zo heel veel voor en gaan niet snel kapot. De veerschotels kunnen, doordat er scheuren of barsten in het rubber onststaan a.g.v. ouderdom, het nog wel eens begeven.
Ik neem aan dat je weet dat je de hele voorpoot moet verwijderen en demonteren om de nieuwe lagers/veerschotels te kunnen plaatsen. Aan de slag met de veerspanners dus! en minimaal in het bezit zijn van een ring/steeksleutel 24 om de grote moer bovenop te kunnen lossen. Die moer kan je reeds een slag of 1~2 lossen als de auto nog op zijn beentjes staat. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2008 16:29 #1207417 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Compleet
Hein,
De (DHZ) garage zat fout,het betreft hier complete veerschotels met lager,anders was het idd duur. Ik heb 3 maanden geleden alles vervangen (alle! ophangrubbers,dempers,fuseekogels). In de DHZ garage hebben ze al het gereedschap,dus dat komt goed,net als de laatste keer.
1 maand geleden heb ik de schijven en blokken aan de voorzijde vervangen,morgen de veerschotels,dan ben ik (voorlopig) klaar.
Volgende project: schijven &amp; blokken achter (nieuwe nivomats 5 maanden geleden)
groet Mischa

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2008 17:06 #1207419 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Remklauw?
Zit de remklauw goed vast???
Ik heb het zelfde gehad,bij ons zat na vervanging van de remschijven (lang,..heel lang geleden) de remklauw los.
Als ik over een klinkerweg reed dan hoorde je hem,tot dat ik ging remmen tijdens de rammel toen was hij weg 1 en 1 is 2 dus ben ik de remklauw maar eens na gaan kijken.
Ik had hem echt goed vastgezet maar hij is toch los gaan zitten,het e.e.a vastgezet met locktide (schrijf ik dat goed zo? (dacht het niet))
Vanaf de fabriek gebruiken ze dat spul ook (kijk maar op het schroefdraad,... mooie kleur he dat rood)
Ik hoop voor je dat het vind,...een rammel in zo,n mooie limo kan echt niet hoor!!!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2008 20:34 #1207474 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ook niet de remklauw
Vandaag bij de DHZ garage geweest en alles nog eens goed bekeken,en de remklauwen zitten ook goed vast. Helaas waren de bestelde veerschotels 120,- euro <u>per stuk</u>,en dan ook nog van een mickey mouse kwaliteit. Het gaan dus originele veerschotels worden,maar eerst maar eens op vakantie,daarna heb ik alle tijd om de schotels erop te zetten.
Wanneer de schotels erop zitten komt er nog een vervolg bericht.
01-09-08: een set nieuwe rode koni's "gewonnen"op Ebay , nu nog een setje veerschotellagers,en dan zal ik tesamen met de (afgedraaide) remschijven alles weer monteren.
groet Mischa

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-10-2008 17:26 #1211736 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic FCP Groton

Hein Wolda schreef :

1. een veerschotel origineel Volvo €129 ex BTW kosten en je hebt er natuurlijk 2 nodig.

FCP groton heeft de lagers ook los zag ik,van SKF. Een complete veerschotelset kost nu $68en het is niet van Scantech (of Monroe). Maar van Uroparts,waar ik niks goeds/slechts over heb kunnen vinden.
Mijn koni's heb ik binnen , dus bestel ik nog de veerschotels bij FCP groton en dan maar eens een dag uitzoeken om eea te monteren.
De veerschotels zijn binnen en van een mooie zware kwaliteit,heel anders dan die blikken dingen van Monroe.
Gisteren alles thuis gemonteerd,en de Koni's zijn fantastisch! Wat direct opviel is het rijden over dwarsrichels/spoorwegovergangen,dat is met deze schokbrekers heel anders, deze "hindernis" wordt bijna onmerkbaar genomen.
Verkeersdrempels daar hoef je niet eens meer voor te remmen ;-)  maar die hebben niet voor niets een functie :rustig rijden,en van overhellen tijdens het (snel) bochten nemen is ook verleden tijd.
Al met al een tevreden mensch,
groet Mischa

Moderators: Jerry Stam