Scheef aflopen voorband
- Jan van Vliet
- Elite lid
-
Minder
Meer
03-05-2008 22:52 #1065095
door Jan van Vliet
Scheef aflopen voorband is gemaakt door Jan van Vliet
Hallo.

Ik heb het forum geraadpleegd maar geen afdoend antwoord gevonden voor mijn probleem.
De linker voorband van mijn 940 Estate slijt naar de buitenkant toe scheef af. De rechter band heeft dit niet en slijt helemaal gelijkmatig af.
Volgens mijn bandenman ligt dat aan het camber en is daar bij mijn auto weinig aan af te stellen.
De fuseekogels hebben geen speling. Wel heeft de linker spoorstang - niet op de plaats waar deze aan het wiel vast zit maar aan de andere kant waar deze in het stuurhuis ( ik weet niet of dat de juiste benaming is ) zit - een klein beetje speling.
Zou daar de oorzaak liggen van het scheef aflopen van de band ??
m.vr.Volvo gr.
Jan

Ik heb het forum geraadpleegd maar geen afdoend antwoord gevonden voor mijn probleem.
De linker voorband van mijn 940 Estate slijt naar de buitenkant toe scheef af. De rechter band heeft dit niet en slijt helemaal gelijkmatig af.
Volgens mijn bandenman ligt dat aan het camber en is daar bij mijn auto weinig aan af te stellen.
De fuseekogels hebben geen speling. Wel heeft de linker spoorstang - niet op de plaats waar deze aan het wiel vast zit maar aan de andere kant waar deze in het stuurhuis ( ik weet niet of dat de juiste benaming is ) zit - een klein beetje speling.
Zou daar de oorzaak liggen van het scheef aflopen van de band ??
m.vr.Volvo gr.
Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-05-2008 23:10 #1199536
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Camber/wielvlucht
De oorzaak van het scheef afslijten ligt waarschijnlijk in het feit dat je wiel niet onder de juiste hoek op het wegdek staat.
Schade gehad?
Veerpoot goed gemonteerd?
Caster(naloop wel goed?)
Schade gehad?
Veerpoot goed gemonteerd?
Caster(naloop wel goed?)
- Jan van Vliet
- Elite lid
-
Minder
Meer
03-05-2008 23:27 #1199539
door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic Hallo André
Auto heeft
Hallo André
Auto heeft geen schade gehad en de veerpoot is niet vervangen en heeft geen reparatie gehad.
Wat is "caster" en kun je die bij- of afstellen.??
Jan.
Auto heeft geen schade gehad en de veerpoot is niet vervangen en heeft geen reparatie gehad.
Wat is "caster" en kun je die bij- of afstellen.??
Jan.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-05-2008 00:14 #1199540
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Schade
Dan moet er toch iets gebeurd zijn waardoor de boel krom is.
Camber; vlucht = is de hoek waarop het wiel op het wegdek staat haaks op de rijrichting
Caster; naloop, de afstand tussen, het denkbeeldige raakpunt van het fusee op de straat, en de verticale loodlijn van het wiel.
Beide waardes kun je niet bijstellen.
Je kunt de boel op een richtbank recht persen.
Het is ooit recht geweest, er moet een oorzaak van buitenaf geweest zijn waardoor dit nu niet meer klopt, stoeprandje?
