koelwaterlekkage
- Carel van Nievelt
- Nieuw lid
-
[4 boutjes poelie verwijderd; poelie met riem naar voren geschoven; bovenste gedeelte bescherming van nokkenasriem verwijderd; rubberslang losgemaakt en met een dikke kurk afgestopt,; 2 moertjes, 3 boutjes en 1 boutje en moertje van rode pijpje verwijderd; met enig wrikken kwam waterpomp los (bovenste rubber was inderdaad kapot); oude pakking verwijderd en nieuwe pakking (met heel weinig vloeibare pakking) aan motor blok bevestigd; nieuwe rubberring (met vaseline ingesmeerd) op rode pijpje geschoven; nieuwe rubberring (goed ingesmeerd) bovenop de waterpomp op zijn plaats; het vlak van de motor waarmee die ring contact maakt eveneens met vaseline ingesmeerd; waterpomp op zijn plaats en eerst de boutjes (een boortje van 4 mm als geleider gebruikt) en vervolgens de moertjes aangedraaid: de bovenste rubberring gleed mooi op zijn plaats; de rest van de montage is het omgekeerde van de demontage. Koelvloeistof bijgevuld tot maximum]
Na thuiskomst (120 km) bleek er toch weer wat koelvloeistof op de waterpomp te liggen en bleek het niveau in het tankje ongeveer een centimeter onder het maximum: hoe kan dit?
Carel van Nievelt (Katterug), lid 933
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mist dit alleen in je beschrijving, of ook in de uitvoering?
Los, natuurlijk van lekkage op een andere plek.......;-(
- Carel van Nievelt
- Nieuw lid
-
Carel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn trucje, inmiddels drie maal met succes (=heel veel kilometers niet lekken) toegepast: de auto op een brug of op assteunen ongeveer 30 centimeter omhoog brengen. De te monteren waterpomp met een krik en daarop een verticaal staand houten balkje onder lichte druk omhoog brengen zodat de boutjes kunnen worden aangedraaid (niet vast!). Dan de krik stevig omhoog laten drukken om het rubber bovenop te pletten en vervolgens de boutjes vastdraaien. Hoe stevig? Tja, op gevoel, het rubber moet natuurlijk niet kapot.
Succes er mee!
Groetjes uit het zonnige Zuiden,
- V700 register
- Nieuw lid
-
Groet,
Paul
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vloeibare pakking is de slechtste uitvinding ooit, op plaatsen waar een rubber afdichting moet zitten.Rubber is zat., bij een carterpan is het anders, maar de waterpomp hoort met een standaard pakkiing en rubbers gedicht te worden. Vloeibare pakking met rubbers gaat vroeg of laat, altijd lekken.Jerry schreef : Ik heb er ook net een nieuwe radiator en waterpom ingezet en bij mij was alles gewoon dicht zonder vloeibare pakking.
- Carel van Nievelt
- Nieuw lid
-
Ik zal eerdaags de nieuwe waterpomp nogmaals losnemen, vervolgens eerst met de twee moertjes weer op zijn plaats brengen en dan met behulp van een krik en een houten paaltje voorzichtig omhoog drukken; naar ik hoop lukt het dan wel om de de drie boutjes voor hun schroefgaten te krijgen/aan te draaien en behoort de koelvloeistoflekkage ter plaatse tot het verleden!
Dank voor al het meedenken!
Carel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Waarom zo, en niet anderson?Ik bedoel, de pakking kun je ook eerst op de twee draadeinden schuiven, die uit je blok steken, daarna kan je je concentreren op de pomp, toch?Zo heb ik het gedaan.
Het gaat mij trouwens om de vloeibare pakking op het rubber wat je niet moet doen, niet op de kartonnen pakking. Niet teveel druk met dat houtje, de pomp is van gietaluminium, puntbelasting is niet zo goed voor het spul.Er blijft meestal een mm tussenruimte zitten, dat hoort zo, probeer dat niet helemaal dicht te drukken.
Ohja, gebruik toch maar even een nieuwe rubber ring, kost niks, weet je zeker dat het goed zit.
- V700 register
- Nieuw lid
-