eindtrap, waar zit die en wat is het?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-05-2008 10:48 #1065397
door V700 register
eindtrap, waar zit die en wat is het? is gemaakt door V700 register
In de zoektocht naar mijn storing die rijdend op LPG optreedt stuitte ik op het forum al een paar keer op de term 'eindtrap'. Mijn vraag is, wat wordt hiermee bedoeld? Waar zit dat ding en hoe controleer of repareer ik het (als het defect zou zijn)?
Wouter
Wouter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-05-2008 11:55 #1201853
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Eindtrap
Ik neem aan, dat hiermee de vonkversterker wordt bedoeld. Dat is een ontstekingsdeel, en het is plat, grijs, en zit tegen de binnenkant van het lijnkerspatbord in de motorruimte geschreofd. Behoorlijk verdekt opgesteld, achter een andere beugel...
Testen: geen idee hoe, het simpelste is om 'm uit te wisselen met een exemplaar in een auto die wel werkt (en dan jouw verdachte exemplaar overzetten in de andere auto, en kijken of de storingen daar ineens optreden).
Testen: geen idee hoe, het simpelste is om 'm uit te wisselen met een exemplaar in een auto die wel werkt (en dan jouw verdachte exemplaar overzetten in de andere auto, en kijken of de storingen daar ineens optreden).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-05-2008 12:03 #1201854
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic eindtrap
Eindtrap.. heel simpel, vroeger had je contactpuntjes, nu heb je een transistor om mee te schakelen, die laatste is de eindtrap.
Het principe is dat je de stroom door een spoel (=bobine, primaire kant) onderbreekt, daardoor ontstaat een veranderend magnetisch veld in de bobine die aan de hoogspanningskant van de bobine, via kabels en verdeler, in de bougie een vonk oplevert. Een bobine is eigenlijk een transformator, de bobine is dus het versterkende element om een piek van een paar honderd volt op te transformeren naar 30000 volt oid.
Het principe is dat je de stroom door een spoel (=bobine, primaire kant) onderbreekt, daardoor ontstaat een veranderend magnetisch veld in de bobine die aan de hoogspanningskant van de bobine, via kabels en verdeler, in de bougie een vonk oplevert. Een bobine is eigenlijk een transformator, de bobine is dus het versterkende element om een piek van een paar honderd volt op te transformeren naar 30000 volt oid.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-05-2008 12:06 #1201855
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic aha
Dank voor de aanwijzingen, daar kan ik wel wat mee!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-05-2008 13:21 #1201859
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic eindtrap
door de flinke stroom die door de eindtrap loopt kan de eindtrap behoorlijk warm, worden en stuk gaan of door de hitte uitvallen en weer werken na afkoeling. Wat nooit weg is is om even de "chip" (het deel met de aansluitingen) van de aluminium basis af te halen, vlakken goed schoon te maken en dan wat warmtegeleidingspasta er tussen (verkrijgbaar bij electronicazaken). Ook tussen basis en carosserie een beetje aanbrengen.
Komt niet zo vaak voor, maar kan voor gekke verschijnselen zorgen.
Komt niet zo vaak voor, maar kan voor gekke verschijnselen zorgen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-05-2008 17:08 #1201878
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eindtrap
Jawel de veroorzaker van 3/4 jaar onvindbare problemen. In mijn geval is er ooit een Beru eindtrap opgeschroefd nog voor hem ik hem kocht. Na deze vervangen te hebben door een Bosch eindtrap was mijn lijdensweg voorbij.
Bij Carlo smidt 2e hands gekocht gekocht voor 50 euro tijdens de sleuteldag. Zelfs een leek als ik kon hem eraf schroeven. Het ding zit behalve met schroeven met 1 multistekker vast, je kunt daar ook eerst eens ander aan hangen zonder de oude weg te halen. IK merkte het in 30 seconden rijden. Mijn toerenteller danste niet meer ...
Om het ding makkelijker te vervangen kun je beter even het luchtfilterhuis verwijderen dan kun je er zo bij..
Succes!
Bij Carlo smidt 2e hands gekocht gekocht voor 50 euro tijdens de sleuteldag. Zelfs een leek als ik kon hem eraf schroeven. Het ding zit behalve met schroeven met 1 multistekker vast, je kunt daar ook eerst eens ander aan hangen zonder de oude weg te halen. IK merkte het in 30 seconden rijden. Mijn toerenteller danste niet meer ...
Om het ding makkelijker te vervangen kun je beter even het luchtfilterhuis verwijderen dan kun je er zo bij..
Succes!
Moderators: Jerry Stam