Koppeling of versnellingsbak
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn volvo 940 GL uit 1993, 340 dkm op de teller, heeft een probleem. Bij het optrekken in de 1ste versnelling maakt zij soms een kreunend geluid. Het lijkt dat de koppeling slipt. Ook bij het schakelen naar de 2 de versnelling is een schavend geluid te horen. Bij de overige schakelmomenten naar 3/4 of 5e versnelling ervaar ik geen problemen. Verder loopt de motor goed. Verder heb ik aan een versnellingsbak een spoortje olie ontdekt. Ik zie dit echter niet terug op de grond, geen plasjes dus. Daarnaast gaat het inschakelen van de 1ste, 3e en achteruit soms moeilijk.
Heeft deze problematiek te maken met koppeling, keerringen of toch versnellingsbak.....?
Wie weet raad?
Alvast bedankt!!!
Willem
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij het schakelen naar 3/4/5 heeft de motor dan eventueel te weinig kracht om de koppeling te laten slippen.
Een spoortje olie? Bij het koppelingshuis, of aan de achterzijde? Dat zal grote kans een keerring zijn, maar dat hoeft nog niet zo erg te zijn (tenzij het zo veel lekt dat het op het vliegwiel terecht komt, maar lijkt me stug)... Controleer het nieveau van de versnellingsbak anders eens.
Ik denk dat je het bij de koppeling moet zoeken, feit dat ie het geluid maakt tijdens schakelmomenten.
Is het nog de originele koppelingsplaat? Zou nog wel net kunnen denk ik..?
Gegroet,
Philip
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Als de motor uitvalt slipt je koppeling niet of nauwelijkes, als je motor gewoon door blijft lopen heb je kans dat hij versleten is.
Het klinkt niet als de koppeling omdat je zegt dat hij tijdens het schakelen kreunt, dan heb je als het goed is de koppeling ontkoppeld.
Controleer het niveau van de olie eens door de vuldop aan de zijkant open te maken. Als het goed is zit het oliepeil precies onder de rand. Zo niet: Bijvullen!
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
ik heb even bij slubo in Doetinchem laten kijken, maar die zeggen dat het iets met de drukgroep is, maar niet erg. De koppeling zou niet versleten zijn. Toch denk ik dat er meer aan de hand is.
Maar wat?

Groeten,
Willem
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Een koppelings moet geen geluid maken. Drukgroep lijkt mij de boosdoener ook het toplager kan wel wat bijgeluiden maken als deze versleten is.aesculaap schreef : het geluid ontstaat als ik de koppeling laat opkomen, waarbij een piepend, schavend geluid optreedt. Bij het doorschakelen naar de 2e versnelling krijg ik opnieuw dat schavende geluid, dit is dus als ik de koppeling heb ingedrukt. Zou het kunnen zijn dat de bak niet goed vrijkomt?
ik heb even bij slubo in Doetinchem laten kijken, maar die zeggen dat het iets met de drukgroep is, maar niet erg. De koppeling zou niet versleten zijn. Toch denk ik dat er meer aan de hand is.
Maar wat?
Groeten,
Willem
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als de boel opengaat zou ik zowieso alles vervangen, maar vergeet dus zeker het toplagertje niet!