Reparatie achterste krukaskering 940 GLE
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Ik heb een vraag over het repareren van de achterste krukaskering van mijn 940 GLE uit '92
Mijn motor lekte olie, dus ik naar de volvo dealer en die vertelde mij dat de achterste krukaskering lekte doordat er te veel olie in mijn blok zou hebben gezeten, wat op zich een plausibel verhaal is.
Ik had de volvo gekocht bij een volvo dealer in Veldhoven maar woon zelf in Purmerend en durfde de rit naar het zuiden dus niet aan.
De Volvo garage in Purmerend zei dat de reparatie ongeveer 6 a 7 uur in beslag zou nemen en inclusief matriaal kosten kreeg ik een rekening van € 650,-
Aangezien ik de auto net had gekocht vond ik dit toch wel aan de prijzige kant en besloot de dealer waar ik de auto gekocht had te bellen om hem het verhaal te vertellen en te zeggen dat ik toch wel geschrokken was van zo'n hoge rekening.
De dealer vertelde mij dat ik beter direct naar hem had kunnen komen aangezien het voor hem een reparatie zou zijn die hooguit 2 uurtjes zou duren en dan zo'n keering € 18,- zou kosten, en dat dezelfde reparatie dus dan, inclusief arbeidsloon, hooguit op een € 125,- zou zijn gekomen, die hij nog wel voor zijn rekening wilde nemen ook!!
Kan iemand mij vertellen hoeveel tijd er nou eigenlijk in zo'n reparatie gaat zitten en wat een normaal bedrag zou zijn geweest?
Miquel Engelen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat ik wel bedenk, hoe goed zijn je koppelingsplaten. Als die niet meer al te best zijn is het wel aan te raden die maar gelijk te vervangen. Dat moet er toch allemaal af bij het vervangen van de keerring, dus je praat alleen over materiaalkosten van +/- 200 Euro.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Dan ben je wel een snelle werker.Janneman schreef : Bak eronderuit en weer terug is in 1,5 uur goed te doen. Rest nog een half uur om het vliegwiel + koppeling eraf te halen, de keerring te vervangen en het vliegwiel + koppeling er weer op te zetten.
Welke dingen kunnen belemmerend werken:
1. De bak wil er slecht af. Paspennen willen niet meewerken.
2. De koppelingscilinder zit een beetje vast.
3. Een ring achter de nieuwe keerring leggen o-i-d- zodat de keerring niet op de zelfde plaats op de krukas moet afdichten,
4. De versnellingspook wil niet echt meewerken zo zijn er tal van dingen die tegenzitten.
Als de bak er af is zou ik het toplager altijd vernieuwen.
Vier uur werk lijkt mij wat beter. Maar eerlijk gezegd lijkt mij voor wie het werk niet hoeft te doen dat het dan wel in twee uur kan!
Wellicht weet Bodejodel hoelang je er echt overdoet?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik denk dat alleen bak er onder monteren alles bij elkaar een kleine 1 uur in beslag nam, het kan sneller als je van te voren weet hoe je de boel het beste kan positioneren met die twee krikken. De rest er omheen duurde langer. Probleem nummer 1 waar we tegen aan liepen was dat 1 van de inbusbouten van de koppeling al vrij rot (rond) was. Ik hoopte dat het goed zou gaan. Inbusdop er flink ingeslagen met een hamer. Maar nee!! Draaide door. @%$#!#$@#.... Wegens gebrek aan gereedschap en een tijd knoeien toen een goede, van keihardstaal, te kleine zeskantdop "over" of op de inbus geslagen. Dat werkte. Kreeg alleen met moeite de bout uit de dop. Er bleek gelukkig een nieuwe bout in voorraad. Uitlaat ging vrij gemakkelijk weer op zijn plaats. Ik zou de hele klus niet kunnen klaren in twee uur. Dat is veel te kort. Naaldlager of beter toplager was er binnen een paar minuten uit met een lagertrekker.
