Slopen, hoe werkt dat allemaal...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Goed, mijn auto gaat super maar de 740 Gle van een goede vriend is hartstikke gaar. Automaat is op, een soort speling op de kleppen, stuurbekrachtiging met kuren en een giga olieverbruik dus de garagist zegt naar de sloop met dat ding. Dit zegt hij overigens 2 weken nadat er voor 1200,- aan verspijkerd is door hemzelf. Had hij ook niet kunnen voorzien (denk ik) maar mijn maat baalt natuurlijk.
Nu is het zo dat er nog zat goeie onderdelen op en aan zitten (leder, velgen, teller, nw radiateur, electr ramen etc.) die ik er met hem af zou willen halen maar wil graag van jullie horen of dat loont. Wat vraagt een sloper als je met een wrak komt waar alle handel vanaf is? Dat verwerking kost geld neem ik aan maar hoeveel? De verkoop van de losse onderdelen kan de pijn een beetje verzachten tenzij de sloper opeens honderden euros wil zien voor de verwerking van het restant. Ervaring anyone?
Bob.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
1. Je haalt de onderdelen van de 740 af, waarvoor je nog wat denkt te verdienen, en levert de auto redelijk compleet in op de sloop. De gemiddelde sloper zal er dan, afhankelijk van staat en hoe goed hij je kent, een 50-150 euro voor geven. Zelf heb je de opbrengst van de delen, en niet teveel sores.
2. Je stript de koets helemaal kaal, en levert het restant bij de sloper in, uiteraad compleet met kenteken. Zorg dat het chassisnummer duidelijk leesbaar blijft zitten aan het restant, dus geen delen wegzagen daar. Verder kan alles eraf: de meeste slopers nemen een rollend chassis in zonder kosten en geven je een gratis vrijwaring. De wielen en eventueel wielophangingen demonteer je ter plaatse bij de sloper. In dit geval: hoe kaler hoe beter, de sloper kan 'm dan zonder verder werk in de pers duwen en verdient aan de slooppremie. Je hebt dan wel de ruimte nodig om de auto te slopen, en veel tijd (reken een paar weekenden als je het nog niet eerder hebt gedaan.
3. Aangezien het een auto ouder dan 15 jaar betreft, is ook sloop in eigen beheer mogelijk. Je stuurt dan het kenteken naar Veendam, dat wordt afgemeld, zijn dacht ik geen kosten aan verbonden. De auto kan je helemaal slopen. In dit geval moet je zelf zorgen, dat er nooit een auto met de kentekenplaten of chassisnummer meer kan opduiken, dus degelijk vernietigen, of op eigen risico bewaren op zolder of zo. <>Wil je het via een sloper spelen, dan is het handig om daar even langs te gaan vooraf, en te informeren wat ze rekenen: ik beschijf de ervaringen bij en paar adressen hier in de polder, waar we gemakkelijk volledig kale auto's kwijt kunnen, maar dat verschilt per sloper.
- V700 register
- Nieuw lid
-
gerritsen.bob schreef : Automaat is op, een soort speling op de kleppen, stuurbekrachtiging met kuren en een giga olieverbruik dus de garagist zegt naar de sloop met dat ding. Dit zegt hij overigens 2 weken nadat er voor 1200,- aan verspijkerd is door hemzelf. Had hij ook niet kunnen voorzien (denk ik) maar mijn maat baalt natuurlijk.
nu wil ik niet vervelend doen, maar dat lijken me zaken die niet opeens uit de lucht komen vallen.
voor het slopen lijkt het me verstandig eens een rondje slopers te gaan bellen. wat bieden ze voor een complete auto, wat voor een karkas waar de "spannende spullen" vanaf zijn. waar het voor hen overigens ook maar de vraag is wanneer er iemand voor komt en wat die persoon er voor wil geven. wellicht is het ook interessant volvo demontage bedrijven te bellen, bijv. autorima. als je 2e hands onderdelen daar weg haalt zijn ze niet spotgoedkoop maar wellicht geven ze een betere inruil. volgens mij gaan lege wrakken gewoon voor de oudijzer prijs naar de sloop (je krijgt dan dus nog wat geld toe). gewoon ff bellen en als je een deal kunt sluiten goede afspraken maken.
je kunt de spullen ook via een (of deze) vereniging aanbieden. ik zou dan even wat meer gegevens vermelden (kleur interieur, exterieur etc, model, uitvoering, motor, wat is bruikbaar, wat is niet bruikbaar) en gaan inventariseren wie wat wel hebben en voor hoeveel. als je dat gedaan hebt, evenals het belrondje, kun je zo uitrekenen wat de beste oplossing is. slopen is natuurlijk wel wat meer werk, wellicht kun je er wel wat meer voor terugkrijgen en kun je medeverenigingsleden een plezier doen.
ook even goed uitzoeken hoe je uiteindelijk je vrijwaringsbewijs gaat krijgen. anders krijgt jouw kameraad volgend jaar een boete omdat zijn apk verlopen is
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik weet natuurlijk niet waar die 1200 euro voor uitgegeven is maar is het geen optie om zelf naar een sloper of schade auto op zoek te gaan en daar de motor, bak en stuurhuis uit te halen.
Lijkt me zonde om een auto waar net 1200 euro aan verspijkerd is naar de sloop te brengen!
Bert
- V700 register
- Nieuw lid
-
De auto oplappen is niet echt een optie daar dat heel veel werk is en de koets is gewoon niet meer moeders mooiste. Laat ik het zo zeggen, ik ken betere autos die naar de sloop zijn gegaan. Anderzijds is het maar net hoe je het bekijkt want er is genoeg nog gewoon goed. Hoe dan ook, denk zelf ook dat slopen het beste idee is.
Qua verder traject ga ik inderdaad maar een rondje bellen. Mocht iemand een toffe sloper bij Amsterdam weten hoor ik het graag. Heb ooit een peugeot weg moeten brengen en had het idee in een slechte duitse krimi beland te zijn. Leren 3/4 jassen, gigantische honden en van die norse types die heel lang niets zeggen als je binnenkomt. Iemand goeie ervaringen? Ook een vervoerder kan evt nog van pas komen.
Ik ga ook foto's maken en een ad plaatsen onder aangeboden onderdelen om evt animo te peilen. Hoop dat die er is want het zou erg leuk zijn als veel een plekje binnen de vereniging kan vinden.
Bedankt, Bob.
- V700 register
- Nieuw lid
-
A2 Jonger dan 15? Dan met kenteken en platen naar RDW en auto op export zetten.
B Je sloopt alles eraf wat je nuttigt acht, al dan niet een inschrijving via een forum.
C1 Je sjouwt hem zelf naar een sloper, ijzerboer oid in de hoop 50 euro te krijgen. Kost je vaak vrije dag, maar zeker een paar uur tijd.
C2 Je rekent eens zelf wat het je oplevert om zelf wrak weg te sjouwen dus je belt de oudijzerboer of de lokale cross en je laat hem gratis (als je geluk hebt een kleine vergoeding) ophalen.
Zo doe ik het altijd. Zaterdag ochtend ophalen 's middags slopen en zondag word die opgehaald. Zo ben ik welgeteld een weekend eigenaar, geen gedoe met verzekering en wegenbelasting.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je chassisnummer is niet spannend. Er zijn geen papieren en geen kenteken bij, dus je kan er ook niks mee.
Overigens stuur ik alle auto's op export, flex het chassis nummer uit en bewaar dit met een de papieren in een speciaal bakje... Zo heb ik al een stapeltje kentekens met chassis nummers in het bakje... het waarom.... ja.... hoe leg ik dat netjes uit