Het duurt lang voordat de kachel warm wordt

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2008 22:00 #1064555 door V700 register
Het duurt lang voordat de kachel warm wordt is gemaakt door V700 register
Hallo beste mensen,
Ik ben nog vij nieuw op het forum, hier komt m'n eerste vraag. 
Sinds een paar dagen duurt het vrij lang dat de kachel in de 940 warme lucht gaat blazen.
Als ik alles op AUTO heb staan en de temperatuur op max zet (rode vlakje) , meestal gaat de kachel al vrij snel warmte geven maar nu blijft het stil en koud totdat ik zo'n 5 a 8 Km gereden heb begint die als een gek te blazen en wordt het dan ook snel warm en blijft ook warm totdat ik stilstaat en de motor c.a. 2 minuten stationair draait wordt het weer koud.
Ook als ik de ventilator regelaar op stand 5 zet, gaat die wel blazen maar koude lucht tot ik weer zo'n 5Km heb gereden, en wordt weer koud bij stationair toerental.   
Het AC/off ledje knippert niet, dus een fout wordt blijkbaar niet gedecteerd in het ECC systeem
Wat zou het kunnen zijn?

Groetjes,
Maurits 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2008 23:13 #1196139 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic thermostaat?
Hallo Maurits,
is het probleem van jouw kachel niet terug te voeren op een te langzaam op temperatuur komen van je motor? Als deze te koud blijft of te traag op temperatuur komt, dan zal je kachel dit gedrag ook vertonen. Slecht voor je motor, je brandstofverbruik. En een nieuwe thermostaat kost weinig en is in een handomdraai zelf te vervangen.
Succes, Jan 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2008 08:11 #1196159 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De motor lijkt wel op
De motor lijkt wel op temperatuur te komen, na zo'n paar Km staat de naald van de meter halvewege.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2008 19:16 #1196210 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dankzij de tip over de
Dankzij de tip over de themostaat heb ik het koelsysteem na gelopen en zag dat er bijna geen koelwater meer in het tankje zat.
Ik zag dat er koelwater boven uit de waterpomp lekt, dus dit zal wel het probleem zijn 
In iedergeval dank voor de tip!

Groetjes,
Maurits   

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2008 21:44 #1196231 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koude lucht
Hallokes daar...
Ik rij hier ook met een 940 stationcar en heb daar geen problemen mee.... vermoedelijk is er te weinig koelvloeistof in de leidingen en is de termostaat stuk of zit hij wat vast...( is mogelijk te reinigen en eventueel een nieuw dichtingsring te steken...niks moeilijk een want t'is een volvo... ;-) ) of is de zekering nog goed want het zou ook een elektrisch probleemke kunnen zijn....
Ik hoop u hiermee van diesnt te zijn....
Mvg..
Thierry

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2008 19:38 #1196333 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic waterpomp
maurits
als water boven waterpomp lekt
losschroeven en met een banden lichter of zo iets omhoog drukken zitten sleuf gaten in
en weer vast draaien
vr.gr. jan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2008 20:38 #1196442 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het probleem is opgelost,
Het probleem is opgelost, bij nader aanzien bleek de pomp zelf ook niet meer al te best te zijn.
Een nieuwe pomp geplaats, koelwater vernieuwd e.d. hij wordt weer lekker snel warm.
Gelukkig was ik er nog optijd bij.
Nogmaals dank voor alle  info.

Mvg,
 Maurits 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2008 22:57 #1196460 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic te weinig koelwater..?
Wellicht een domme vraag, maar als je te weinig koelwater hebt, hoe kan de motor dan langzamer op temperatuur komen dan normaal? Idem bij slecht werkende pomp?
gr,Sander

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2008 08:55 #1196477 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Niet dom
De vraag is niet dom (dat lukt haast nooit), maar je moet even doordenken.
Alleen te weinig koelvloeistof zou inderdaad niet in een langzamer warmworden van de motor resulteren. Het zou geen verschil uitmaken!
Waarom? Omdat we een thermostaat hebben. Zolang de motor neit op temperatuur is, gaat die niet open, en heb je dus een veel kleiner koelwatercircuit, waarin de normale hoeveelheid vloeistof circuleert.
Nu is de pomp ook slecht, dat resulteert in een te trage circulatie van de koelvloeistof. Ook daarvan zou de motor eerder sneller op temperatuur komen, zou je denken. Maar dat hoeft niet: je meet namelijk NIET de motortemperatuur maar die van de koelvloeistof...Oftewel op een andere plek zou de hitte zich weleens kunnen ophopen. Ik denk dan ook, dat het gebrek aan kachelwarmte vooral aan die pomp heeft gelegen, niet aan het niveau (niveau moet behoorlijk dalen om de kachelradiator leeg te krijgen, dit blijft een auto voor winterse Zweedse omstandigheden, waar de verwarming van levensbelang is).

Moderators: Jerry Stam