Probleem nummer twee was het ontluchten van de koppelingscilinder. We hebben heel wat moeten trappen om de lucht er uit te krijgen.
PS: mocht je een automaat hebben dan kan een tegenvaller zijn om de olieleidingen van de bak los te krijgen... Breekt een leiding of nippel af dan ben je een dikke anderhalf uur verder.
Groeten,
Robert
PS: mijn achterste oliekeerring van mijn 960 is pas geleden vervangen door de garage. De klus nam 4 uur in beslag.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Uitlaat? lekker laten zitten. Zoveel hoeft het blok niet te kantelen
Koppelingscilinder? lekker laten zitten (los nemen bij de gaffel!). Ik zou werkelijk niet weten waarom die er helemaal af moet...
Zelfs onder mijn carport op assteuntjes kostte het er onderuit en weer eronder zetten maar 3 uur. Het was ook nog de eerste keer dat 'we' dat deden bij een Volvo en we hebben daarom rustig gewerkt en nagedacht voordat we iets gingen loshalen. Dan ga ik er toch vanuit dat een vakman in een garage het stukken sneller moet kunnen doen.
Maar Veldhoven is niet zo ver bij mij vandaan, misschien wonen hier de vlugge werkers We zijn wel allebei actief in de autosport, dan leer je met sleutelen wel opschieten.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Vanaf het moment dat ik wegreed bij de dealer, na de reparatie van de achterste krukaskering, danst mijn versnellingspook er lustig op los bij het optrekken en na een ritje op de snelweg moet ik alle boutjes controleren opdat ze misschien zijn losgetrilt, het lijkt soms wel alsof mijn Volvo wil opstijgen zo'n herrie maakt ze! De dealer ermee ceconfronteerd maar die zegt gewoon, tja, oude auto dus versleten die cardanas lagers! Maar kunnen we wel repareren hoor! Nee, voor mij geen dure Volvodealer De Rie in Purmerend meer........
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Kun je voor de reparatie van de cardanassen niet naar de aankoopdealer gaan?. Wellicht doet hij het gratis!Miquelangelo1969 schreef : Als ik het zo hoor is de 7 uur die ze mij bij een erkende Volvo dealer rekende, ( de Rie in Purmerend) wel wat aan de ruime kant (€ 500,- arbeidsloon en ruim € 150,- matriaal kosten) en daarbij zijn plotsklaps mijn cardanas lagers ook versleten ( een reparatie van € 450,-!), terwijl ik daar voordat ik de auto wegbracht ter reparatie nog helemaal geen last van had!
Vanaf het moment dat ik wegreed bij de dealer, na de reparatie van de achterste krukaskering, danst mijn versnellingspook er lustig op los bij het optrekken en na een ritje op de snelweg moet ik alle boutjes controleren opdat ze misschien zijn losgetrilt, het lijkt soms wel alsof mijn Volvo wil opstijgen zo'n herrie maakt ze! De dealer ermee ceconfronteerd maar die zegt gewoon, tja, oude auto dus versleten die cardanas lagers! Maar kunnen we wel repareren hoor! Nee, voor mij geen dure Volvodealer De Rie in Purmerend meer........
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
De uitlaat zat goed in de weg voor de rechtse bouten van de bak.Janneman schreef : Tja, ik spreek over een 940...
Uitlaat? lekker laten zitten. Zoveel hoeft het blok niet te kantelen
Koppelingscilinder? lekker laten zitten (los nemen bij de gaffel!). Ik zou werkelijk niet weten waarom die er helemaal af moet...
Wij hebben de hele bak verwisseld, de koppelingscilinder moest blijven want die was anders...
We hadden veel tegenslagen met bouten die vast zaten of afbraken.
Binnenkort ga ik alles nóg een keer los halen om de krukaskering te vervangen. Hadden we meteen moeten doen...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Iemand enig idee?
Alvast Bedankt,
Roderik