balanceren nodig of verdwijnt getril ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2008 16:45 #1065092 door V700 register
balanceren nodig of verdwijnt getril ? is gemaakt door V700 register
vandaag heb ik mijn aries lichtmetalen velgen gemonteerd, een foto van het resultaat is <a href="/node/16599">hier</a> te zien.

deze velgen met banden heb ik ongeveer een jaar terug gekocht, in tussentijd hebben ze plat in onze berging gelegen. om de velgen zaten banden, 2 met ongeveer 3-4 mm profiel boven het minimumteken, 2 met ongeveer 1-2 mm boven het miminumteken. de twee banden met het laagste profiel zijn eraf gegaan, mijn "oude" achterbanden zijn van hun stalen velgen gehaald en op de lichtmetalen velgen gezet. de banden heb ik weer achter gemonteerd de velgen met de beste banden wil ik nog even "afrijden", en heb ik voor gemonteerd. als deze af zijn komen daar mijn "oude" voorbanden daar op. in alle gevallen dus zomerbanden.

bij het monteren is me wel opgevallen dat als je met je handen over het loopvlak gaat, de banden "hapten". het lijkt of op de achterkant (in draairichting gezien) van de profielblokken een klein stukje rubber omhoog steekt. volgens mijn bandenboer (kan dat) duid(t)(en) (dat) op banden die onder een niet goed uitgelijnde auto hebben gezeten.

sinds de wissel trilt mijn stuur tussen de 90-110, daaronder/daarboven geen problemen. ook geen trekken naar links of rechts. mijn auto is een paar maanden terug met de stalen velgen uitgelijnd.

balanceren zou het trillen volgens mij hoogstwaarschijnlijk oplossen ? ik wil het eigenlijk eerst een paar weken aankijken, of de banden onder mijn auto niet normaal af gaan slijten en het uit zichzelf verdwijnt. of zijn er mensen met soortgelijke ervaringen en de conclusie dat het niet verdwijnt en het advies meteen een afspraak voor balanceren te maken ? 

als balanceren nodig mocht zijn, wat zouden jullie dan doen ? balanceren of de goede banden van de stalen velgen halen en die meteen balanceren (maw, kan balanceren voor banden met 3-4mm profiel nog uit ?)

ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2008 17:47 #1199505 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Omruilen
Het is weer even werk maar je zou de voor en de achter wielen eens kunnen omruilen.Dus voor naar achter en achter naar voor.Een klein beetje onbalans merk je direct op je voorbanden maar achter merk je er minder of niks van.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2008 20:41 #1199520 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Rare Slijtage
Die rare slijtage gaat nooit meer weg.
De banden kan je weggooien.
Die trilling is overigens altijd aanwezig, je voelt het alleen tussen 90 - 110 Km/U
Je kan je afvragen of je je wielophanging hiermee wil belasten!
De schade die je hiermee aanricht kost op termijn meer dan een setje banden.............

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2008 21:08 #1199523 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lastig
je hebt natuurlijk gelijk voor wat betreft het voelen/aanwezig zijn, als je iets niet voelt wil dat niet zeggen dat het er niet is...hoogstwaarschijnlijk duurt het lang voor dat je de schade pas begint te merken (sneller versleten wiellagers/schokdempers?) maar ik ben van plan deze 940 langer te rijden en vind daarom investeren in normaal, goed onderhoud geen probleem (zelfs als een vereiste)

zo redenerend moet ik dus die trilling eruit zien te krijgen. de trilling eruit krijgen kan hoogstwaarschijnlijk door balanceren met de banden die er nu op zitten of met de banden die er samen met de stalen velgen af zijn gekomen (waar ik 20.000km trillingsvrij mee heb gereden).  volgens mij heeft dat vreemde slijtpatroon weinig met het trillen te maken, zorgt dat hooguit voor wat zoekerig gedrag op de snelweg. zie ik dat correct ?

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2008 21:42 #1199527 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Balanceren
Je kan een ovaal wiel balanceren, maar het rijdt niet lekker!
Het vreemde slijtage patroon is in het verleden waarschijnlijk ontstaan door slechte schokdempers, wiellagers oid.
Nu de boel los geweest is, en verplaatst tov velg, wordt het effect van de op elkaar ingelopen on-rondheid versterkt.
&#160;

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2008 09:59 #1199550 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Cup
Ik vind het klinken naar gecupte banden. En eht vervelende van banden die gecupt zijn, is dat het een geluid voortbrengt dat je nooit wegkrijgt met balanceren. Enige mogelijkheid zou zijn, om het profiel te laten slijpen, zodat je weer het juiste profiel overhoudt. En dat loont uitsluitend, als de banden nog behoorlijk nieuw zijn, bij weinig profiel heeft dat geen zin meer.

Mijn advies is: koop (bijvoorbeeld via autobandenmarkt) een setje nieuwe banden naar je smaak, en laat die monteren. In 15 inch zijn de banden voor onze auto's nou niet bepaald prijzig... Deze weggooien of, alternatief, op staal leggen en voor de Elandrun gebruiken of zo.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2008 13:01 #1199558 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gewoon de banden vanaf je
Gewoon de banden vanaf je stalen velgen erop leggen (als die nog ff meekunnen.) Of anders een setje andere banden op de kop zien te tikken. Als ik het zo hoor zijn de huidige banden niet meer te redden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2008 14:21 #1199565 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bandenboer
ik ga er zsm mee langs de bandenboer, stalen velgen met goede banden in de kofferbak.

ik ben geneigd ze te vervangen na jullie tips maar ben ook benieuwd wat de bandenboer zegt. (ben soms een irritant eigenwijs ventje). als ze heel stellig aangeven dat balanceren zin heeft voor mijn trillende banden probeer ik dat misschien toch eerst. risico valt mee. als de bandenboer twijfels heeft zet ik zekerheidshalve mijn goede banden erom (uiteraard ook met balanceren).

van lawaai, zoals willem omschrijft bij gecupte banden, heb ik geen last. banden zijn zo op het oog ook niet scheef afgesleten. 

had dit weekend al mazzel, ik hoefde maar half geld te betalen omdat ze tgv verhuizing geen bon konden maken/niet konden pinnen. van de kosten voor de overgang staal - lichtmetaal hoef ik dus niet wakker te liggen. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2008 20:27 #1199592 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic welke bandenboer zit je
welke bandenboer zit je ;)
op mijn werk balanceren en monteren we ook ;)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2008 12:01 #1199639 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic profile
in hveen. geen slechte ervaringen mee (met anderen ook niet).

zon gevalletje: de 1e keer is het bevallen, dan ga je er de 2e keer ook heen 

Moderators: Jerry Stam