Buitentemperatuurmeter geeft te lage temperatuur aan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Groet,
Jan-Willem
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Alleen in file enzo zie je hem oplopen. (wordt het toch nog zomer)
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Begrijp namelijk uit jou schrijven dat de temp sensor iets verplaatst is met dat deze opnieuw vastgezet is. Daarmee zou het natuurlijk zomaar kunnen dat er een iets andere luchtstroom overloopt tijdens het rijden waardoor de lucht die over de sensor passeer koeler is en daardoor een foute meting geeft.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hoe kom je daar achter dan?Te laag lijkt met (als in lager dan de aangegeven temperatuur op een paal langs de weg) niet raar.Te hoog komt door motorwarmte bij filerijden.Jan-Willem schreef : In navolging van het draadje over de <a href="/node/16719" target="_blank">positie van de buitentemperatuurmeter</a> op een 960 type II merk ik dat mijn sensor sinds kort een te lage temperatuur aangeeft. Heeft iemand hier ervaringen mee? Het gaat hier om verschillen van zo'n 5 á 6 graden.
Heb je een tweede meter waarvan je weet dat ie goed is ernaast gehad? Een losse buitentemperatuurmeter dus?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vandaag gaf hij bijvoorbeeld 16 graden aan tijdens het rijden. Terwijl het 21 á 22 graden was. Ter controle heb ik daarna de buitensensor van mijn weerstation ernaast gehangen en ben een rondje gaan rijden. Tijdens stilstaan gingen ze allebei omhoog. Verschil bleef steeds zo'n 5 á 6 graden waarbij de Volvo sensor te laag aangaf.
Groet,
Jan-Willem
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Het enige dat ik zou kunnen bedenken, gezien het constante verschil met de werkelijke temperatuur, is dat er ergens een extra weerstand zit. Zitten alle stekkers goed in elkaar? Zit er misschien iets op/in een stekker waardoor de weerstand iets hoger is? Bijvoorbeeld een laagje vet of roest?
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Welke stekker bedoel jij precies? Het enige waar ik zo bij kan is de sensor zelf die uit 2 delen lijkt te bestaan. Ik krijg het echter niet uit elkaar. Zou dit wel moeten kunnen? Eventuele stekkers verderop (richting dashboard) heb ik niet aangezeten en lijken mij om deze reden niet de boosdoener.
Groet,
Jan-Willem
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Direkt achter de sensor zit een stekker en in de buurt van de buitentemperatuurmeter zit er ook een. (Bij oudere versies zelfs twee)
De sensor kan uit de stekker en ook de stekker(s) in de auto kan los. Ik weet alleen even niet of daar een trucje voor (nodig) is.
Maar of dat de oorzaak van je probleem is (of kan zijn), is natuurlijk de vraag.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik duik vandaag of morgen wel even onder de auto om het nog eens goed te bekijken.
Groet,
Jan-Willem