Koelsysteem lek.... ws bij de kachel.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-04-2008 20:54 #1065067
door V700 register
Koelsysteem lek.... ws bij de kachel. is gemaakt door V700 register
Hallo Volvo Vrienden,
Ik heb bij mijn 940 GLE V16 op LPG (1991) het volgende probleem:
De kachel is lek (denk ik). Aan de bestuurderskant loopt de koelvloeistof zo ongeveer over de matten heen. Ik heb het dashboard (onderkant) open gemaakt en kon duidelijk de sporen van de vloeistof van de kachel naar beneden zien lopen. Als ik flink gas geeft kan ik de koelvloeistof gelijk ruiken dus het loopt er dan hard uit.
inmiddels heb ik een 1997 LPi gekocht en de 1990 V16 moet eruit. Een kachelreparatie is naar mijn weten onbetaalbaar en deze auto is dat niet meer waard (wat deuken, abs lampje brand, kilometerteller kapot sinds kort). Dus... wat te doen met een auto die nog tot maart 2009 apk gekeurd is, heeft zelfs een steekproef doorstaan, maar na de keuring plots allerlei gebreken begint te vertonen.
Is er bijvoorbeeld iets waarmee het lek te dichten is (heb wel eens van een 'pil'gehoord), Kan het zijn dat de leidingen bij de kachel lek zijn of is het vaak de kachel zelf? Momenteel rij ik iedere 1000 km een liter koelvloeistof op...
Graag hoor ik ervaringen hiermee. Alvast bedankt!
Ps Auto is ook zo te koop voor €1000,-
Ik heb bij mijn 940 GLE V16 op LPG (1991) het volgende probleem:
De kachel is lek (denk ik). Aan de bestuurderskant loopt de koelvloeistof zo ongeveer over de matten heen. Ik heb het dashboard (onderkant) open gemaakt en kon duidelijk de sporen van de vloeistof van de kachel naar beneden zien lopen. Als ik flink gas geeft kan ik de koelvloeistof gelijk ruiken dus het loopt er dan hard uit.
inmiddels heb ik een 1997 LPi gekocht en de 1990 V16 moet eruit. Een kachelreparatie is naar mijn weten onbetaalbaar en deze auto is dat niet meer waard (wat deuken, abs lampje brand, kilometerteller kapot sinds kort). Dus... wat te doen met een auto die nog tot maart 2009 apk gekeurd is, heeft zelfs een steekproef doorstaan, maar na de keuring plots allerlei gebreken begint te vertonen.
Is er bijvoorbeeld iets waarmee het lek te dichten is (heb wel eens van een 'pil'gehoord), Kan het zijn dat de leidingen bij de kachel lek zijn of is het vaak de kachel zelf? Momenteel rij ik iedere 1000 km een liter koelvloeistof op...
Graag hoor ik ervaringen hiermee. Alvast bedankt!
Ps Auto is ook zo te koop voor €1000,-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-04-2008 21:40 #1199396
door V700 register
Wat voor kleur? Welke staat? Opties?
Alvast bedankt!
Beantwoord door V700 register in topic Gegevens?
funkievik schreef : Ps Auto is ook zo te koop voor €1000,-
Wat voor kleur? Welke staat? Opties?
Alvast bedankt!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-04-2008 22:08 #1199398
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het is een 1991er 940 GLE
Het is een 1991er 940 GLE 16V automaat op LPG onderbouw met electrische ramen, stoffen antraciet interieur in goede staat, centrale vergrendling, schuifkanteldak (handmatig en niet lek), LM velgen, trekhaak. Kleur: Groen (die bekende groene Volvo kleur), Deukje bij linkerachterscherm, paar kleine plekjes. Keuring maart 2009, steekproef gehad. Momenteel is naast de koelvloeistf lek zoals gemeld ook de abs en de KM teller/snelheidsmeter buiten werking. km stand op de teller is 290.000 maar die stand vertrouw ik niet, zal eerder 100.000 meer zijn denk ik. Ik heb er inmiddels een jaar (plm 25000 km) zonder veel problemen (op een startmotor na) in gereden en voor aanschaf is de lpg installatie doorgelopen. Koopje dus!

