koelwaterlekkage

• Carel van Nievelt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2008 10:37 #1065981 door Carel van Nievelt
koelwaterlekkage is gemaakt door Carel van Nievelt
Mijn 945 (bouwjaar 1997 km 192711) verloor veel koelvloeistof. Regelmatig was het tankje leeg en moest er ongeveer anderhalve liter worden bijgevuld. Afpersen van het koelsysteem leverde, vreemd genoeg, niet direct een oorzaak op. Een week geleden bleek het tankje al na een dikke honderd km leeg te zijn. Er lag koelvloeistof op de waterpomp en de rubber ring bovenop de waterpomp zag er kapot uit. Heb een nieuwe pomp gekocht en deze afgelopen weekend (in Zeeland) gemonteerd.
[4 boutjes poelie verwijderd; poelie met riem naar voren geschoven; bovenste gedeelte bescherming van nokkenasriem verwijderd; rubberslang losgemaakt en met een dikke kurk afgestopt,; 2 moertjes, 3 boutjes en 1 boutje en moertje van rode pijpje verwijderd; met enig wrikken kwam waterpomp los (bovenste rubber was inderdaad kapot); oude pakking verwijderd en nieuwe pakking (met heel weinig vloeibare pakking) aan motor blok bevestigd; nieuwe rubberring (met vaseline ingesmeerd) op rode pijpje geschoven; nieuwe rubberring (goed ingesmeerd) bovenop de waterpomp op zijn plaats; het vlak van de motor waarmee die ring contact maakt eveneens met vaseline ingesmeerd; waterpomp op zijn plaats en eerst de boutjes (een boortje van 4 mm als geleider gebruikt) en vervolgens de moertjes aangedraaid: de bovenste rubberring gleed mooi op zijn plaats; de rest van de montage is het omgekeerde van de demontage. Koelvloeistof bijgevuld tot maximum]
Na thuiskomst (120 km) bleek er toch weer wat koelvloeistof op de waterpomp te liggen en bleek het niveau in het tankje ongeveer een centimeter onder het maximum: hoe kan dit?
Carel van Nievelt (Katterug), lid 933

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2008 12:06 #1205727 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik mis iets.
Ik zie in de beschrijving niet staan, dat je de moertjes eerst op het draadeind gezet hebt en daarna de hele pomp onder druk terug geschroefd hebt.Dit wil zeggen, die eerste twee bevestigingen zijn sleufgaten, je moet de pomp dus omhoog tegen de bovenste ring aan drukken, om hem goed te plaatsen.
Mist dit alleen in je beschrijving, of ook in de uitvoering?
Los, natuurlijk van lekkage op een andere plek.......;-( 

• Carel van Nievelt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2008 12:38 #1205732 door Carel van Nievelt
Beantwoord door Carel van Nievelt in topic waterpomp
Met behulp van een boortje van 4 mm heb ik de waterpomp omhoog getild/gedrukt en kon ik de respectieve bouten voor hun schroefgaten krijgen en vervolgens erin draaien. De waterpompo schoof toen, al omhoogtillend en de bouten vastdraaiend, mooi op zijn plaats. Ik had aanvankelijk eerst de moertjes op hun draadeinden los vastgezet en vervolgens geprobeerd de boutjes voor schroefgaten te krijgen. Dat lukte me niet.
Carel 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2008 13:42 #1205739 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Veel opwaartse druk...
...uitoefenen, anders dicht de rubberring bovenop de waterpomp niet af.
Mijn trucje, inmiddels drie maal met succes (=heel veel kilometers niet lekken) toegepast: de auto op een brug of op assteunen ongeveer 30 centimeter omhoog brengen. De te monteren waterpomp met een krik en daarop een verticaal staand houten balkje onder lichte druk omhoog brengen zodat de boutjes kunnen worden aangedraaid (niet vast!). Dan de krik stevig omhoog laten drukken om het rubber bovenop te pletten en vervolgens de boutjes vastdraaien. Hoe stevig? Tja, op gevoel, het rubber moet natuurlijk niet kapot.
Succes er mee!
Groetjes uit het zonnige Zuiden,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2008 14:12 #1205740 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een veel voorkomende
Een veel voorkomende oorzaak is olielekkage van bovenaf, klepdeksel of nokkenaskeerrng. Deze vreet het waterpomprubber op.
Groet,
Paul

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2008 12:41 #1205952 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bijvullen maximum
Als ik bij mijn 945 lpt met koude motor bij vul tot het maximum dan gooit hij het er ook weer uit bij de dop van het expantievat.Met koude motor moet je gewoon bijvullen tot het minimum.Ik heb er ook net een nieuwe radiator en waterpom ingezet en bij mij was alles gewoon dicht zonder vloeibare pakking.Rubber ringen even ingevet en met de hand alles op zijn plek gezet.Daarna proefritje naar frankrijk met de caravan en net weer terug zonder bijvullen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2008 13:33 #1205960 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Slechte vinding.

Jerry schreef : Ik heb er ook net een nieuwe radiator en waterpom ingezet en bij mij was alles gewoon dicht zonder vloeibare pakking.

Vloeibare pakking is de slechtste uitvinding ooit, op plaatsen waar een rubber afdichting moet zitten.Rubber is zat., bij een carterpan is het anders, maar de waterpomp hoort met een standaard pakkiing en rubbers gedicht te worden. Vloeibare pakking met rubbers gaat vroeg of laat, altijd lekken.

• Carel van Nievelt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2008 14:06 #1205965 door Carel van Nievelt
Beantwoord door Carel van Nievelt in topic Koelwaterlekkage
Zonder (een heel dun filmpje) vloeibare pakking op de papieren pakking verschoof deze telkens (met als gevolg dat de gaatjes van de pakking niet meer met de schroefgaten van het blok correspondeerden) en lukte het niet om de boutjes in hun respectieve gaten te draaien.
Ik zal eerdaags de nieuwe waterpomp nogmaals losnemen, vervolgens eerst met de twee moertjes weer op zijn plaats brengen en dan met behulp van een krik en een houten paaltje voorzichtig omhoog drukken; naar ik hoop lukt het dan wel om de de drie boutjes voor hun schroefgaten te krijgen/aan te draaien en behoort de koelvloeistoflekkage ter plaatse tot het verleden!
Dank voor al het meedenken!
Carel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2008 14:34 #1205970 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pakking op de pomp, of juist niet?
Dus je legt de pakking op de pomp, en daarna probeer je deze met pomp en al, op zijn plek te krijgen?
Waarom zo, en niet anderson?Ik bedoel, de pakking kun je ook eerst op de twee draadeinden schuiven, die uit je blok steken, daarna kan je je concentreren op de pomp, toch?Zo heb ik het gedaan.
Het gaat mij trouwens om de vloeibare pakking op het rubber wat je niet moet doen, niet op de kartonnen pakking. Niet teveel druk met dat houtje, de pomp is van gietaluminium, puntbelasting is niet zo goed voor het spul.Er blijft meestal een mm tussenruimte zitten, dat hoort zo, probeer dat niet helemaal dicht te drukken.
Ohja, gebruik toch maar even een nieuwe rubber ring, kost niks, weet je zeker dat het goed zit. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2008 15:50 #1205976 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goed idee, die millimeter...
...ruimte, ik had er niet aan gedacht om het op die manier "meetbaar" te maken. Bij mijn methode kom ik inderdaad op ongeveer een millimeter uit. En, ook inderdaad, altijd een nieuw rubber gebruiken!

Moderators: Jerry Stam