Verschil 1 en 2 brandstofpompen
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Zoals de een of ander hier wellicht al weet, wil ik m'n 60 liter tank door een 75 liter tank vervangen.
Maar:
Bij de 60 liter tank is altijd een intank-pomp en een hoofdpomp onder de wagenvloer gebruikt. Terwijl ik het gevoel heb, dat bij de 75 liter tank men na een tijdje beide pompen vervangen heeft door een sterkere intankpomp.
Wat is wijsheid? De bestaande pomp onder de wagenvloer behouden en zoeken naar een vroege intankpomp en beide pompen vervangen? En vanaf wanneer is er nog maar één pomp gebruikt? Op ieder type met starre as? Welke vlotterunit is beter, die van de sterkere of de zwakkere intank-pomp?
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Bij de uitvoering met de hoofdpomp in de tank (op de plaats waar anders de intankpomp zit) spaar je dus een pompje uit en het aanzuigen is dan ook geen probleem. De uitvoering met de hoofdpomp in de tank heeft dus de voorkeur maar een bestaand systeem zou ik niet veranderen ook niet met een 80 l tank. Benzine loopt nu eenmaal toch naar het laagste punt en daar zit nu juist de intankpomp.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Mag ik daaruit opmaken, dat ik een pomp die gewend is het werk alleen te doen, goed samen wil werken met de "pomp onder de stoel"?
Passen de leidingen op de een of andere manier op elkaar? Of passen de leidingen (die naar de motor lopen) van de 60 liter pomp zonder aanpassingen op de 75 liter tank?
Groetjes
Mathy
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
In het kader van mijn projectje denk ik erover om een sterkere 2e pomp te monteren van de zomer, eventueel een iets sterkere intankpomp bijvoorbeeld van een late 940.
Grotere tank is een interessante ombouw, dan zou ik per tank bijna 1000 klm halen met mijn huidige verbruik, jammer alleen dat die van plastic is (of niet?), gaat misschien niet helemaal goed met E85.
- V700 register
- Nieuw lid
-
of ben ik nu een doemdenker ?
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Als er geen reden voor is, zoals opvoeren naar een veel hoger vermogen, zou ik ofwel voor het oude, ofwel voor het nieuwe systeem kiezen. Beide zijn geleverd met de grotere tank, dus dat zal het probleem niet zijn.
- V700 register
- Nieuw lid
-
In principe is het verbeteren van de intankpomp ook alleen gewenst als je de 2e pomp onder de auto ook voor iets beters vervangt (en de brandstof ook daadwerkelijk nodig is), anders kan het verschil wel gekke gevolgen hebben.
Het originele 2 pompssysteem kan wel 450cc aan, op e85 is dat niet eens veel, bij mijn B234 heb ik dan welf link wat ruimte maar je hoeft niet heel veel vermogen te krijgen om het punt van noodzakelijke verbetering van het originele systeem te bereiken, alhoewel het 2 pompssyteem in mij ogen in dit geval makkelijker te verbeteren is omdat de pomp onder de stoel niet heel moeilijk te vervangen is.
Gewoon dieselen, dan heb je daar geen last van
- V700 register
- Nieuw lid
-
Groetjes uit Houthem,
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Ik heb twee series microfiches:jgootzen schreef : ... in de midrofiches, lijkt mij. Kost even tijd, maar ik denk dat je door jaar voor jaar nazoeken, het precies kunt vinden.
- de Europese 940, 960, S90 en V90 vanaf 1994
- de Amerikaanse en Canadese 940 en 960 van 1991-1993
Heeft dus twee pompen. De tank (plus bijbehorende pomp/vlotterunit) komt uit een 945 uit 1996. Waarschijnlijk dus "één pomp systeem". Vraag is dus of die twee pompen met elkaar samen willen werken, zonder dat er (op lange of korte termijn) problemen optreden. Een antwoord op die vraag vind ik helaas niet op de microfiches.
@Ruben (Bossie): Tenzij je de tank in jouw auto vervangen hebt door een metalen exemplaar, ligt daar ook een 60 liter tank uit witte kunststof in.
Groetjes
Mathy