Waar blijft de koelvloeistof?!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2008 20:22 #1064973 door V700 register
Waar blijft de koelvloeistof?! is gemaakt door V700 register
Mijn Volvo 740 estate uit '89 houdt de koelvloeistof niet vast. Waar het blijft weet ik ook niet want er komt geen plasje op de grond.Als ik het resevoir bijvul verdwijnt het gewoon. Er bleek een scheur in de slang te zitten die naar de koppakking leid maar nu die scheur verholpen is verdwijnt de koelvloeistof evengoed.[ wijzertje stond vanmiddag in het rood, een voorbijganger die verstand van auto's had, hoop ik, heeft het stuk van de slang waar de scheur inzat,weggeknipt en weer vastgezet, kan dat eigenlijk wel....!] Wie kan me helpen?!

Vriendelijke groet,
Annette 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2008 21:47 #1198637 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verdwijnen?
Ik probeer even de chronologie helder te krijgen: als ik het goed begrijp was er een scheur (dus lekkage), die scheur is door een voorbijganger verholpen, maar waarschijnlijk was zo'n beetje alle koelvloeistof eruit gelekt. Hoeveel liter heb je bijgevuld? Ik weet niet precies hoeveel koelvloeistof er in een vol systeem gaat, maar dat zullen wel enkele liters zijn. In elk geval meer dan je met één literflesje kan bijvullen. Wat ik probeer te zeggen is: moet je niet gewoon even goed bijvullen tot het koelsysteem weer helemaal vol is? Op een gegeven moment zou de vloeistof dan in het reservoir moeten blijven staan.
Over het wegknippen van het gescheurde stuk slang: zo lang het stuk slang met de thermostaat er niet tussenuit geknipt is, en de boel weer goed is vastgezet lijkt het me, zeker als noodoplossing, niet zo'n punt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2008 22:20 #1198649 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic B230
Een B230 blok lust geloof ik een 8.5 liter
een D24 nog een beetje meer 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2008 08:01 #1198669 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mOET ER ECHT ZOVEEL WATER
mOET ER ECHT ZOVEEL WATER IN? iK HEB ER 2 FLESSEN INGEDAAN EN VOND DAT AL HEEL WAT! dIE VOORBIJGANGER ZEI OVERIGENS WEER DAT HET EEN LEKKE KOPAKKING WAS.{ ANWB ZEI DAT EEN TIJDJE TERUG OOK, DE GARAGE ZEI TOEN DAT DAT ABSOLUUT NIET HET GEVAL WAS] WAT IS DAT TOCH MET MANNEN EN KOPPAKKINGEN?! LIGT ZEKER NOGAL VOOR IN DE MOND. ENFIN, MOET IK ER EEN NIEUWE SLANG IN LATEN ZETTEN, IS NU EEN STUKJE KORTER NATUURLIJK EN ZIT BIJNA TEGEN DE 'VIN'AAN.[ ZAL ONGETWIJFELD ANDRES HETEN MAAR HEB GEEN IDEE...]

CIAO EN BEDANKT,
aNNETTE 

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2008 09:34 #1198676 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Veel!
(Je CAPSLOCK-knop staat nog aan )
Er gaat inderdaad heel veel in, maar geen water! Je kunt het beste twee van die grote jerrycans met koelvloeistof kopen en daarmee je systeem vullen.  Gewoon blijven bijvullen tot het niet meer wegloopt en het net onder het MAX-streepje van het reservoir blijft staan.
Overigens mag je water wel als tijdelijk lapmiddel gebruiken. Je moet het systeem daarna weer legen en bijvullen met koelvloeistof.
Als je koppakking lek is verlies je ook water, maar niet zo snel als je het bij kunt vullen. Als je koppakking zo extreem lek is zou het er via je uitlaat uit moeten lopen terwijl je bijvult en je motor zou eigenlijk niet meer goed kunnen lopen. 
Als ik jou was zou ik even een nieuwe slang kopen, als hij al eens gescheurd is kun je erop wachten dat hij straks weer scheurt. De slang is waarschijnlijk gewoon "op". Grote kans dat de andere slangen van je koelsysteem ook ver op zijn, dus daar zou ik ook eens naar (laten) kijken.
Als je het leuk vind om zelf wat te doen aan je auto kun je lid worden (kost bijna niks). Dan kun je op sleuteldagen zelf je handen vies maken onder toeziend oog van vreselijk technische verenigingsleden en professionele Volvo-monteurs. SLeuteldagen zijn gratis, je moet alleen je eigen onderdelen betalen.
Op die manier leer je je auto helemaal kennen en weet je straks precies welk piepje welk onderdeel maakt. Het is bovendien vele honderden euro's goedkoper dan je auto naar de garage brengen.
Succes!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2008 11:19 #1198692 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank je wel, Jeroen! Moet
Dank je wel, Jeroen! Moet ik naar de sloop voor die slangen? En hoe vaak per jaar zijn die sleuteldagen? Lijkt me best leuk, hoewel ik nog niet eens zelf de dop van de koelvloeustof eraf kan draaien.

