Soepel werkende stuurbekrachtiging,dankzij pomp of stuurhuis?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2008 21:54 #1064994 door V700 register
Vandaag Eric Bakker ontmoet en een stuk mogen sturen in "Reina". Wat mij in het bijzonder opviel was het heel licht sturen. Nu is niet zolang geleden het stuurhuis vervangen en ook de pomp.
Mijn Volvo stuurt  minder licht, maar ik heb geen gieren van de pomp of lekkages,dus neem ik aan dat het "gewoon" slijtage/ouderdom is,maar zo licht sturen als in "Reina" dat wil ik ook wel.
Nu is mijn vraag,komt het lichte sturen voornamelijk door de pomp, of stuurhuis? Uitgaande van een goede ophanging/lagering,en banden.
groet Mischa

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2008 22:18 #1198885 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic stuurbekrachtiging
Een beetje een herkenbare vraag die hier gesteld wordt.
De beide 940's die ik had, stuurden "anders" dan beide 960's (BJ 1991 en MJ 1994). De 6 pitters sturen in mijn geval lichter en makkelijker. Noem het soepeler maar waardoor dat komt, weet ik ook niet. Misschien een andere pomp in de latere modellen of heb je te maken met oude ATF-olie.
Ververs eens de stuurolie. Dat is minder dan een liter dus niet echt duur. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2008 11:02 #1198919 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic olie is ververst
De olie heb ik bij aanschaf al gelijk ververst,omdat dat idd niet altijd tijdig gebeurt.
Nu heb ik wel (basis) kennis van hydrauliek,maar stuurbekrachtiging,dat weer niet.
Is het "interne" lekkage, oid.
groet Mischa

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2008 12:30 #1198922 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic En het was Licht

Volvo960_1993 schreef : Mijn Volvo stuurt minder licht, maar ik heb geen gieren van de pomp of lekkages,dus neem ik aan dat het "gewoon" slijtage/ouderdom is,maar zo licht sturen als in "Reina" dat wil ik ook wel.

Bor stuurt aanzienlijk zwaarder, en dat was mijn in het verleden ook wel eens opgevallen toen ik een keer gereden had in de 960 van Harm twee jaar geleden.
Wat ik van Reina kan zeggen is het stuurhuis een half jaar geleden vervangen is, volgens de garage nu is het geen gereviseerde maar een nieuwe. De factuur die ik er van heb zegt 680 Euro. Ik weet ook dat bij Nordicar een gereviseerd stuurhuis ong. 400 Euro kost, en ze zeggen daar één type te leveren voor alle 700/900's. Een half jaar geleden is bij één van onze 745's (<a href="/node/13332" target="_blank" title="Bianca">Bianca</a>) het stuurhuis vervangen door zo'n Nordicar revisiestuurhuis, en hoewel die nu prima stuurt is het sturen niet zo licht als bij Reina.
Bij Reina is kort daarop ook nog de pomp vervangen, maar ik kan uit de rekening niet opmaken of het een nieuwe is geweest. Misschien door de prijs, wat kost zoiets nieuw?
Omdat het dus beiden gebeurd is, weten ik nu niet welk onderdeel verantwoordelijk is voor het lichte sturen. Misschien moet ik nog maar eens contact opnemen met Herbert hierover, de vorige eigenaar.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2008 13:35 #1198925 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bekrachtiging
Wat ik van stuurbekrachtigingen in het algemeen weet, is dat er een hydraulische regeling in zit, die afhankelijk van de "tegendruk" van het stuurhuis meer of minder oliedruk op de bekrachtiging geeft. Dat kan bijvoorbeeld met een torsieveer in je stuuras. Hoe meer tegenwerking je krijgt van het stuurhuis (de wielen), hoe harder je aan je stuur moet draaiene en hoe meer de torsiestaaf zal verdraaien. Een hydraulische drukregeling laat bij een grotere verdraaiing van de torsiestaaf steeds meer druk op de bekrachtiging los.
Je voelt dit als je het stuur maximaal uitdraait. Als het stuurhuis al tegen de eindstop aanzit, kun je het stuur nog een klein stukje verder draaien. Dat is de verdraaiing die wordt gebruikt om meer of minder te bekrachtigen. Als de veer zou breken, heb je steeds maximale bekrachtiging, en dat wil je niet, zeker niet bij hogere snelheden. De mate van bekrachtiging wordt dus bepaald door een hydraulische regeling.
Naar mijn idee hangt de mate van bekrachtiging dus alleen af van de drukregelaar (fabrieksinstelling). Zou de pomp of het stuurhuis versleten zijn, dan wordt minder druk opgebouwd. De stuurverdraaiing is dan ook groter, dus de drukregelaar zou dat automatisch compenseren. Tot er in geval van extreme slijtage nauwelijks nog druk wordt opgebouwd, maar dat zul je het eerst met inparkeren merken (laag pomptoerental, hoge stuurkrachten).
Een vervuilde drukregelaar door vervuilde olie zou dus best de oorzaak kunnen zijn van wat zwaarder sturen. Ik geloof niet dat een nieuwe pomp veel verschil zal maken, tenzij de oude nauwelijks druk meer op kon bouwen.
Zonder een drukregeling zou je altijd een maximale bekrachtiging hebbe, zonder "gevoel" van wat het onderstel doet. Beneden de 20 km/h is de bekrachtiging van mijn 940 hoger. Er is dus sprake van een variabele stuurbekrachtiging in twee stappen. Dat moet electrisch zijn geschakeld en zou je daarom dus kunnen beinvloeden. Maar of het een verbetering zou zijn, vraag ik mij af.
Overigens ook grappig, het is mij al een paar keer overkomen dat ik dacht dat er iets mis was met de stuurbekrachtiging. Altijd na een avondje klussen. Ik ging dan met vermoeide armspieren naar huis en dan lijkt sturen zwaarder te gaan!
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2008 17:48 #1198939 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Drukregeling werkt mechanisch, niet electrisch.

