Aandraaien kroonmoer Voorwielnaaf 740 stationwagen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2008 22:00 #1065743 door V700 register
Door het kapotrijden van mijn rechter voorband en installatie van een nieuwe merkte ik dat er enige speling in het lager zat. Stofdop er af, kroonmoer 1 kroongleufje aangedraaid, speling weg! Ik heb de moer iets meer dan handkracht vastgezet. . even met een schoevendraaier aan moeten tikken. Het wiel loopt mooi zonder speling in koude toestand(15C)
Links ook maar gelijk gedaan maar ik  merkte dat de speling minder was dan rechts. De moer ook aangedraaid maar  circa 1/4 @ 1/2  naar het volgende kroongleufje was de speling al weg. Met een schroevendraaier verder aangetikt maar ik vond dat het misschien te vast zit.
 Ik kan nergens de informatie vinden om dit volgens specificaties te doen. Als het te vast zit zal er te wel warmte onstaan en het klemmen zal verergeren. . .de lager wordt heet maar de as waar het op zit blijft reltief koud en dus zal er op een bepaalde temperatuur het lager beschadigd worden.
De vraag is nu of dit soort lager alleen handvast mag zitten zonder of dat het na handvast nog een extra gleufje aangedraaid mag worden zodat het enige voorspanning heeft. De lagers lopen goed zonder raar geluid.
 Op dit moment zijn alle Volvo Garages dicht dus dacht ik jullie te vragen zal wel lukken.
Alvast bedankt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2008 22:57 #1203905 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Voorspanning lager
Hier zijn al eerdere draadjes over geweest, even zoeken.
Je hebt het neem ik aan over een conisch rollager?
Volgens Volvo moet je die lager een redelijke voorspanning geven met de momentsleutel.
Maar als ik jou verhaal zo lees, is het wel goed zo. Als er maar voldoende vet in zit.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2008 23:11 #1203907 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Afstellen
In mijn Haynes(sorry nu niet bij de hand) Staat een methode om de voorwiellagers van de 740 af te stellen. Je moet deze dan op een X aantal NM's vast trekken en dan weer een halve slag ofzo los draaien. Ik heb het bij mijn vorige auto gedaan nadat ik de voorremschijven met geintegreerde naaf vervangen had.
Hebben we het hier niet over de dubbele set conische wiellagers zoals men die op de vroege 740's aantreft dan durf ik er niet veel over te zeggen.... 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2008 23:16 #1203910 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aanhaalmoment
Volgens VADIS moet ie met 100Nm aangehaald worden, over een boog van 45 graden.Wat dat anders is dan 100Nm en dan 45 graden verder, weet ik niet, maar in VADIS staat er dit over:Gebruik bij het met een aanhaalmoment/over een hoek monteren een gradenboog met een geadviseerde uitvoering.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2008 01:05 #1203923 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic 45 graden
Dat vind ik nogal wat!
10 Kg/mtr en dan nog es 1/8 van de spoed van de schroefdraad, zijn ze gek daar in Zweden................

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2008 01:26 #1203925 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voorwiellager 740 GL 1978
Het is inderdaad een conisch rollager. . .het lijkt me logisch dat er aan de binnenkant een identiek lager zit. Heb nagenoeg 20 pagina's met onderwerpen doorgenoem maar kon niets vinden met specificaties voor deze lagers.
 Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat je er een momentsleutel voor nodig hebt. . .met de kroonmoer moet in principe een juiste afstelling verkregen kunnen worden maar ik was er niet zeker van dat het  doordraaien van meer dan een halve gleuf te veel zou zijn.
Hopelijk krijg ik de juiste informatie nog voodat ik er een lange rit mee gaat maken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2008 01:36 #1203928 door V700 register
Ik snap deze specificatie niet. Als je 100 nm als draaimoment gebruik waarom dan nog een 45 graden er bijhalen?
In elk geval lijkt het me voor een constructie met een kroonmoer niet zinvol om met een moment sleutel te werken. Een aantal gleuven in de moer kan een redelijk accuraat moment geven. Voorts als je met zo'n lager een klein beetje speling hebt is het ook geen ramp. Het lijkt me overigens gevaarlijker om te veel spanning te hebben dan te weinig.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2008 01:47 #1203929 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Rek en strek
Je trekt een "soepel" lopende moer aan met een moment van 100 Nm.
