Volvo 960 Break 3.0 24V summum 1995

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2008 21:25 #1066069 door V700 register
Volvo 960 Break 3.0 24V summum 1995 is gemaakt door V700 register
Hallo,
 Ik zal me even voorstellen. Ik ben Milo, ben 37 jaar en woon tegenwoordig in Frankrijk.
 Afgelopen donderdag heb ik mijn 960 break opgehaald bij een voormalig Volvo-dealer in Bourges. De beste man had de auto in nov 1995 nieuw verkocht en altijd in onderhoud gehouden. Boekjes en facturen erbij tot 295.000 km en hij staat nu op 315.000. Vorige eigenaar is advocaat en heeft een aantal volvo's, dus over de historie maak ik me niet te veel zorgen.
 Prijs was interessant, ver beneden budget, motor trilt niet, automaat schakelt goed in alle vernsnelling, E en S stand zijn in te schakelen, schakelaar van de W-stand springt eruit.
300 km over de snelweg naar huis getuft met 130 km/h. Verbruik net geen 1 op 10 dus weinig van te zeggen.
Inmiddels hier wat door de omgeving getoerd. Auto is heerlijk stil en daardoor hoor je dat er bijna niets rammelt.Toch zit ik al met wat vragen.
1. IK hoor rechts voor op een slecht wegdek geklapper, net alsof er wat speling op een lagerbus zit. Wat is de meest voorkomende oorzaak, is dit gevaarlijk en wat is de remedie?  
2. Ik vindt dat de auto achter ver door zijn veren gezakt is. De spatbordrand hangt (bij onbeladen auto)achter ongeveer ten hoogte van de bovenzijde van de achterband (205/55-16). Ik zie geen verschil voor en na een ritje. Een achterwiel heb ik verwijderd om te kijken. Zwarte schokbreker zonder lekkage maar verzer niets te zien. Kan iemand mij zo zeggen of er "nivomats"onder deze volvo zitten en of ze waarschijnlijk heen zijn?
3. De handrem werkte slecht. Ik heb snel even de armsteun losgehaald. Onder de armsteun zag ik het behin van de handremkabel met een grote plastieke stelmoer. IK heb deze aangedraaid en de handrem werkt beter. Is het normaal dat er geen contramoer ter borging aanwezig is?
4. IK heb hier geen brug, maar ik zag dat er aan het carter bij de aftapplug behoorlijk wat oliedruppels hangen. Wat zijn de meest gevoelige plaatsen voor olielekkage?
5. de distrubutieriem is in 99 bij 195.000 km vervangen. Ik ben nu dus weer aan de beurt. Leidt het breken van deze riem bij dit type motoren tot blijvende motorschade?   
6. IK wil zelf filters vervangen en olie verversen. Zijn de onderdelen van goede kwaliteit ook ergens on-line te bestellen? Ik woon namelijk nogal op het platte land en de dichtsbijzde volvo-dealer is hier op anderhalf uur rijden vandaan.
IK wil mijn volvo zo snel mogelijk goedgekeurd hebben en zeker weten dat hij veilig is. Daarna gaan we geleidelijk alle andere puntjes afwerken. Jullie racties zullen mij dus helpen  mijn prioriteiten te bepalen. Bij voorbaad dank

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2008 10:04 #1206312 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic welkom met jouw estate
(break is voor Citroens).
Leuk dat er ook een Franse estate rondrijdt, je zult ze daar niet vaak zien neem ik aan/
Korte reactie uit eigen ervaring op jouw punten:
1. Dit geklapper werd bij mij veroorzaakt door een klein vertikaal stangetje dat je kunt zien als je even naar links dan wel naar rechts stuurt. Daar zit speling op. Kosten ter vervanging zijn laag.
2. Het hangt er een beetje vanaf wanneer je kijkt. Als je de achterkant bekijkt direct na een ritje en hij staat dan goed, dan hebben jouw nivomats (ja, die zitter er onder) hun werk goed gedaan. Is hij nog steeds ingezakt dan wordt het tijd ze te vervangen (je zult tijdens het rijden ook wat geschommel waargenomen hebben). Staat de auto alleen achterovergezakt na een tijd stilgestaan te hebben, dan is je bladveer (een kunstof strook die als veer moet dienen) lam. <a href="/node/8119" target="_blank">Hier </a>vind je daarover iets meer info. Het schijnt geen kwaad te kunnen maar het lijkt me dat het zo niet bedoeld is.
5. Ja altijd. Op deze leeftijd en km-stand wordt ook aangeraden de spanrollen te vervangen.
6. Geen reclame hier maar er zijn genoeg adressen en <a href="/node/5242" target="_blank">hier </a>een discussie

