G3 en distributieriem

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2008 23:15 #1065576 door V700 register
G3 en distributieriem is gemaakt door V700 register
Beste mensen,
Gisteren heb ik een 940 2.3 IC uit '97 aangeschaft. De auto rijdt op lpg en heeft een km Kmstand 266.000. Ik kom zelf uit Haarlem en heb de auto opgehaald in Zwolle. Heerlijke terugrit gehad zonder problemen.
Nu is de distributieriem voor het laatst vervangen bij een kmstand van 211.000. Echter wel aug. 2000. Zou ik kunnen wachten met vervangen tot 285.000 of is het beter de riem nu te vervangen gezien het aantal jaren?
Verder heb ik na wat speurwerk ontdekt dat de auto ombouwen is naar G3. Heeft iemand een tip waar ik dat het meest voordelig kan laten doen? Prijzen verschillen nogal heb ik ervaren na wat belrondjes!
Als laatste; hoe kom ik erachter hoeveel kleppen de auto heeft (12V, 16 V???) ?
Groet,
Erik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2008 23:44 #1203028 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik ben ook benieuwd naar de
ik ben ook benieuwd naar de kosten van ombouw naar g3
een ic is een 8 klepper.
Klopt je kmstand trouwens wel? is wel heel weinig kms in 8 jaar tijd.. heb je er een autopas bij?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2008 23:47 #1203029 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic distributieriem: vervangen
distributieriem: vervangen kan, maar mijn ervaring met de rondtand riemen is dat ze erg lang meegaan. De riem die ik er bij mij af haalde afgelopen zomer had er al veel te lang op gezeten maar ik kon nog steeds geen enkele reden ontdekken om 'm te vervangen. En als de riem onverhoopt toch  breekt is bij deze motor B230FT en B230FK  geen dramatische motorschade. Nieuwe riem erop en draaien maar. Bij de 16V's is het wel drama!
Jou motorcode kan je teruglezen op het(vertikale) distributieriem deksel. Daar zit een sticker met daarop de motorcode alle B200 en B230 blokken zijn 8 kleppers , alle B204 en B234 blokken zijn 16-kleppers. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2008 23:48 #1203030 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Welkom.

erikpronk schreef : Nu is de distributieriem voor het laatst vervangen bij een kmstand van 211.000. Echter wel aug. 2000. Zou ik kunnen wachten met vervangen tot 285.000 of is het beter de riem nu te vervangen gezien het aantal jaren?Verder heb ik na wat speurwerk ontdekt dat de auto ombouwen is naar G3. Heeft iemand een tip waar ik dat het meest voordelig kan laten doen? Prijzen verschillen nogal heb ik ervaren na wat belrondjes!

Welkom dan, hier op het forum.Puur uit nieuwsgierigheid: zijn er ergens foto's beschikbaar?
Om gelijk je vragen te beantwoorden: De riem zou ik vervangen. Interval zou 75000kms zijn, of 5 jaar. Dat laatste zit je al overheen.Je hebt vrijwel zeker een 8 klepper, met enkele bovenliggende nokkenas. Om de mogelijk achterliggende vraag te beantwoorden: Ja, het waarschijnlijk een vrijloper, maar toch zou ik de riem vervangen.
G3, dat kan als jouw motor een B230FK is en jouw chassisnummer een T heeft, maar daar was je denk ik, na een belletje naar Lean Mesman in Eindhoven al achter?Zo niet, is dat vooralsnog de goedkooste manier (485 euro incl)) tenzij je met een rekening kan aantonen dat de installatie én computer van 2002 of jonger is. Helaas heeft Vialle de regels aangepast.
Ik moet ook nog een tripje naar Lean maken...............

