Koelwater / Expansievat
- K de Vries (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-06-2008 20:25 #1065706
door K de Vries (GAST)
Koelwater / Expansievat is gemaakt door K de Vries (GAST)
Een goedenavond,
Zoals sommigen van jullie wel zullen weten is vorige week het rubbertje tussen de waterpomp en de motor vernieuwd. De garage heeft toen, natuurlijk, koelwater bijgevuld en het systeem 'op druk' getest. Nu heb ik zelf al 2 keer een half litertje bijgevuld (bij een koude motor: half vol, tussen min en max in). De tweede keer was vanmiddag. Ffkes wassen (om zaterdag nou met een smerige auto op te komen dagen durf ik niet..) en tanken. Bij het tanken toch maar even onder de motorkap gekeken. Het expansievat zat voor ongeveer drie kwart vol, er was zelfs koelwater rondgespoten rond het expansievat / drukventiel. Naar huis gereden en even schoongemaakt.
Daarnet weer even gekeken.Het expansievat weer 'leeg'. Het waterpijl staat er net onder zeg maar. Niks bijgevuld, klein rondje gereden, todat de temperatuurmeter normaal staat ('net na twaalven'), en het expansievat zit weer voor drie kwart vol...
Nog even wat algemene informatie:- motor olie schoon- koelwater schoon- geen zichtbare lekkages (niet koud, niet warm)- de jiggle test: zuigt stationair al goed vacuum
Ra, ra wat is er aan de hand? En kan ik hiermee door blijven rijden? Alweer bedankt voor al jullie hulp!
Zoals sommigen van jullie wel zullen weten is vorige week het rubbertje tussen de waterpomp en de motor vernieuwd. De garage heeft toen, natuurlijk, koelwater bijgevuld en het systeem 'op druk' getest. Nu heb ik zelf al 2 keer een half litertje bijgevuld (bij een koude motor: half vol, tussen min en max in). De tweede keer was vanmiddag. Ffkes wassen (om zaterdag nou met een smerige auto op te komen dagen durf ik niet..) en tanken. Bij het tanken toch maar even onder de motorkap gekeken. Het expansievat zat voor ongeveer drie kwart vol, er was zelfs koelwater rondgespoten rond het expansievat / drukventiel. Naar huis gereden en even schoongemaakt.
Daarnet weer even gekeken.Het expansievat weer 'leeg'. Het waterpijl staat er net onder zeg maar. Niks bijgevuld, klein rondje gereden, todat de temperatuurmeter normaal staat ('net na twaalven'), en het expansievat zit weer voor drie kwart vol...
Nog even wat algemene informatie:- motor olie schoon- koelwater schoon- geen zichtbare lekkages (niet koud, niet warm)- de jiggle test: zuigt stationair al goed vacuum
Ra, ra wat is er aan de hand? En kan ik hiermee door blijven rijden? Alweer bedankt voor al jullie hulp!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-06-2008 20:29 #1203663
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bijvullen
Volgens mij moet je het peil altijd met een warme motor controleren.

- K de Vries (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-06-2008 20:43 #1203666
door K de Vries (GAST)
Beantwoord door K de Vries (GAST) in topic Aha!
Dat zou al een hoop verklaren!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-06-2008 21:13 #1203670
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt...
Want warme koelvloeistof zet uit.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-06-2008 21:18 #1203671
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic peil
Eigenlijk is het expansievat ven de 7-9 serie een tikkie te klein gekozen, vaak laat ook de dop een beetje koelvloeistof door als het vaatje vol is. Gewoon bij warme motor net aan op max laten komen, dan zit het peil bij koude motor net boven min.
Ook de klepjes in de dop controleren, er zitten er twee in overdruk en onderdruk. Is het overdruk klepje niet goed gooit de opwarmende motor de kvst eruit en eindig je weer onder peil.
Succes.
Ook de klepjes in de dop controleren, er zitten er twee in overdruk en onderdruk. Is het overdruk klepje niet goed gooit de opwarmende motor de kvst eruit en eindig je weer onder peil.
Succes.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-06-2008 21:31 #1203674
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vervang de dop, kost weinig
Vervang de dop, kost weinig en gaat geen autoleven mee.
Groet,
Paul

Groet,
Paul

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-06-2008 16:42 #1203729
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic controleren
Als je wat gaat controleren of bijvullen, doe dat dan steeds op dezelfde manier. Dus met warme motor OF met koude motor. Maar niet door elkaar heen.
- K de Vries (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-06-2008 19:39 #1203874
door K de Vries (GAST)
Beantwoord door K de Vries (GAST) in topic Even kort een antwoord. Pak
Even kort een antwoord. Pak zo de nachttrein vanuit poznan naar utrecht (ook mooi!). Achteraf lijkt het gelukkig allemaal mee te vallen. Koud = net niet leeg, warm = 3/4e vol. Ik was even bang dat er toch iets beschadigd is/was.
Bedankt voor alle tips in ieder geval.
Bedankt voor alle tips in ieder geval.
Moderators: Jerry Stam