Ciao, Annette 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2008 11:31 #1198694 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sleuteldagen
Als je tijd hebt en niet te ver weg woont, aanstaande zaterdag is er een sleuteldag bij Hooftman in Woerden. Kun je meteen kennis maken met Jeroen en vele andere clubleden. En zien wat het inhoudt. En als je mazzel hebt vinden we vast nog wel heel even tijd om je koelsysteem onder druk te zetten. Ik heb namelijk hetzelfde probleem met mijn 945, het koelvloeistofniveua daalt zonder dat ik weet waar naar toe. En tijdens de vorige sleuteldag hebben we het even onder druk gezet, en er was geen druk verlies. Conclusie, niets om mij zorgen over te maken, alleen het niveau in de gaten houden en af en toe wat bijvullen.
Wij beginnen om 09.00 tot een uur of twee. Het adres is Botnische Golf in Woerden, eenvoudig te vinden, namelijk achter het BP tankstation als je van de A12 af komt en richting Woerden rijdt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2008 11:31 #1198695 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sloop?

Zaken als koelwaterslangen beter nieuw plaatsen.
Het zijn geen peperdure onderdelen en hun functie is te cruciaal om op te besparen.
Maar goed, ik kan niet in je portemonnee kijken
Joost 

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2008 12:29 #1198699 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic slangen, sleuteldagen

annette7466 schreef : Dank je wel, Jeroen! Moet ik naar de sloop voor die slangen? En hoe vaak per jaar zijn die sleuteldagen? Lijkt me best leuk, hoewel ik nog niet eens zelf de dop van de koelvloeustof eraf kan draaien.

Hallo Annette,
Die slangen moet je gewoon nieuw halen, sloopauto's belanden vaak op de sloop nadat er lang geen onderhoud gepleegd is dus dergelijke onderdelen zul je daar bijna nooit in goede staat terugvinden. Alleen als je toevallig een schadeauto vind die wel goed onderhouden is zit er vaak wel veel waardevol spul op.
Voor die slangen kun je 2 dingen doen:
  • Naar de dealer voor originele, maar duurdere Volvo slangen. Deze gaan vaak wel wat langer mee.
  • Naar een automaterialenzaak voor een goedkopere imitatieslang. Prima spul, maar het gaat vaak wel weer iets eerder kapot.
Sleuteldagen zijn er, op een paar wintermaanden na, bijna elke maand. Het is in principe de bedoeling dat je vooral zelf sleutelt, meestal met behulp van anderen.
De ervaring leert dat als iemand niet weet hoe iets moet, of nog onwennig is, dat er altijd ruim voldoende hulp is.
Het feit dat je een vrouw bent werkt in diet geval ongetwijfeld in je voordeel!

rluigies schreef : Kun je meteen kennis maken met Jeroen en vele andere clubleden.

Neehoor, in Woerden ben ik er helaas niet bij.
Dan ben ik een dagje varen met de KNRM! Ook niet vervelend!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2008 12:52 #1198701 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koelovloeistof VS water + antivries
De Volvodealer zelf kiept er gewoon antivries met water in hoor.
Geen koelvloeistof volgens mij.
Persoonlijk heb ik ook liever water met antivries.
Is beter verkrijgbaar onderweg. i.i.g. één van de twee componenten.
En om de andere schrijvers bij te vallen, vervang de slangen gewoon en ga niet liggen kruidenieren in die hoek. 
Het beste moment om te kunnen zien of alle verbindingen nog OK zijn is met een relatief koude motor die net zijn koelsysteem op druk heeft gebracht.  Dan heb je nog kans op het zien van zo'n druppel. Hoe warmer de motor hoe makkelijker de lekkende druppel kan verdampen.

P.S. Normaal lees ik dit soort berichten niet maar het woord "KOPPAKKING" kwam voorbij en toen was mijn interesse gewekt.

Moderators: Jerry Stam