Rversteeg schreef : Zonder een drukregeling zou je altijd een maximale bekrachtiging hebbe, zonder "gevoel" van wat het onderstel doet. Beneden de 20 km/h is de bekrachtiging van mijn 940 hoger. Er is dus sprake van een variabele stuurbekrachtiging in twee stappen. Dat moet electrisch zijn geschakeld en zou je daarom dus kunnen beinvloeden. Maar of het een verbetering zou zijn, vraag ik mij af.
Overigens ook grappig, het is mij al een paar keer overkomen dat ik dacht dat er iets mis was met de stuurbekrachtiging. Altijd na een avondje klussen. Ik ging dan met vermoeide armspieren naar huis en dan lijkt sturen zwaarder te gaan!
Rob

Hoi Rob, de stuurbekrachtiging van een 7 of 9 serie, zit geen enkele electrische instalatie op aangesloten niet op het stuurhuis als op de pomp.
En of het aan de pomp of het stuurhuis licht, dat weten julie snel, want ik heb een gereviceerd stuurhuis van Nordicar in m'n kofferbak liggen en die wordt eerdaags gemonteerd.
Er zit trouwens wel wat verschil tussen het stuurhuis van een oud type 960 of het nieuwe type 960, dit verschil zit hem in de aansluitpunten van het subframe ten opzichte van het stuurhuis.
Gr Bart.

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2008 19:13 #1198946 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Zwaar?

snoek38 schreef : [En of het aan de pomp of het stuurhuis ligt, dat weten julie snel, want ik heb een gereviseerd stuurhuis van Nordicar in m'n kofferbak liggen en die wordt eerdaags gemonteerd.

Wat is precies de reden dat je het stuurhuis vervangt? (hij is stuk, dûh)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2008 20:50 #1198954 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wel, het stuurhuis is niet
Wel, het stuurhuis is niet echt stuk, is gewoon versleten, er zit ruimte op de tandheugel, en met hogere snelheden wordt het stuurgedrag in de middenstand vaag, en moet ik veel corrigeren dus daarom vervang ik het stuurhuis.
Tijdens deze klus vervang ik ook de schokdempers en stuur/fusee kogels, spoorstangen, stabilisatorstangen, reactiestangrubbers en de steunlagers boven op de veerpoten.
Pfff ik heb nog zo veel te doen aan mijn auto, waar haal ik de tijd vandaan..  

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2008 17:57 #1199023 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic jongens weet je waar de
jongens weet je waar de auto een stuk lichter van gaat sturen
een paar nieuwe veerpootlagers ;)
gr jangeert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2008 19:05 #1199027 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij mij ook.

Eric Bakker schreef : Bij Reina is kort daarop ook nog de pomp vervangen, maar ik kan uit de rekening niet opmaken of het een nieuwe is geweest. Misschien door de prijs, wat kost zoiets nieuw?

Bij mijn huidige 940 is een paar jaar terug het stuurhuis, maar afgelopen jaar ook nog eens de pomp vervangen.
Kosten, beide uitgevoerd bij de Volvo Dealer: Hagelnieuwe pomp: 8603043, 392,70 euro incl., uitgevoerd 03-01-2008En een halveliter Shell Donax olie.Hagelnieuw Stuurhuis LHD: 5003908, 838,95 euro incl., uitgevoerd op 20-01-2004
Dus.......ohja, daar komt wel nog een beetje arbeid bij, volgens de rekening kan beide in een uurtje, hoewel ik dat met het complete stuurhuis nog niet zo zeker weet, maar vooruit, nog eens 80 euro excl.
Kortom: Voor een kleine 1500 euro, stuurt ie weer als nieuw, dus rubbers in de ophanging daargelaten.

Moderators: Jerry Stam