Camber; vlucht = is de hoek waarop het wiel op het wegdek staat haaks op de rijrichting
Caster; naloop, de afstand tussen, het denkbeeldige raakpunt van het fusee op de straat, en de verticale loodlijn van het wiel.
Beide waardes kun je niet bijstellen.
Je kunt de boel op een richtbank recht persen.
Het is ooit recht geweest, er moet een oorzaak van buitenaf geweest zijn waardoor dit nu niet meer klopt, stoeprandje?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-05-2008 06:51 #1199545
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic "second opinion"
Hallo Jan,
Ik heb ook schuin afgesleten banden gehad,en toen was het volgens mijn bandenman een kwestie van afstellen,dat is gebeurt. En mijn nieuwe banden slijten gelijkmatig af. Misschien nog eens bij een andere bandenman gaan kijken?
groet Mischa
Ik heb ook schuin afgesleten banden gehad,en toen was het volgens mijn bandenman een kwestie van afstellen,dat is gebeurt. En mijn nieuwe banden slijten gelijkmatig af. Misschien nog eens bij een andere bandenman gaan kijken?
groet Mischa
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-05-2008 07:45 #1199546
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic camber?
Volgens mijn boerenverstand kan een positiever of negatiever camber er nooit de oorzaak van zijn dat een band gaat afslijten. Dat zou op z'n minst gepaard moeten gaan met teveel uitspoor of toespoor, maar mijn boerenverstand zegt eigenlijk ook dat je dit dan in het rijgedrag zou moeten merken.
Zoals al gezegd: camber/caster is niet af te stellen. Teveel aan speling bij (bijvoorbeeld) de stuurstangkogel zou er wel voor kunnen zorgen dat je toespoor net in uitspoor is veranderd tijdens het rijden...
Zoals al gezegd: camber/caster is niet af te stellen. Teveel aan speling bij (bijvoorbeeld) de stuurstangkogel zou er wel voor kunnen zorgen dat je toespoor net in uitspoor is veranderd tijdens het rijden...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-05-2008 13:24 #1199560
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic camber afstellen
Dag Jan, je banden man geeft zelf al aan dat je spoorstang wat speling heeft, dit kan de reden zijn dat je linkerwiel niet het juiste toespoor heeft en op deze manier onregelmatig slijt.Er kunnen behalfe schade ook nog andere redenen zijn dat het camber niet helemaal klopt, denk aan versleten draagarmrubbers, of de lagers boven op de veerpoten.Overigens is het Camber zoals velen beweren van niet, dus wel degelijk verstelbaar bij de 7 en 9 serie , het is echter geen simpele klus, ik zou als je dit dus goed wil doen, er voor zorgen dat je zeker weet dat alle rubbers kogels en dergelijke geen spelling vertonen.Het camber is namelijk af te stellen door middel van het verdraaien van de geheele veerpoot, je zal hier voor de twee (of drie) bouten in de motorruimte moeten losdraaien, de veerpoot verdraaien en vervolgens weer nieuwe gaten boren in de ''veerpoothouder'' om de veerpoot weer te borgen.