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2008 08:00 #1203040 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic G3
volgens mij kan B230FK icm LPi altijd op G3, ongeacht het chassisnummer ? ik heb zelf een W, die zal wel wat later zijn (modeljaar 98)

de kwestie is dat je een LPE (LPi regelcomputer) met digitale regeling moet hebben. analoog doet het net zo goed maar zo zijn de regels. of na 2002 standaard digitaal geregelde LPE's zijn geleverd weet ik niet. mijn LPE, ingebouwd op 15-09-2001, was in ieder geval nog analoog. resultaat: nieuwe LPE, kosten voor mij 597 inc. btw.

of je in aanmerking komt, zou je ook nog kunnen checken aan de hand van de LPE nummers: er zijn geloof ik 2 nummers die G3 vermelding kunnen krijgen (in ieder geval voor de verruiming van de regels op 01-01-2008). de gasboer kan die zo voor jou opzoeken in een tabellenboek. meestal staat het LPE nummer op een sticker vlakbij de LPE (die weer bij de accu zit). bij mij dat deze op het binnenscherm bestuurderszijde, vlabij de veerpoot. matchen de nummers, dan kun je zonder problemen naar G3

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2008 08:12 #1203043 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Was.

henk 940LPT schreef : of je in aanmerking komt, zou je ook nog kunnen checken aan de hand van de LPE nummers: er zijn geloof ik 2 nummers die G3 vermelding kunnen krijgen

Ja, dat was zo, maar nu niet meer, ténzij de installatie aantoonbaar (met rekening) is ingebouwd in 2002 of later.Alleen de chassisnummers T en verder kunnen omgekeurd worden, maar in alle gevallen kost je dat een nieuwe computer.
Helaas.
Die tekst met die nummers, die van Volvo nederland af komt, is gewoon niet juist meer en dient aangepast te worden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2008 09:40 #1203052 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hoe bedoel je
hoe bedoel je precies ?

komen die 2 LPE nummers niet meer in aanmerking of komen meer dan die 2 LPE nummers in aanmerking ?  

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2008 10:21 #1203055 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verduidelijking.
Ne, die twee nummers (en tevens een aantal AMS nummers, mits jonger van 2002) komen voor G3 in aanmerking.
Echter ALLEEN als je kunt aantonen dat die speciefieke computer VANAF 2002 is ingebouwd in de auto waar je meer verschijnt, door een rekening te tonen waaruit dit blijkt.Het waren meen ik 202117 en 202040 (uit mijn hoofd).
De computer omwisselen (mocht je op dat idee komen) heeft dus geen zin, zonder bonnetje, ook al staat er op de computer het juiste nummer. 
Overigens, en wellicht maakt dat het nog duidelijker:
Om administratief je auto op G3 te krijgen (voor pakweg 30 euro) moet je een B230FK hebben, chassisnummer met een T of hoger en een Vialle LPE met een van de twee nummers, met de bijbehorende bon uit 2002 of later. Hier was het mij om te doen, maar dat lukt dus niet.
Heb je dat niet, jammer dan, dan kost het je (bij Mesman) 485 euro en krijg je een nieuwe computer met (vermoedelijk) precies hetzelfde LPE nummer, maar wel met bon (duh...) en wel G3. Krom systeem, maar ik denk dat ze dit doen om gesjoemel tegen te gaan, want de oude computer moet nog teruggestuurd worden ook.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2008 11:38 #1203062 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPE
Bij mijn 945 is een Vialle LPI installatie ingebouwd bij kilometerstand 10 op 29-01-1997 met een LPE nummer 202117 op 03-06-2002 is een LPE ingebouwd met nummer 202117.1 . Ik kan me niet voorstellen dat die LPE door de toevoeging .1 nou veel anders doet dan de oude LPE behalve dan de kas spekken van de inbouwer en uiteindelijk mijn kas omdat ik door G3 minder wegenbelasting betaal.
Maar goed ik heb uiteindelijk niks betaald voor G3 dus ik klaag niet maar als je je Volvo voor dat soort bedragen moet laten omzetten naar G3 kan ik me voorstellen dat het even slikken is.
mvg
Marcel 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2008 11:59 #1203065 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Precies

Jachtgroen schreef : .....behalve dan de kas spekken van de inbouwer en uiteindelijk mijn kas omdat ik door G3 minder wegenbelasting betaal.

Maar hoe kom je, waarom aan een nieuwe gratis LPE dan? 

Moderators: Jerry Stam