Wie vult 3 en 4 in??

gr Martijn

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2008 10:22 #1206314 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Frankrijk?
Ik zag dat je een Chambre-d'Hôte in Cantal runt? Is dat helemaal gelukt?Helaas is het niet iets te ver weg voor een dagje, want al gauw bijna 3 uur vanaf Laissac (Aveyron) anders zou ik even langsrijden.Overigens, als ik nog besluit naar Conques te rijden, weet je het maar nooit.Als je nou gewoon in Den Bosch was blijven wonen.......
3. Nee, dat hoort volgens mij niet. Er zit meen ik een zwarte borgclip achter, maar 100% zeker weet ik het niet.
4. Is me helaas niet bekend
Overigens Martijn: Ergens staat me bij, dat de Estate variant van de 960 (maar ook de 940 en 7-serie) gewoon als Break verkocht werd.Gezien de herkomst van de schrijver is de benaming dus niet vreemd.

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2008 11:02 #1206315 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Welkom
Milo,
Je hebt de juiste club gevonden omdat je natuurlijk ook de juiste auto rijdt. Hoewel, een Volvo in Frankrijk is natuurlijk altijd lastig. Ik kan niet op elke vraag een antwoord geven maar ik zal een poging wagen
1) De 960 heeft een mooi maar kwetsbaar onderstel qua rubbers. De 960 eigenaars zullen hier meer over kunnen zeggen. Mijn eerste idee zou in de richting van de stabilisator uplinks gaan, niet gevaarlijk maar wel hinderlijk. Hierover moeten op de site discussie bestaan, check zeker even het technische deel.
2) Bekend euvel van de 960. Volgens mij zitten er bijna altijd nivomats onder een 960 en als de wagen na een paar honderd meter niet omhoog komt zijn de nivomats vrijwel zeker "heen". Nivomats zijn prijzig maar wel erg mooi. Ik weet niet of je een 960 ook weer op "gewone" schokdempers kan zetten. Een nivomat (altijd SACHS of BOGE) is meestal te herkennen aan de dikte (dikker dan standaard dempers) en de zeer grof geribbelde rubber balg.
3) De plek die je hebt gevonden is inderdaad de plaats waar je de handrem stelt, over een eventuele contramoer kan ik helaas niets meer zeggen.
4) Hopelijk gaan de 960 mannen hierop reageren.  Ook hiervoor geldt dat er vele draadjes bestaan over dit euvel.
5) JA, een hele dure grap. Dit zou nr1 op mijn lijst van prioriteiten zijn gezien de huidige km stand
6) Bedrijven als Nordicar leveren die spullen, ik weet echter niet of ze ook in het buitenland leveren.

EDIT
Hmm... nooit een antwoord beginnen, wat anders gaan doen en dan antwoord afmaken en plaatsen. Medeforumleden zijn wat consequenter en sneller

• Martin Deckers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2008 13:40 #1206328 door Martin Deckers
Beantwoord door Martin Deckers in topic Olie-lekkage
Hallo, wat betreft:
4 a)onwaarschijnlijke oorzaak: sommige B6xx4 motorblokken hebben een gietfout waardoor ze porositeiten hebben,
 4b)verstopt carterventilatiesysteem waardoor hij gaat lekken bij verschillende oliekeerringen o.a.achterste krukaskeerring, of gewone slijtage van de achterste krukaskeerring.
4c)kan natuurlijk ook dat ze geen nieuwe koperen pakkingring hebben gebruikt bij de laatste keer olie-verversen
Groet Martin 

• Leon Doensen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2008 13:52 #1206329 door Leon Doensen
Beantwoord door Leon Doensen in topic 3 en 4
&#160;
3: Nee, er zit geen borgmoer op, omdat het kunststof niet licht loopt zit er geen contramoer op. Ik heb het nog nooit gezien bij een 960/760. Als je een ijzeren stelmechanisme hebt dan heb je wel 2 moeren omdat het dan wel los kan lopen(letterlijk ;-)
4: In principe kan hij overal lekken, maar het meest voorkemende is:
-nokkenaskeerringen(achterkant vh blok),
-achterste krukaskeerring en ook door de boutgaten waar het vliegwiel mee vast zit. Bij een 5 en 6 cylinder zijn deze gaten open(door en door) in tegenstelling tot de 4 cyl.