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-04-2008 22:29 #1199401
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ha... er is toch al een
Ha... er is toch al een discussie over dit kachelprobleem... <a href="/node/16516">
www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/16516
die kon ik met de zoekwoorden kachel, koelvloeistof niet vinden helaas.
Na het lezen hiervan ben ik redelijk overtuigd dat ik met een niet al te makkelijk probleem te kampen heb. De handige sleutelaar (met tijd) is hier een dag mee kwijt. En het onderdeel is 125 tot 175 euro lees ik in de andere discussie. En als ik de foto's bekijk weet ik dat ik er niet aan ga beginnen. Lijkt er dus op dat dit topic alleen nog over de eventuele verkoop van de 940 gaat.
Iemand een andere visie?

Na het lezen hiervan ben ik redelijk overtuigd dat ik met een niet al te makkelijk probleem te kampen heb. De handige sleutelaar (met tijd) is hier een dag mee kwijt. En het onderdeel is 125 tot 175 euro lees ik in de andere discussie. En als ik de foto's bekijk weet ik dat ik er niet aan ga beginnen. Lijkt er dus op dat dit topic alleen nog over de eventuele verkoop van de 940 gaat.
Iemand een andere visie?

- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2008 00:26 #1199415
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Kranen, lampjes en meters
Hallo Funkievik
Is het heel zeker de kachel of is het de kachelkraan? Die wil ook nog wel eens kapot gaan, maar is een stuk goedkoper.
Dat ABS-lampje, is dat aangegaan op het moment dat de kilometerteller kapot ging? Doet de snelheidsmeter het wel?
Groetjes
Mathy
Is het heel zeker de kachel of is het de kachelkraan? Die wil ook nog wel eens kapot gaan, maar is een stuk goedkoper.
Dat ABS-lampje, is dat aangegaan op het moment dat de kilometerteller kapot ging? Doet de snelheidsmeter het wel?
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2008 07:46 #1199416
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Mathy,
Kachelkraan
Hoi Mathy,
Kachelkraan zou ook kunnen... ik weet niet waar die zit maar de voetenruimte aan de bestuurderskant is helemaal nat van de vloeistof..
He branden van het ABS lampje en km teller (plus snelheidsmeter) kapot is niet gelijktijdig gekomen. ABS ging eerst van ik doe het wel naar ik doe het niet naar ik doe het wel... maar nu al een tijdje niet. Snelheidsmeter is er ook niet in 1 keer mee opgehouden en de temp meter doet het ook niet echt goed (blijft soms beneden hangen) Ik heb de boel al open gehad en de contacten even losgehaald en weer vast gezet maar dat mocht niet baten..
Groet!
Kachelkraan zou ook kunnen... ik weet niet waar die zit maar de voetenruimte aan de bestuurderskant is helemaal nat van de vloeistof..
He branden van het ABS lampje en km teller (plus snelheidsmeter) kapot is niet gelijktijdig gekomen. ABS ging eerst van ik doe het wel naar ik doe het niet naar ik doe het wel... maar nu al een tijdje niet. Snelheidsmeter is er ook niet in 1 keer mee opgehouden en de temp meter doet het ook niet echt goed (blijft soms beneden hangen) Ik heb de boel al open gehad en de contacten even losgehaald en weer vast gezet maar dat mocht niet baten..
Groet!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-05-2008 00:27 #1200193
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koelvloeistoflekkage
Mathy,
de lekkage is snel te verhelpen door in de motorruimte de slangen die door het schutboard naar de kachel gaan aan elkaar te koppelen, je hebt dan geen lekkage meer maar ook geen kachel.
Tijdelijk een betere oplossing dan het risico lopen dat je een keer zonder koelvloeistof staat.
Groet,
Johan
de lekkage is snel te verhelpen door in de motorruimte de slangen die door het schutboard naar de kachel gaan aan elkaar te koppelen, je hebt dan geen lekkage meer maar ook geen kachel.
Tijdelijk een betere oplossing dan het risico lopen dat je een keer zonder koelvloeistof staat.
Groet,
Johan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-08-2008 11:37 #1208267
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inmiddels is de 940 verkocht.
Dus probleem opgelost! (voor mij dan)
Nieuwe eigenaar uiteraard volledig op de hoogte gesteld.
Bedankt voor de tips hier.
Nieuwe eigenaar uiteraard volledig op de hoogte gesteld.
Bedankt voor de tips hier.
Moderators: Jerry Stam