Airco probleem opgelost + LPG auto slecht lopen op benzine opgelost

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2008 01:25 #1065862 door V700 register
Soms zit een probleem in een hele onverwachte hoek.
Mijn airco werkte niet en sloeg continu aan en uit. Er zat voldoende koude middel in (net gevuld). De garage waar ik de auto heb gekocht, heeft er als garantie een vervangende aircopomp op gezet. Helaas bleek dat de airco nog steeds weigerde aan te slaan. De airco sloeg aan als ik deze hielp door met een bezemsteel een zetje te geven.
Het niet aangaan van de airco had dus te maken met de magneetkoppeling die niet goed werkte.
Na wat speurwerk bleek dat ik behoorlijk wat spanningsverlies had. Dynamo gaf 14 Volt, Accu kreeg op de plus slechts 12 Volt. De Kabel van de dynamo naar de accu bleek veel weerstand te hebben waardoor er spanningsverlies optrad. De accu werd dus niet volledig geladen, waardoor de magneet koppeling niet voldoende stroom kreeg om goed te werken.
We hebben alle kabels doorgemeten en vervangen (zowel de plus als de min kabels bleken een heel hoge weerstand op te bouwen waardoor spanningsverlies optrad). Nu dit stroomprobleem was opgelost werkte de aircopomp weer perfect. Voor de zekerheid hebben we de airco nog even opnieuw gevuld. Deze wordt nu 1,8 graden!!! Koud genoeg voor de vakantie naar Italie :-)
Nu reed mijn LPG Volvo, zoals veel LPG auto's, ook slecht op benzine. Op advies van een expert heb ik de injectoren schoongemaakt. Dit hielp echter niet. De auto bleef slecht stationair draaien op benzine. Op de snelweg reed de auto goed op benzine maar sloeg direct af als ik ging uitvoegen (levensgevaarlijk aangezien de rem- en stuurbekrachtiging het dan ook niet meer doen en je dus onverwachts bijna de bocht uitvliegt). Ook het probleem van rijden op benzine was na het oplossen van het spanningsverschil verholpen. kennelijk kreeg ook de benzinepomp o.i.d. te weinig stroom om goed te werken.
Ik heb nooit gemerkt dat de accu niet volledig geladen werd. Auto startte altijd goed. Ik had bijna een gereviseerde aircpomp gekocht + nieuwe injectoren. Gelukkig hebben we het probleem gevonden. Heeft me heel wat centjes bespaard.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2008 07:52 #1204775 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank
Dank voor je mooie beschrijving van probleem en oplossing. Ik denk dat dit een veel voorkomend oudere auto's probleem kan zijn, maar tegelijk ook redelijk makkelijk te controleren en oplossen als je er aan denkt, ook voor de hobbyist.
Dat je injectoren slecht werken bij lagere spanning is wel logisch, de openingsduur van de injectoren komt erg precies en de spanning heeft daar grote invloed op. De ECU corrigeert zelfs voor spanningsvariaties maar als er te weinig spanning is om nog te kunnen corrigeren gaat dat natuurlijk mis.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2008 12:22 #1204796 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hóe koud?
De uitstroomtemperatuur in de auto is 1.8 graden? Dat is echt absurd koud... Is dat nog wel fijn?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2008 00:17 #1205823 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hoe koud?
ja dat is inderdaad erg koud. Overigens is deze temperatuur gemeten in een garage (buiten temperatuur 20 graden). Airco koelt nu juist erg goed en dat is heel lekker als het de komende dagen weer eens 29-30 graden wordt (dan zal de uitstroom temperatuur vast hoger zijn)

Moderators: Jerry Stam