Stuurbekrachtiging gebruikt ATF, lekstop gebruiken of niet?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2008 22:35 #1065711 door V700 register
De stuurbekrachtiging gebruikt ATF. ik moet na ongeveer 1000 km het tankje weer bijvullen. Heel precies houd ik het niet bij, maar ik heb na 4000 km ongeveer een hlve liter ATF opgemaakt. Als je onder de auto kijkt dan zie je dat aan beide zijden de harmonicarubbers rond de stuurstangen vet zijn of er hangt zelf een drupje aan. Volgens de garage zijn het de keerringen en ligt het niet aan de pomp van de stuurbekrachtinging. Die maakt wel herrie als er dus te weinig ATF in zit, maar als dat op niveau is dan stuurt alles lekker licht en geruisloos. Afgezien van het vervangen van de keerringen dat is een hele klus zou volgens hem een goed alternatief zijn om lekstop te gebruiken speciaal voor hydrauliek olie. Of gewoon laten lekken, met deze hoeveelheden kan dat in ieder geval qua prijs wel uit ;-). Graag meningen over dat lekstop, net als bij radiators lekstop lijkt mij als leek het middel misschien erger dan de kwaal. Als dat spul mijn stuurbekrachtingspomp zwaarder laat gaan zodat die kaduuk gaat.... Avast dank voor jullie opinie! Maarten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2008 00:01 #1203696 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gaat niet werken, druk in
Gaat niet werken, druk in stuurbekrachtiging is veel hoger dan in koelsysteem. Lekstop wordt het gewoon langs de keerringen geperst.
Enige juiste oplossing is keerringen vervangen of een revisiestuurhuis monteren.  Het bewust laten weglekken van ATF kan nmm niet de bedoeling zijn. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2008 07:59 #1203706 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic korte termijn oplossen
de lekkage zal niet minder worden met de tijd, alleen maar erger. het nut van uitstellen begrijp ik niet helemaal, je kunt er nu steeds wat bijgooien en over 2 jaar laten maken, of het meteen (laten) maken. vroeger of later moet het toch. nu laten maken scheelt je een x-aantal liters ATF. bovendien verklein je de kans op vervolgschade (drooggelopen pomp etc)

tenzij je de auto niet zo lang (meer) wilt houden natuurlijk..

misschien een klus voor een sleuteldag ? 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2008 16:38 #1203728 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lekkage
Zelf hou ik niet van lekkage's. Het is niet direct een milieudelict maar overal die druppeltjes: het is niet mijn ding.
Ik ga dit weekend een reparatie doen aan mijn auto om enkele lekkage's op te sporen. Als het wat is, dan maak ik een verslagje.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2008 23:11 #1203781 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dan maar de keerringen vervangen
Was ik al bang voor dat lekstop niet werkt. Ik zit al in Haynes te kijken hoe je die kerring moet vervangen, lijkt me niet nodig om alleen vanwege de keerringen een gereviseerd stuurhuis aan te schaffen. En nee de auto moet juist blijven, er zit net een nieuwe uitlaat onder van voor tot achter inclusief katalysator en een nieuwe dynamo. Bovendien is het een fijne auto. Het is niet netjes om ATF op deze manier te verbruiken maar een positief punt is dat ie totaal geen motorolie gebruikt. Echt nul komma niets na de laatste olievervanging 15000 km terug, dus daar gaat de milieubalans weer een beetje de goede kant op. Maar jullie hebben gelijk, uitstellen is niet erg zinvol.

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2008 13:52 #1203842 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Is dit iets?
Maarten,
<a href=" cgi.ebay.nl/Power-Steering-Rack-Repair-V...QQrdZ1QQcmdZViewItem ">Dit kwam ik toevallig vandaag tegen op eBay.
Of het goed werkt en of het niet schadelijk is weet ik echter niet.
Doe er je voordeel mee.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2008 14:04 #1203844 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Laatst heb ik de keerringen
Laatst heb ik de keerringen van mijn stuurbekrachtiging vervangen aangezien die niet mee vervangen waren met het nieuwe stuurhuis en dus lekte. Het is absoluut geen lastige klus en met een brug prima te doen. Je bent alleen je olie kwijt. Jammer voor mij is de lekkage volgens mij nog niet helemaal weg aangezien ik laatst weer een beetje moest bijgooien. Dit is echter voor latere zorg...., ik heb namelijk ook nog een lekke krukaskeerring....
Groet, Roderik

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2008 00:27 #1203919 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Beluchting
Is de beluchting van de vuldop/reservoir wel open!
Een keerring kan maar 0,5 bar hebben.
Achter de afdichtingen "heerst" de druk in het reservoir + de vloeistofkolom + drukopbouw in de retourleiding.
Helaas is de klep/dop moeilijk testen zonder deze te slopen.
Rij eens een paar dagen met een losse dop, met een paar ty-raps erover tegen het verlies van de dop............

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2008 23:12 #1204116 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goede tip
Hee dat is een goede tip. De laatste dagen is het ook weer droog onder de auto en er zit ook nog ATF in het reservoir. Dus zo slecht zijn de keerringen nu ook weer niet. Die beluchting zou maar zo de reden kunnen zijn. Ik ga het uitproberen. Bedankt!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2008 20:15 #1204715 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ATF stuurhuislekkage S90
Ik weet ook niet of het gaat werken maar ik heb net via E-bay zo'n flesje lekkage-stop besteld dat Hein tipte.
Ik had al een poosje geleden een nieuw (gebruikt) stuurhuis besteld voor mijn S90 maar van montage is nooit iets gekomen omdat de garage waar het lag te wachten op inbouw tot op de grond toe is afgebrand. Gelukkig had ik het stuurhuis nog niet betaald en kan de garagist het van zijn verzekering halen. Nu dus eerst eens dit Engelse produkt proberen. Let wel op. De kosten van het produkt vallen reuze mee, ongeveer € 19,-- maar de verzending kost € 22,--! Komt denk ik speciaal een engelsman met bolhoed op een stoomfiets naar Kootwijk. We zien wel.
Ik heb het maar wel gedaan want dat is altijd nog goedkoper dan een stuurhuis (€ 350,-- ex montage).
De test zal het moeten bewijzen. Ik hoop dat ik die fles ook daadwerkelijk in de bus krijg. En nog even goed lezen hoe het werkt. Het schijnt dat je eerst ATF uit het reservoir moet verwijderen, maar dat gaat bij mij vanzelf...
Testverslag zal ik posten. Iemand nog tips? 
Ik hoop er inderdaad mijn voordeel mee te doen. 
&#160;

Moderators: Jerry Stam