Water op mijn hoofd

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2008 11:34 #1065253 door V700 register
Water op mijn hoofd is gemaakt door V700 register
Sinds enige tijd hou ik het niet meer droog in mijn 960.  Na een bui hangen er grote druppels water aan de plafonnière. Aangezien dit er inmiddels zoveel zijn druipt e.e.a. ook naar beneden dus het wordt behoorlijk nat binnen. Boven het lamphoudertje zit een gaatje waar de draden door lopen. Dit heb ik al met kit dichtgemaakt, echter zonder resultaat. De afwateringsgaatjes voor heb ik al doorgeblazen.
Voordat ik tot een ingrijpende reparatie over ga, is dit iets eenvoudigs als bijvoorbeeld een versleten schuifdakrand-rubber?
Dank + groeten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2008 19:03 #1200781 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dakrand/rubber
Hallo Frank,
De dakrand is niet bedoeld om naadloos af te sluiten,en zal ook iets water doorlaten. De afwateringskanalen moeten echt schoon zijn,en ik meen ooit gelezen te hebben dat er 4 zijn (2 voor en 2 achter),maar pin me daar niet op vast.
groet Mischa

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-05-2008 20:23 #1200795 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Klopt
Hallo Mischa
Klopt, het zijn er vier. Tenminste, zo was het bij de Engelse sloop 945 van David Koiter. De achterste komen uit in de bakjes achter de achterwielen en wateren daar via een bochtje af (als ik met niet vergis) achter de bumper. Waar de voorste afwateren weet ik niet, maar de slangen lopen als ik me niet vergis door de A-stijl.
Groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2008 01:19 #1200824 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Frank, ieder schuifdak
Frank, ieder schuifdak hoort afwateringskanaaltjes te hebben, deze moeten af en toe schoon worden gemaakt (bij voorkeur na de herfst)
Het regenwater dat tussen schuifdak en vastdakplaat doordruppelt hoort op te worden gevangen in een gootje rondom het schuifdakgat en dat gootje zit aangesloten op afvoerpijpjes die meestal via A-stijlen (maar kan ook via B of C-stijlen) afwateren naar beneden
Voor schoonmaken van deze afwateringskanaaltjes zijn meerdere methodes denkbaar:
- doorblazen met perslucht (maar dan heb je dus een compressor nodig)
- door steken met ijzerdraad (met een haakje er aan kan je daarmee ook troep lostrekken)
- doorspuiten met water onder druk (kaercher drukspuit.) (ben ik minder enthousiast over. Maar het is een mogelijkheid)
- een dunne kabeltrekker door de kanaaltjes halen. (zelf nooit geprobeerd.)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2008 12:57 #1200837 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tuinslang ?
zou met een tuinslang in de openingen waar de afwateringskanelen uitkomen spuiten niet willen. doordat je van onderen spuit, blaas je de vervuiling terug omhoog de weg langs waarlangs het gekomen is. meestal wel de beste methode. hogedrukspuit lijkt me wat te krachtig, misschien lukt het met een gewone spuit.

en misschien is geduld hier ook een schone zaak. welke week of elke dag even spuiten en de rommel eruit weken, misschien krijg je m dan wel weer helemaal leeg. op deze manier ben ik ook bezig mijn geventileerde dorpels leeg te maken. rechterzijde is leeg, linkerzijde bevat nog wat blaadje/takje troep. elke keer bij wassen in de openingen spuiten, een gedeelte van de rommel "drijft" dan wel mee naar buiten. kwam overigens doordat het roostertje in de paravent losgelaten had. zou dat altijd zsm weer vastplakken om troep in je chassisbalken te voorkomen. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-05-2008 02:06 #1201934 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor alle reacties.
Dank voor alle reacties.
Afgelopen weekend met een fles wat water in de gootjes links en rechts binnen het dak geggoten; het water loopt aan beide zijden keurig voor en achter weg - dat werkt dus. Aangezien het water via het lampje naar binnen komt is er toch iets raars aan de hand, m.a.w. de lekkage zit dus in het midden - hoogste punt - en dat zou niet mogen.
Tijdelijk even de hele dakrand met duckttape afgeplakt en sindsdien kurkdroog.
Kan er iets weg zijn dat het water naar de zijkanten zou moeten afvoeren?? heb ik weer.
Zal toch maar eens een nieuw rubber overwegen.

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2008 01:12 #1202313 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic lek tussen glasplaat en frame
Frank,
Even enkele vooronderstellingens van mijn kant:
  • de 960 heeft eenzelfde dakconstructie als de 940
  • je hebt een "glazen" dakplaat
Een bekend probleem (in ieder geval voor mij ) met de glazen dakplaten is dat er vocht kan komen tussen de glasplaat en het stalen frame waarop die glasplaat is verlijmd is. Wat dan kan voorkomen is dat er water via de pootjes, waarmee de glasplaat vastzit aan het schuif/kantel mechanisme, naar binnen loopt. Die 4 pootjes zitten dus aan de binnenkant ergo, lekwater loopt dan op de hemel. Je kan dit in de regel vrij goed zien omdat er dan witte aanslag zit op (één of meer van) de pootjes
De rubberrand zit niet waterdicht op de glasplaat, er kan dus water tussenkomen. Ik had vroeger reeds een lekkage, en na vernieuwen van de rubberrand was deze even weg. Helaas is de lekkage nu weer in volle hevigheid teruggekomen. Mijn plan is om binnenkort, na een langere hete droge periode (misschien op vakantie in Umbrië?), het dak te demonteren (4 boutjes, dat is alles), vervolgens het rubber te verwijderen en dan rondom siliconenkit de spuiten op het hechtvlak tussen het stalen frame/glasplaat. Na het terugplaatsen van de rubberrand moet de lekkage dan hopelijk verleden tijd zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2008 19:48 #1202494 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kijk een lotgenoot..... En
Kijk een lotgenoot.....
En inderdaad mijn dakplaat is eveneens van glas.
Ga zo meteen eens checken of die rand inderdaad de boosdoener is. Wellicht is het mogelijk zonder montage wat ambertectyl met de spuitbus en rietje er tussen te krijgen zoat demontage in eerste instantie achterwege kan blijven. 
Zal mijn bevindingen melden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2008 00:24 #1202804 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Water op mijn hoofd - opgelost
Met dank aan Hein voor de gouden tip; het is weer droog in mijn 960.
Zondagavond gelijk de glazen dakplaat uitgebouwd en aan twee kanten het rubber en de holle ruimten tussen dakplaat en metalen frame volgespoten met amber tectyl. Gisteren met 30 graden kon de boel lekker drogen. Afgelopen nacht is er een heleboel regen op gevallen, een goede test. Vanochtend natuurlijk direct gekeken of er zonder de stukken duckttape over het dak geen water meer naar binnen gekomen was. Gelukkig, het was droog gebleven dus de "operatie glazen dakplaat" is met succes afgesloten. Klasse!
Wie had dat kunnen denken dat er water via de binnenkant van de dakplaat kon binnendringen en dan lekker niet via de afwateringsgootjes werd afgevoerd, maar langs de zijkant terechtkwam op de hemel.........
Superforum!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2008 11:19 #1202823 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mooi
dat het opgelost is.
Toevallig ook foto s gemaakt van je reparatie aktie. 

Moderators: Jerry Stam