aanschaf 940 LPG G3

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2008 19:48 #1065356 door V700 register
aanschaf 940 LPG G3 is gemaakt door V700 register
Beste medeleden,
Na 3 jaar argumenteren en overtuigen heb ik een collega zover dat hij zijn Renault espace wil inruilen voor een 940 lpt op gas (G3).  De aankooptips en occassion testformulier heb ik inmiddels voor hem uitgeprint maar wat ik nog zoek zijn persoonlijke tips en ervaringen.  Bijv. welk motor type en inhoud is het meest geschikt, zijn er nog extra zaken waarop hij moet letten, zijn er specifieke "trekjes" van een 940 op gas bekend, enz.
Alvast veel dank voor alle reakties en hopelijk weer een lid erbij.
Maarten Schuit

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2008 20:11 #1201502 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic keus al gemaakt ?
is de keus al gemaakt ? je vraagt om een type en inhoud, maar je noemt al een LPT. een LPT is een 2.3 liter met (afgeknepen) turbo.

je zou ook even kunnen zoeken op het forum mbv de zoekfunctie, er zijn meer mensen die vragen hierover hebben gesteld (voor zover je dat nog niet gedaan hebt).

in een notendop:

bij turbo's moet je voor een LPG injectiesysteem kiezen (LPi of dampgas), bij non turbos kun je alles kiezen. LPi kon voor 01-01-2008 alleen icm een LPT op G3, sinds 01-01 zijn de regels veranderd en komen (mogelijk) ook andere installaties in aanmerking. de gasboer zou je daar meer over moeten kunnen vertellen. modernere systemen zijn misschien wat prettiger in gebruik (automatisch overschakelen, geen vermogensverlies) maar ook wat storingsgevoeliger en duurder.

echt specifieke trekjes van 940's op gas kan ik zo niet noemen. je hebt er een 2e brandstofsysteem bij, al dan niet half vervlochten met het benzine systeem. dit maakt dat alles wat gevoeliger is voor correcte werking van alle sensoren etc. onderhoud is ook belangrijk, uitaard met name de klepspeling. alle motoren kunnen volgens mij op gas

• K de Vries (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2008 09:51 #1201527 door K de Vries (GAST)
Beantwoord door K de Vries (GAST) in topic Goeie keuze!
Sinds kort (één week) heb ik er zelf ook een (940 2.3. i.c. lpt). Wel alleen op benzine. Rijdt heerlijk! Met de aankooptips en gezond verstand moet je een eind komen lijkt mij!

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2008 10:33 #1201532 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Motortype
Kwa motortype heb je waarschijnlijk niet veel keus, als het inderdaad G3 moet zijn. De regels zijn wel veranderd, maar of dat ook betekent dat er meer motoren voor G3 gecertificeerd kunnen worden of alleen meer installaties, betwijfel ik.
G3 kan in ieder geval op de LPT's en op de 960's met B6xx4 motoren, voor andere motoren kan je het beste en aantal voorbeeld-kentekens verzamelen en daarmee een LPG-inbouwer bellen. Bijvoorbeeld Verkerk in Bunnik was daar bij mij heel behulpzaam in.
Zij gaven wel aan, dat G3 in principe pas vanaf bouwjaar 1995 mogelijk was, soms (mits de juiste emissiecode waarschijnlijk) ook bij oudere auto's.
Zowel de B230FB als de B230FK doen het prima op gas. De eerste kan nog met een simpele ringmixer-installatie uit de voeten, in het tweede geval zal het liefst toch een gas-injectie systeem moeten zijn. Eigenlijk de enige motor waarvan ik niet weet hoe die op gas loopt, is de 16V, en ik verwacht ook daar geen problemen. De B200F is wat te licht om met LPG een prettige auto te zijn, tenzij je echt geen vermogen wilt. De B230 heeft veel kopppel onderin en rijdt prima met het verkeer mee, de 16V is een stuk hoogtoeriger: meer schakelen voor prestaties, maar dan ook wel meer prestaties.
Speciale trekjes: alle motoren behalve de 16V moeten de kleppen regelmatig (15000 km) gesteld worden, en is het dan ook nuttig om naar de dikte van de stelplaatjes te vragen bij LPG-auto's. Verder hebben de meeste exemplaren op gas al best kilometers gedraaid, en is het dus zaak om naar het onderhoud te kijken. Maar niets echt specifieks.
Oh, en mocht het budget toereikend zijn: kijk naar de auto van Joost Jager! Dat is een serieus goed exemplaar. 

Moderators: Jerry Stam