Gr Bart.

Gr Bart.

- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-05-2008 18:12 #1199578
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Recht of krom
Hallo Volvisti
Volgens mij zijn er ook speciale plaatjes te krijgen, zodat je de zaak kunt verstellen zonder gaten te boren. Maar ik zou eerst eens laten nakijken, of er met wat trek- en buigwerk van de schadehersteller wat aan te doen is. Deze heren (de emancipatie zal daar nog wel niet doorgedrongen zijn) kunnen i.i.g. wel nakijken of je auto nog recht is. Dan weet je tenminste of het daaraan ligt of niet.
Groetjes
Mathy
Volgens mij zijn er ook speciale plaatjes te krijgen, zodat je de zaak kunt verstellen zonder gaten te boren. Maar ik zou eerst eens laten nakijken, of er met wat trek- en buigwerk van de schadehersteller wat aan te doen is. Deze heren (de emancipatie zal daar nog wel niet doorgedrongen zijn) kunnen i.i.g. wel nakijken of je auto nog recht is. Dan weet je tenminste of het daaraan ligt of niet.
Groetjes
Mathy
- Jan van Vliet
- Elite lid
-
Minder
Meer
04-05-2008 21:07 #1199596
door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic Scheef aflopen voorband
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Voordat ik aan veerpoten ga stellen of andere dingen laat bijstellen, denk ik er verstandig aan te doen om de ( geringe ) speling van de spoorstang op te heffen. Speling - al is die tamelijk klein - hoort niet en zou volgens mij van invloed kunnen zijn op het scheef afslijten van de voorband. Ik wil het in ieder geval uitsluiten. Als de speling eruit is kan ik verder kijken of er iets bij te stellen valt.
Mijn vraag in deze is hoe vervang ik die spoorstang. Mij is duidelijk dat de spoorstangkogel aan het wiel los gehaald moet/kan worden en aan de andere kant los gemaakt moet worden aan het stuurhuis ( of hoe dat ding heet waar die twee rubber monica hoezen op de uiteinden zitten). Ik weet echter niet hoe deze spoorstang op die plaats vast zit en hoe die vervangen moet worden. Aan de kant van het wiel heeft deze spoorstang, zoals ik al eerder vermeld heb, geen speling.
Heeft iemand daar ervaring mee en kan mij daar een antwoord op geven?. In Haynes zijn ze daar erg summier over.
Jan
Voordat ik aan veerpoten ga stellen of andere dingen laat bijstellen, denk ik er verstandig aan te doen om de ( geringe ) speling van de spoorstang op te heffen. Speling - al is die tamelijk klein - hoort niet en zou volgens mij van invloed kunnen zijn op het scheef afslijten van de voorband. Ik wil het in ieder geval uitsluiten. Als de speling eruit is kan ik verder kijken of er iets bij te stellen valt.
Mijn vraag in deze is hoe vervang ik die spoorstang. Mij is duidelijk dat de spoorstangkogel aan het wiel los gehaald moet/kan worden en aan de andere kant los gemaakt moet worden aan het stuurhuis ( of hoe dat ding heet waar die twee rubber monica hoezen op de uiteinden zitten). Ik weet echter niet hoe deze spoorstang op die plaats vast zit en hoe die vervangen moet worden. Aan de kant van het wiel heeft deze spoorstang, zoals ik al eerder vermeld heb, geen speling.
Heeft iemand daar ervaring mee en kan mij daar een antwoord op geven?. In Haynes zijn ze daar erg summier over.
Jan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-05-2008 11:27 #1199635
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Appeltje eitje
Hoi Jan,
De spoorstang zit aan de tandheugel vast met een kogelgewricht waar schroefdraad aan zit, en dat zit weer in de tandheugel (stuurhuis) gedraaid, meestal zijn er op de spoorstang platte vlakken aangebracht om daar een steeksleutel op te zetten en zo kan je deze dus los draaien aan de kant van het stuurhuis. Het wil wel eens voorkomen dat deze vlakken er niet op zitten, zou dit het geval zijn, dan zal je meestal met een moordenaar aan de gang moeten om de boel los te krijgen.
Als je de stuurkogel gaat demonteren, let er dan ook op hoe veel slagen je er over doet om de stuurkogel van de spoorstang te verwijderen, tel deze en bij monteren van de kogel weer het zelfde aantal slagen er op draaien, de stofhoezen monteer ik meestal weer met een paar dikke tyrips, werkt prima.
En als laatst weer even naar de bandenboer om de sporing te controleren en bijstellen, veel succes !!

Gr Bart.

De spoorstang zit aan de tandheugel vast met een kogelgewricht waar schroefdraad aan zit, en dat zit weer in de tandheugel (stuurhuis) gedraaid, meestal zijn er op de spoorstang platte vlakken aangebracht om daar een steeksleutel op te zetten en zo kan je deze dus los draaien aan de kant van het stuurhuis. Het wil wel eens voorkomen dat deze vlakken er niet op zitten, zou dit het geval zijn, dan zal je meestal met een moordenaar aan de gang moeten om de boel los te krijgen.
Als je de stuurkogel gaat demonteren, let er dan ook op hoe veel slagen je er over doet om de stuurkogel van de spoorstang te verwijderen, tel deze en bij monteren van de kogel weer het zelfde aantal slagen er op draaien, de stofhoezen monteer ik meestal weer met een paar dikke tyrips, werkt prima.
En als laatst weer even naar de bandenboer om de sporing te controleren en bijstellen, veel succes !!

Gr Bart.

Moderators: Jerry Stam