&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2008 19:39 #1206348 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Even een update en antwoord aan allen
Vandaag heb ik twee dingen gedaan: Nieuwe voorbanden laten monteren en langs de Franse APK geweest.
 Aangezien we hier in het achtergebleven Franse gebied zitten, waar voornamelijk cliootjes en kangootjes rondtuffen,hebben we hgeen enprme keuze aan bandentypes. Mijn volvo gaat geen tienduizenden kilometers per jaar meer draaien en het kan hier swinters ook nog behoorlijk koud en glad kan zijn, dus maar meteen gekozen voor winterrubber.
Natuurlijk aleen maar HR op voorraad van het merk BF-goodrich (geproduceerd door michelin). Makkelijk geen keuze, dus doet u ze maar. En we hebben hier wel 35 km snelweg in het departement, dus de keren dat ik me in mijn 960 boven de 200 km/h zal begeven zullen op een hand te tellen zijn.
 Vervolgens langs het keuringsstation met de volgende bevindingen.
- achterknipperlichten zijn wit ipv oranje. De lampjes heb ik al gewisseld- De sluting van de linker achtergordel ligt uit elkaar, jammer dat ik daar niet eerder bij stilgestaan heb.- De remkabel tussen de achterwielen blijft soms hangen, waardoor er een achterwiel kan aanlopen.- de kentekenplaten zijn in slechte staat, maar ik krijg toch een nader nummer, dus geen probleem.
IK mag hier al 2 maanden mee rond blijven rijden en ik krijg een gratis herkeuring.
 andere zaken die geconstateerd zijn:
- rubbers van de voorste stabilisator uitgeleuterd- te veel speling op het kleine verbindingsstangetje dat tussen de veerpoot en de stabilisator stang zit- veel lekkage van motorolie aan de onderzijde, ik verdenk de krukaskeerring. Zekerheid is er pas als de versnellingsbak los is van het motorblok.
 Kom ik nog even terug op mijn eerdere punten:
1- het geklapper is me nu duidelijk, onderdelen bestellen en vervangen, zal me de kop niet kosten2- nivomats werken toch, auto staat hoger na een rit. op de schokbrekertrilbank zakt de demping nioet onder de 95%, VOLGENS MIJ UITSTEND!3- dank jullie voor de antwoorden4- heeft iemand van jullie een idee wat me het verhelpen van de lekkage kan gaan kosten?5- een plaatselijke garage wil de distributie vervangen voor 400 €. Is dit een schappelijke prijs?6-olieverversen lukt me wel.Verder is onze chambre d'hotes nog niet klaar. Ik heb ook een bedrijf waarmee ik luxe hondenartikelen verkoop die niet in Franse winkels te koop zijn. Het begint nu lekker te lopen en heb geen tijd meer voor andere dingen. we willen het huis wordt waarschijnlijk begin 2009 verder laten renoveren, om daarnaa eventueel gasten te kunnen ontvangen.
 Het carterventilatiesysteem zegt me verder niets. Ik zal een op het forum kijken bij dit topic of ik iets kan vinden over de controle van de werking hiervan.
In ieder geval allemaal al vast vriendelijk bedankt
&#160;
Milo

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2008 06:51 #1206401 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lekkage carter
Ik heb zelf een lekkage aan de olieaftapplug gehad. De (stalen) plug was waarschijnlijk ooit een keer te hard vastgezet en daardoor de schroefdraad in het carter  kapot. De Volvo dealer repareert geen auto's maar vervangt alleen onderdelen (meneer,het carter moet vervangen worden,kost 1300,-),ben ik naar een vakgarage gegaan. Daar hebben ze het gat iets opgeboord,en een helicoil geplaatst,nieuwe olie en een nieuw filter,totale kosten 120,-
groet Mischa

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2008 22:35 #1206450 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Cher ?
Milo, woon je in Bourges of heb je daar alleen je auto gekocht? Met die Volvodealer is toch niet zoveel mis. Ik heb daar ooit de eerste 440 Diesel gefotografeerd (en geplaatst gekregen in de AutoVisie) .
Ik ken die regio redelijk goed omdat ik daar veel kwam maar andere dealers heb ik daar niet gezien. Je kunt Gien proberen voor een Volvodealer maar verder weet ik het ook niet.

Welkom hier.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2008 17:51 #1206505 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic IK woon niet in Bourges,
IK woon niet in Bourges, maar heb mijn trots daar opgehaald.
 In Bourges zit nu zoals in veel meer Franse steden een grote dealer die onder een dak Ford, Volvo en landrover voert.
Dit soort garages zijn voor particuliere ondernemers vaak niet meer te financieren, dus is de beste man geswitcht naar subaru en nu merkloos.
 Ik heb inmiddels een mailtje naar Nederland gestuurd, ze doen mij een aanbieding en sturen de onderdelen op, wel zo praktisch voor mij.
 groeten
 Milo

Moderators: Jerry Stam