let op met rubber slangen !
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-06-2008 19:07 #1065918
door V700 register
let op met rubber slangen ! is gemaakt door V700 register
Ik heb van een vriend een oliekoeler gehad. Ongeveer zo groot als een A4-papier en komt uit een S500 van 1973.
In mijn (on)wijsheid dacht ik de koeler te plaatsen ten behoeve van de automaat en aan te sluiten met hydroliekslangen.
FOUT !
FOUT !
De man in kwestie van Hydroliek Service Dronten heeft uitgelegd dat de automaatolie gewoon te heet is om door rubberslangen te circuleren. 75 Graden is wel het maximum want anders vulcaniseert het rubber en begint het af te brokkelen. Meestal gebeurt dat afbrokkelen van binnen in de slang dus met een beetje pech slippen de olieleidingen vol, heb je geen oliestroming meer en gaat de gemiddelde AW naar z'n grootje.
Ik heb hem bedankt voor zijn eerlijke antwoord en ben tot de conclusie gekomen dat orgineel Volvo hier de betere keuze is.
Die oliekoeler gaat dus terug en er komt binnenkort een Volvo-olie-koeler op de automaat.
In mijn (on)wijsheid dacht ik de koeler te plaatsen ten behoeve van de automaat en aan te sluiten met hydroliekslangen.
FOUT !
FOUT !
De man in kwestie van Hydroliek Service Dronten heeft uitgelegd dat de automaatolie gewoon te heet is om door rubberslangen te circuleren. 75 Graden is wel het maximum want anders vulcaniseert het rubber en begint het af te brokkelen. Meestal gebeurt dat afbrokkelen van binnen in de slang dus met een beetje pech slippen de olieleidingen vol, heb je geen oliestroming meer en gaat de gemiddelde AW naar z'n grootje.
Ik heb hem bedankt voor zijn eerlijke antwoord en ben tot de conclusie gekomen dat orgineel Volvo hier de betere keuze is.
Die oliekoeler gaat dus terug en er komt binnenkort een Volvo-olie-koeler op de automaat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-06-2008 20:07 #1205290
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic het lijkt me dat er toch
het lijkt me dat er toch wel iets moet zijn dat die temperaturen moet kunnen hebben. kijk bijvoorbeeld naar de stuurbekrachtiging, die olie wordt bij mijn 240 ook zo 75 graden lijkt me (echt veel te heet, voelt niet prettig). En die slang is een soort hydraulische slang.
In ieder geval goeie waarschuwing, niet zomaar hydraulische slang gebruiken.
<a href=" www.powerflex-fhp.nl/index.php?folder_id=4&file_id=17 ">Deze slang lijkt er wel goed tegen te kunnen... 150 graden!
In ieder geval goeie waarschuwing, niet zomaar hydraulische slang gebruiken.
<a href=" www.powerflex-fhp.nl/index.php?folder_id=4&file_id=17 ">Deze slang lijkt er wel goed tegen te kunnen... 150 graden!
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-06-2008 20:18 #1205292
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic ?
Beetje onzin verhaal van die slangen-boer lijkt me.
Ik zou gewoon de S 500 koeler monteren!
Er komt niet echt druk op te staan, stukje siliconen of Viton slang/slangklemmen icm goed passende slangklemmen moet voldoende zijn.

Ik zou gewoon de S 500 koeler monteren!
Er komt niet echt druk op te staan, stukje siliconen of Viton slang/slangklemmen icm goed passende slangklemmen moet voldoende zijn.

- Martin Deckers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-06-2008 20:33 #1205293
door Martin Deckers
Beantwoord door Martin Deckers in topic gebruikte koeler
Afgezien van het slangenverhaal zou ik geen gebruikte transmissie-koeler plaatsen. Je weet niet hoeveel troep er in zo'n koeler achterblijft en aankoekt en na een tijdje droog staan in brokjes loslaat en ergens de kleppen en kanaaltjes van je automaat verstoppen.
Groet Martin
Groet Martin
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-06-2008 21:28 #1205297
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kleine aanvulling
De temperatuur van de transmissie-olie kan naar 125 graden gaan, of zelfs meer. En daar waarschuwde de slangenboer juist voor.
En die koeler, Andre, heb ik natuurlijk gecontroleerd op rottigheden en mogelijke lekkage.
En die koeler, Andre, heb ik natuurlijk gecontroleerd op rottigheden en mogelijke lekkage.
Moderators: Jerry Stam