Schokjes in de aandrijflijn

• Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2008 18:16 #1065769 door Willem Veneboer
Schokjes in de aandrijflijn is gemaakt door Willem Veneboer
In een ander draadje wordt hetzelfde onderwerp behandeld, maar als ik dat lees komt dat niet helemaal overeen met de symptomen die ik ervaar.
Waar gaat het over ? Het gaat hier om Ofilant, een 945 D24TIC uit 1995.
Symptomen:
Tussen de 100 en 110 schokt de auto licht, dus geen inhouden. Laat ik dan het gas iets los of geef iets gas bij is het voorbij. Vandaag met redelijk tempo samen met Jeroen teruggereden en geen probleem. Ook bij loslaten van het gas voelt de auto schokkerig aan.
Zelf denk ik aan de Hardyschijf of eventueel de motorsteunen.
Heeft er iemand anders wellicht nog een ander punt wat het zou kunnen zijn ? Binnenkort moet ik toch een dagje sleutelen omdat ik de aircopomp wil wisselen, dus kunnen we dit "ongemak" gelijk eens bekijken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2008 13:04 #1204146 door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Eigenlijk bij alle snelheden
Achteraf ben ik niet helemaal volledig geweest.
Bij gas loslaten schudt de auto ook een beetje heen en weer (gevoelsmatig). Er zit dus ergens speling in, Het lichte schokken komt alleen voor tussen 100 en 110. Wellicht dat er dan weinig vermogen wordt gevraagd ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2008 10:48 #1204262 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aandrijflijn
Wat ik denk (bewust in deze volgorde):
- valse lucht
- of speling in de aandrijflijn (tussenlager)
Benieuwd of de echte techneuten het met me eens zijn
Joost 

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2008 11:15 #1204264 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic valse lucht
Voor het lichte schokken: valse lucht of verlies van druk in de brandstofleidingen. Kijk eens of je leksporen ziet op de aansluitingen van de brandstofleidngen op de pomp.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2008 18:10 #1204301 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic shocking D24
het gaat hier om een Diesel dus ik verwacht:
- misschien iets in het brandstofsysteem. Injector, leiding.
maar misschien is het ook wel:
- een te loszittende aircoriem of waterpompriem, die geven soms een schokje (vanwege de slip op de poelie's)bij lastwisseling (van gas in naar gas los)
- kapotte motorsteun?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2008 18:29 #1204304 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die is goed.

JanV schreef : - een te loszittende aircoriem of waterpompriem, die geven soms een schokje (vanwege de slip op de poelie's)bij lastwisseling (van gas in naar gas los)

Dit vindt ik echt een geweldige vondst, Jan, hoe kom je erop. 

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2008 20:24 #1204331 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic shocking?

JanV schreef : het gaat hier om een Diesel dus ik verwacht:
- misschien iets in het brandstofsysteem. Injector, leiding.
maar misschien is het ook wel:
- een te loszittende aircoriem of waterpompriem, die geven soms een schokje (vanwege de slip op de poelie's)bij lastwisseling (van gas in naar gas los)
- kapotte motorsteun?

De waterpomp wordt getand aangedreven door de distributieriem. Met de aircopomp heeft het koppel en de massa van de d24 niet zo'n moeite.

• Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2008 12:08 #1204431 door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Bij ieder toerental ?

Adrian schreef : Voor het lichte schokken: valse lucht of verlies van druk in de brandstofleidingen. Kijk eens of je leksporen ziet op de aansluitingen van de brandstofleidngen op de pomp.

Adrian,
Mochten er lekkages zijn of valse lucht, zou het bij toenemend toerental toch erger moeten worden. Zodra ik boven de 110 zit, heb ik nergens meer last van. Zal eens in de andere versnellingen testen en het toerental er eens bij opschrijven. Wellicht is het toerental afhankelijk, dus bij weinig belasting.
Wordt dus vervolgd............

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2008 18:00 #1204463 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic na gas loslaten

Willem V. schreef : Adrian,
Mochten er lekkages zijn of valse lucht, zou het bij toenemend toerental toch erger moeten worden. Zodra ik boven de 110 zit, heb ik nergens meer last van. Zal eens in de andere versnellingen testen en het toerental er eens bij opschrijven. Wellicht is het toerental afhankelijk, dus bij weinig belasting.
Wordt dus vervolgd............

Willem, ik heb iets soortgelijks gehad  na gasloslaten en dan weer halfgas verder. Het is nu weg. Indertijd lekte de brandstofleiding een beetje op de aansluiting. Bij flink gas geven zal er voldoende drukopbouw zijn. 

• guy horn (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2008 10:43 #1214699 door guy horn (GAST)
Beantwoord door guy horn (GAST) in topic Schokjes uit de drijflijn ook bij mij
Hallo,
Willem, ik ben benieuwd wat de huidige stand van zaken is. Is het opgelost?
Wie heeft hier een idee over of ervaring mee?
Ik ervaar een lichte tril wanneer ik om de 85 km/uur rij. zeg maat van 80 tot 90. De achtermotorsteun en de middenkrikaslager zijn recent vervangen. De rubber van beide onderdelen was niet kapot gescheurd maar wel veel zachter dan bij de nieuwe onderdelen. Ik heb beide onderdelen samen met een ervaren volvokenner vervangen dus aan de deskundigheid van de reparatie twijfel ik niet. Wij hebben daarna de auto met de achterwielen in de lucht later 'rijden'. Optisch viel er weinig te zien. Na vervanging is de trilling minder geworden maar nog aanwezig. Een paar dagen daarna heb ik de aandrijfas ontkoppeld van de versnellingsbak en opnieuw 'gereden'. Elk spoor van een trilling was verdwenen. Daarna heb ik echt gereden met de middenkrukaslager op meerdere plekken. Het kan namelijk vastgezet worden met een speling van ongeveer 3 milimeter opzij; rechts en links. De trilling is niet verdwenen.
Nu verdenk ik de motorsteunen. Ik heb het idee dat een nieuwe set veel beter zal werken.  De rubber wordt minder na 12 jaar, niet? Mijn vragen dus:
  1. Wie heeft ooit motorsteun vervangen?
  2. Waarom?
  3. wat was het resultaat?
  4. Is het moeilijk om de motorsteun te vervangen?
  5. Hoeveel kosten ze ongeveer?
  6. Zijn de motorsteunen van een 940 alleen van rubber of zit er iets in?
  7. Zijn er alternatieve motorsteunen

Moderators: Jerry Stam