Vervolgens bepaal je als contructeur dat je nog 0,5 mm rek op de as wil hebben.
Spoed van de schroefdraad = 2 mm. dat is dus een kwart slag = 45 graden.
Voor het gemak vergeten we even de "stuik" van de naaf. Dit zijn vaak smeed stukken die zich heel anders gedragen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2008 04:25 #1203931 door V700 register
Bedankt Andre, voor je moeite op dit onderwerp. Ik vermoed dat je specificatie hoogstwaarschijnlijk gericht is op een enkelvoudig lager waarin twee rollerbanen gemonteerd zijn. In heb de lezers misschien op het verkeerde been gezet met onduidelijkheid: het gaat om een naaf met twee losse conische lagers.
 Je beschrijving voor de montage lijkt veel op de lagers die ik in mijn Renault Nevada 21 had zitten. . .dat waren enkelvoudige lagers van ongeveer 5 cm breed en werden niet met een kroonmoer vastgezet maar met een joekel van een zeskant.  . . de as diameter was ongeveer 22 mm of zo en de spoed van de draad zou well 2 mm geweest kunnen zijn.
De as waar de kroonmoer op mijn Volvo 740 op zit lijkt me hooguit 15 mm en de spoed lijkt me 1 mm. Ik vermoed dat we het over apples en meloenen hebben hier :-)
Als ik hoek hoek van de rollen in de lager bekijkt zegt mijn gevoel dat met het aandraaien van 100 Nm het lager in no time naar de filistijnen gaat. Met een roller contacthoek van ongeveer 30 graden t.o.z.v. de as word een axiale kracht op de lager met ongeveer met ongeveer 2 vermenigvuldigd om de radiale kracht op de naaf te berekenen. Als je dan nog eens het effect van een 100Nm draaimoment op de moer uitrekent en 12 rollers per lager aanneemt komt er pakweg 9000 kg kracht op elke roller te staan. . .die kleine conische lagers zouden deze kracht niet kunnen verdragen, speciaal als je daar de krachten bij optelt die onstaan met een snelle bocht nemen of evenjes tegen een stoeprand aanrijden.
Als de roller contacthoek 80 graden zou maken zou deze radiale kracht per roller gereduceerd worden naar ongeveer 900 kg(deze berekeningen moet ik nog even controleren maar dat zouden redelijke waarde zijn). 
Ik vermoed inelk geval dat met een beetje aantikken van de kroonmoer met mijn schroevendraaier ik misschien al te strak zit. Ik ga voor de zekerheid de Volvo garage raadplegen.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2008 10:18 #1203955 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Haynes
Even overnemen uit de haynes (740/760 t/m 1988): 
<>Check: 1. Raise and support front of vehicle with wheels free. 2. Hold the wheel at top and bottom and try to rock it. Spin the wheel and listen for rumbling or grinding noises. Play should be barely perceptible and noise should be absent. 3. If play or noise is evident, adjust the bearings. If adjustment doesn't improve matters, remove the bearings for examination (uiteraard verderop in Haynes beschreven).
<><>1987 and earlier models <><><>1. Loosen the wheelnuts. Raise and support front of vehicle, remove wheel. 2. Pry or tap off hub nut grease cap. If cap is damaged, replace. On 1988 models, always replace cap. 3. Straighten hub nut cotter pin and remove pin. 4. Loosen hub nut slightly, then tighten to 57 Nm, at the same time rotating brake disc. 5. Loosen nut half a turn, then retighten with fingers only(1,5 Nm). 6. Insert new cotter pin. Tighten hub nut if necessary to align the next cotter pin hole. Spread legs of cotter pin.
<><><>1988 models 4. Obtain a new nut. Don't re-use the old one.Remove old nut from spindle. 5. Install new nut and tighten to 74 ft-lbs (=100Nm). Now tighten it an additional 45 degrees.<>All models 7. Carefully tap grease cap in place 8. Install wheel lower vehicle and tighten wheel nuts.Je ziet: de investering van enkele tientjes in een haynes loont zich best, bij zelf sleutelen. 

Moderators: Jerry Stam