Belletjes in het expansievat.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hallo,
Ik wil graag even iets checken bij u heren technici.
Allereerst goed om te weten: ik heb de afgelopen drie maanden geen koelvloeistof hoeven bijvullen, de koelwaterslangen zijn hard maar niet knijterhard (je kunt ze inknijpen) en er komt niet overdreven veel witte rook uit de uitlaat met dit koude weer. Er ligt alleen af en toe wat koelvloeistof op het randje van het expansievat. Dat moet-ie zelf hebben afgeblazen, want het vat is nieuw.
Nu de vraag:
Bij stationair draaiende motor (2.3 LPT op LPG) borrelen er af en toe wat belletjes op in mijn expansievat.
Eerder las ik dat dit duidt op een lekkende koppaking. Ik bellen met de monteur en die zei dat de waterpomp dit veroorzaakt.
Die is redelijk nieuw, dus doet volgens hem gewoon goed z'n werk. Ik moest me geen zorgen maken.
Klopt het dat een waterpomp ook belletjes kan veroorzaken?
Joost
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zou je dat kunnen ruiken? Groene kool = verdamper lek?solexpaul schreef : LPG verdamper kan ook lek zijn waardoor er lpg in het koelsysteem terecht komt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Toch dank voor het meedenken,
Joost
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Waarom? Omdat de belletjes via de bovenkant van de radiateur komen, dus via het kleine overloopslangetje. En als je lucht toevoert boven het vloeistofniveau, krijg je natuurlijk geen belletjes. Enige redelijk zekere manier om een lekke koppakking vast te stellen is dan ook, om dat overloopslangetje los te maken en onder te dompelen in het vaatje.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Willem van Strik lidnr 328 schreef : Mijn ervaring is, dat je bij onze auto's helemaal geen belletjes ziet bij een lekke koppakking, tenminste normaal niet.
Waarom? Omdat de belletjes via de bovenkant van de radiateur komen, dus via het kleine overloopslangetje. En als je lucht toevoert boven het vloeistofniveau, krijg je natuurlijk geen belletjes. Enige redelijk zekere manier om een lekke koppakking vast te stellen is dan ook, om dat overloopslangetje los te maken en onder te dompelen in het vaatje.
Ik heb menigmaal dit toch wel gezien!
Als de koppakking stuk is tussen een cilinder en een waterkanaal zie je wel degelijk "luchtbelletjes" in het drukvat.Het dunne slangetje heeft blijkbaar zoveel weerstand dat de "lucht" wel door de dikke slang moet komen. Het drukvat is het hoogste punt in het systeem, tenminste als er nog koelvloeistof in zit. De motor pompt de druk in het koelsysteem dan flink op. Menige radiateur heeft dan ook een `buikje"
Er zijn echter nog een paar andere plekken waar de koppakking verbrand kan zijn. b.v. opening rechtstreeks naar buiten, opening naar een oliekanaal enz.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Sterkte!

- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Symptomen: koelsysteem onder hoge druk, maar absoluut geen belletjes te zien. Druk liep vrij snel weer terug naar normaal. Totdat we het slangetje los haalden en onderdompelden, toen ineens wel...
Bedenk ik me nu: als we die pakkingen vervangen, dan tegelijk ook maar het koelsysteem spoelen? Zpdat we zeker zijn geen verstoppingen te hebben?
- V700 register
- Nieuw lid
-
@ Willem: ik begrijp dat bij de 780 de koppakking wel lek was, ondanks een andere diagnose?
Joost