Verwarming blaast alleen koude lucht.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2008 11:20 #1064433 door V700 register
Verwarming blaast alleen koude lucht. is gemaakt door V700 register
Hallo
Ik heb een probleem met mijn verwaring van van 740. De kachel wordt wel warm maar er komt koude lucht uit de verwaringsgaten. Het lijkt erop dat er ergens een klep/schuif zit die de lucht uit de auto haalt en niet door de kachel blaast.
Wie weet wat er hier aan de hand is.

Alvast bedankt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2008 13:16 #1195366 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat je kan bekijken:
Als je de motorkap opent, zie je 2 slangen vlak boven elkaar door het schutbord je interieur inlopen.De één is de aanvoer van warme koelvloeistof en de ander de afvoer.
De warme koelvloeistof stroomt daar binnen, komt bij de kachelkraan (zit links onder je dashboard en wordt bediend door het warmer - kouder schuifje) en als de kachelkraan open staat stroomt het door je kachelradiator.
Daar kan eigenlijk niet veel misgaan; het is net een CV installatie.Wat er aan de hand kan zijn?
- de kachelkraan wordt niet bediend: dit kan je testen door de grote plastic beschermplaat tussen stuur en pedalen los te schroeven en je kachelschuif heen-en-weer te bewegen. De kachelkraan zou dan open en dicht moeten gaan.
- de kachelradiator zit verstopt: dit probleem had ik zelf, vlak voor de winter. Je kan de 2 slangen onder de motorkap volgen en loshalen. Vloeistof die er uit loopt (het zit gelukkig hoog) opvangen in een fles of teiltje. Daarna met tuinslang in beide richtingen goed doorspoelen (wel je kachelkraan op "warm" zetten ivm doorstroming). Wij hebben het dan ook nog gevuld met ontkalker (89 cent bij supermarkt). Eventueel zou je ook koffie-automaat ontkalker van HG kunnen halen (0,5 liter voor 4 euro bij de DA drogist).Dit laat je een kwartier inweken, goed doorspoelen met tuinslang, alles weer aansluiten en koelvloeistof aanvullen tot het reservoir op peil blijft.
Eventueel kan je dit combineren met het compleet verversen en doorspoelen van je koelsysteem. Vervang dan ook gelijk je thermostaat (als het toch los is).
Als dit allemaal gedaan is, zal je ontdekken dat je Volvo 740 een echte oven kan zijn :)
Overigens loopt er al een draadje over ditzelfde probleem :)<a href="/node/15797"> www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/15797

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2008 21:15 #1195408 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de
Bedankt voor de moelijkheden  maar de kachelkraan is het niet omdat ik deze gecontroleerd heb en na de kachelkraan wordt de slang heet.
Ik denk dan ook dat het de kachelradiator moet zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2008 00:11 #1195419 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dat lijkt mij ook het meest aannemelijk
Dat lijkt mij ook het meest aannemelijk.
Het is sowieso niet slecht om je koelvloeistof te verversen, alles door te spoelen, thermostaat te vervangen (eenvoudig en kost weinig) en controleren of de dop van je expansievat nog in orde is.Ook een goede reden om alle slangklemmen na te lopen (roestige klemmen vreten/tasten rubber aan = vervangen).Hoe zijn de slangen zelf?Als je een carburateur versie hebt, dan ook de slangen bij de choke (achter op carburateur) controleren.En bij LPG de slangen/klemmen van de verdamper en de T stukken naar de verdamper (deze zitten normaal parallel aan je verwarming).Bij mijn 740 van '86 waren de 2 dikke radiatorslangen erg verouderd.Voor de zekerheid heb ik deze toen ook vervangen (toen nog bij de dealer gehaald maar o.a. Wytze Broerze kan ze leveren voor ongeveer de helft).Het is erg vervelend om op een warme dag te stranden door een geknapte slang.Het is allemaal prima in een paar uurtjes te doen maar neem er je tijd voor.Ik probeer zoveel mogelijk van de techniek te begrijpen dus ik kan soms rustig een half uur kijken waar slangen heenlopen :PEen jaar terug wist ik nog amper het verschil tussen een krukas en een nokkenas; het leert snel. Ik vrees alleen dat ik de rest van m'n leven Volvo 740 moet blijven rijden, omdat dat de enige auto is waar ik ooit aan gesleuteld heb.Dat is overigens geen straf M'n koelsysteem is nu weer fris en fruitig. Ik heb het idee dat er in 22 jaar niet veel meer gebeurd was dan af en toe vloeistof verversen. En dat was al minstens 6 jaar niet gebeurd (m'n auto heeft 5,5 jaar stilgestaan voor ik 'm kocht).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2008 22:15 #1195522 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic als je kachelradiateur
als je kachelradiateur verstopt is moet je de slangen eraf halen en vullen met wc eend. even een half uur laten zitten en doorspoelen maar , nogmaals herhalen en weer een super hete auto :d
let trouwens eens op de thermostaat is die nog wel goed?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2008 23:59 #1195532 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic WC-Eend
WC-Eend werkt inderdaad ook prima; dat is het dure alternatief voor de goedkope ontkalker

Moderators: Jerry Stam